Module 5
Resultaten meten, analyseren & verwerken
In de vorige modules ontwierp je een strategie, verzamelde je contacten, creëerde je berichten en automatiseerde je belangrijke flows. Je zette dus al je eerste stappen in e-mailmarketing en stuurde je eerste campagnes uit. Tijd om te beginnen met analyseren, testen en optimaliseren.
Een van de belangrijkste voordelen van e-mailmarketing is namelijk dat je giswerk achter je kan laten en elk cijfer kan onderbouwen. In deze vijfde en laatste module ontdek je exact hoe je dat doet.
In deze module:
- Belang van analyseren
- Stappenplan
- Belangrijkste statistieken en KPI’s
- Andere statistieken
- Belangrijke tests
- Optimaliseren
- GDPR
Haal meer uit de module met deze nuttige download: Werkdocument – Resultaten
1. Waarom resultaten meten
Door je resultaten te tracken hoef je niet meer te gissen naar de voorkeuren van je publiek of hoe ze interageren met je berichten, je kan elke beslissing onderbouwen. Zelfs negatieve resultaten zijn toch positief, want je gebruikt ze om je volgende campagnes positief te veranderen.
Reserveer dus tijdens rustige periodes voldoende ruimte in je planning voor analyse. Zet enkele testen op, om je beslissingen te helpen maken in het bijsturen van je huidige plannen en het opstellen van nieuwe. Volgende vragen helpen je alvast om hier goed mee van start te gaan:
- Wat liep afgelopen periode zoals verwacht?
- Wat werkte uitzonderlijk goed?
- Waarop kreeg je geen of nauwelijks reactie?
- Waar liep het helemaal mis?
- Wat had je beter anders gedaan?
- Waar heb je kansen laten liggen?
- Zie je verschillen in campagneresultaten? En zo ja, wat zijn de verschillen in die campagnes?
- Zie je verschillen per doelgroep?
2. Stappenplan
Om je resultaten effectief te analyseren, ga je het best gestructureerd aan de slag. Met onderstaande stappen verklein je de kans dat je belangrijke elementen vergeet mee te nemen en weet je zeker dat je analyse bruikbaar is.
Stap 1: Maak een lijst van alle campagnes
Lijst alle campagnes van het afgelopen jaar op en noteer bij elke mailing de doelen die je voor ogen had. Wat wilde je met je e-mail bereiken? Tot welke actie probeerde je je contact aan te zetten?
Bij elk doel formuleerde je dan ook KPI’s of key performance indicators die je helpen te meten of en wanneer je je doelen bereikt.
Om een compleet beeld te creëren, vermeld je niet alleen je manuele, maar ook je automated workflows op je lijst.
Naast je doel is het belangrijk om ook volgende elementen zeker mee op te nemen voor je analyse:
- Onderwerpregel & preheader
- Ontwerp
- Afzendergegevens
- Timing & frequentie
- Personalisatie
- Doelgroep of segment
Stap 2: Vergeet je content niet als waardevolle bron van informatie
Maak op je lijst ook plaats voor de analyse van je content. Om je content beter af te stemmen op je doelpubliek en op je beoogde doelen, is het essentieel om te weten te komen welke content werkt en welke niet. Eens je dat in kaart hebt, heb je meteen een goede basis voor je toekomstige contentkalender.
Stap 3: Maak je doelen meetbaar
Formuleer je doelen aan de hand van het SMART-principe. Om de resultaten van je e-mailcampagnes te kunnen analyseren, verdient de M (Meetbaar) je aandacht het meest. Denk hierbij zeker kritisch na of hetgeen je meet wel degelijk toegevoegde waarde heeft voor je uiteindelijk doel.
Welke indicatoren je best meeneemt in je analyse, lees je verder in het onderdeel belangrijke statistieken en KPI’s.
Stap 4: Verzamel en selecteer je cijfermateriaal
Je hebt ondertussen een mooi overzicht van je campagnes en de meetbare doelen die je ermee wil bereiken. Maar waar haal je de input voor je analyse? Je zoekt tenslotte antwoord op heel wat vragen. Komen je mails wel bij de juiste contacten terecht? Wie opent je e-mails? Hoeveel van hen klikken op de link in de e-mail?
Verder wil je natuurlijk ook weten welke weg je contacten afleggen nadat ze je e-mail ontvingen. Beperk je daarom niet tot enkel een analyse van je e-mail en bekijk zeker ook de effecten op je andere kanalen:
- Website
- Social media
- Landingspagina’s
- Formulieren
- Veel informatie kan je al halen uit je eigen gegevensbestanden. Denk bijvoorbeeld aan ledenlijsten, data vanuit ingevulde formulieren of het aantal likes of shares.
- Verschillende softwareprogramma’s voor e-mail/automation, zoals Flexmail, bieden mooie statistieken aan. Ze tonen je in een oogopslag hoe vaak je e-mail werd afgeleverd en geopend, maar ook hoeveel ontvangers hebben doorgeklikt.
- Zet A/B-testen op. Het inzetten van een controlegroep is hier waar alles om draait. Je vergelijkt bijvoorbeeld de verkoopresultaten bij contacten die wel een bepaalde e-mail ontvingen ten opzichte van contacten die er geen ontvingen.
Stap 5: Voer je analyse uit en trek conclusies
Je bent nu zover dat je een schat aan informatie hebt vergaard. Cijfers zijn natuurlijk maar cijfers als je ze niet bestudeert, vergelijkt en analyseert. Ga er dus mee aan de slag!
Een benchmark gebruiken, is voor deze stap altijd zinvol. Zo’n nulmeting geeft je een referentiekader om verschillende campagnes met elkaar te vergelijken.
Cruciaal is om je analyse snel uit te voeren nadat je een campagne hebt gelanceerd. Alleen zo kan je kort op de bal spelen, schaven aan details en bijsturen waar nodig. Voorwaarde om tot snelle analyse te komen, is wel dat je eigen data-infrastructuur goed zit en je in het beste geval real-time resultaten binnen krijgt.
Als alles goed is, bracht je de plus- en minpunten van je campagne nu duidelijk in beeld en ben je klaar voor je nieuwe campagnes.
Aanvullingen bij het stappenplan
- Door de analyse op geregelde tijdstippen te herhalen, vergelijk je je resultaten gemakkelijk doorheen de tijd. Doet deze campagne het beter of slechter dan de vorige? Hoe stuur je het best bij tijdens de campagneperiode zelf? Welke gelegenheden grijp je het best aan om een nieuwe campagne te lanceren?
- Wat doen je concurrenten? Net zoals bij je initiële strategie, kijk je ook het best naar concurrenten wanneer je de resultaten van je e-mailmarketing bekijkt. Hoe deed je het ten opzichte van hen? Op welke positie sta je ten opzichte van je belangrijkste concurrenten?
Let erop dat je dit ziet als een methode om je publiek beter te leren kennen en blijf weg van valkuilen zoals je concurrentie te kopiëren. - Ook andere essentiële onderdelen van je e-mailcampagne zijn noodzakelijk om goede resultaten te behalen. Denk maar aan segmentatie en personalisatie, je content, opbouw en design van je e-mailcampagne, contact management en efficiëntie door automatisatie.
3. Belangrijkste statistieken en KPI’s
Het is ondertussen wel duidelijk dat je heel wat over je eigen e-mailstrategie bijleert door de juiste prestatie-indicatoren of KPI’s (Key Performance Indicators) te meten en analyseren. Ze vertellen je hoe succesvol je e-mailcampagne is, wat voor je doelpubliek het beste werkt en welke aanpassingen je kan doen om nog beter te scoren.
Een goede tip hierbij is: focus op de belangrijkste KPI’s. We zetten ze voor jou op een rijtje.
Ontvangstpercentage
Het ontvangstpercentage geeft aan hoeveel van je uitgestuurde e-mails effectief in de inbox van je contacten terechtkomen. Het toont hoe goed je er in slaagt je contacten te bereiken.
Het ontvangstpercentage beïnvloedt ook jouw e-mailreputatie als afzender. Een goed ontvangstpercentage komt je e-mailreputatie dus alleen maar ten goede.
Als je e-mail niet afleverbaar is, is dat meestal door een van deze 2 redenen:
- Het e-mailadres bestaat niet (meer) of is niet correct. Je e-mail kan dan niet afgeleverd worden en levert dan een zogeheten ‘hard bounce’ op.
- Je e-mail komt in de spam-folder terecht. Anders gezegd: je e-mail overleeft de spamfilters niet. Hun opdracht is om mailboxen te beveiligen door het opsporen van ongewenste e-mails en ze weg te houden uit je inbox. Ze hanteren daarvoor een lange lijst van criteria waarvan we hier de belangrijkste voor je oplijsten:
- Reputatie van het IP-adres en het domein van de afzender
- Kwaliteit van de onderwerpregel en de inhoud van de e-mail
- Kwaliteit en veiligheid van links in de e-mail
- Verhouding van afbeeldingen met tekst en links in de e-mail
- Opname van een tekstversie van de e-mail
- Of de e-mail door de ontvanger al dan niet geopend wordt
- Hoeveelheid tijd die een ontvanger neemt om e-mail te lezen
- Of de ontvanger helemaal naar beneden scrolt in de e-mail
- De ontvanger markeert bepaalde e-mails als spam
- Welke markeringen de ontvanger toevoegt aan e-mails
- In welke mappen de ontvanger e-mails opslaat
Tips om je ontvangstpercentage te verbeteren
- Hou je hard bounce rate, oftewel het percentage niet afleverbare mails, onder de 1%. Werk daarvoor je verzendlijsten nauwgezet bij door onbestaande en foute mailadressen systematisch te schrappen.
- Werk met een double opt-in. Als je een nieuwe contacten tweemaal toestemming vraagt voor het gebruik van hun e-mailadres, ben je zekerder dat ze wel degelijk interesse hebben in je e-mails.
- Koop nooit verzendlijsten aan. Ze hebben een slechte Return On Investment. De kans is groot dat je zo enkel ongeïnteresseerden bereikt die en ze je mail als spam zullen markeren.
- Heb aandacht voor je spamklachten. Voorkom dat ontvangers je e-mail als spam blijven rapporteren door de klachten om te buigen naar uitschrijvingen. Beter een contact minder dan een spamklacht te veel.
- Wees de spamfilters te slim af. Je maakt hiervoor al een goede kans door kwalitatief hoogwaardige content af te leveren en met een professionele formattering start je al sterk, maar dan ben je er nog niet. Besteed aandacht aan je onderwerpregel: vermijd typische misleidende en typische spam-formuleringen zoals ‘alleen vandaag gratis’ of ‘nu openen’. Hou daarnaast de lijst van criteria die de spamfilters volgen in je achterhoofd.
- Voer steekproeven uit om te zien of je e-mails in de inbox of spamfolder terecht komen. In specifieke softwareprogramma’s voor e-mail/automation, zoals Flexmail, vind je deze informatie probleemloos. Je hebt daarmee ook meteen een indicatie van hoe je e-mailreputatie ervoor staat.
Openratio
Naast de invloed op je e-mailreputatie als afzender, zegt de openratio ook iets over de effectiviteit van je e-mailmarketing. Want na alle moeite die je deed om je e-mailstrategie tot in de puntjes voor te bereiden, wil je natuurlijk dat je contacten lezen wat je hen te vertellen hebt.
De openratio bereken je door het aantal afgeleverde e-mails te vergelijken met het aantal ontvangers die de e-mail opent.
De percentages schommelen sterk afhankelijk van de sector. Gemiddeld genomen mag je van een succes spreken als je openratio boven de 18% uitstijgt.
Tips om je openratio te verbeteren
- Schep van bij het begin de juiste verwachtingen. Je ontvanger heeft een beeld van wat er op hem afkomt als hij al bij de inschrijving weet hoe vaak en wanneer hij je e-mailberichten zal ontvangen.
- Relevante en interessante content versturen verhoogt natuurlijk de kans dat je ontvanger je e-mail wil lezen en dus zal openen. Meer nog, zet de belangrijkste info bovenaan in je bericht. Veel ontvangers zullen eerst de preview lezen en dan pas beslissen of ze je e-mailbericht openen of negeren.
- Maak je e-mail herkenbaar. Door telkens dezelfde stijl te gebruiken, merken contacten je mails sneller op in hun vaak overvolle inbox. Een verzorgde en professionele indruk nalaten wekt vertrouwen.
- Overweeg contacten uit te schrijven die je e-mails meerdere keren op rij niet openen. Gebruik Google Analytics om deze contacten op te sporen. Maar maak jezelf niets wijs. Je openratio zal hierdoor wel de hoogte inschieten, maar het aantal geopende e-mails, of anders gezegd het aantal bereikte contacten, blijft wel gewoon gelijk. Wil je ook het aantal opens verhogen? Bereid dan je verzendlijst uit en verhoog je verzendfrequentie. Doe dit altijd op een kwalitatieve en doordachte manier om te vermijden dat dit weer een negatief effect heeft op je openratio. Het is zeker een uitdaging om het ideale evenwicht hierin te blijven vinden.
- Voer A/B testen uit om te zien wat voor je doelpubliek werkt. Experimenteer bijvoorbeeld eens met:
- De lengte en inhoud van je onderwerpregels
- Het gebruik van emoji’s
- Verschillende vormen van personalisatie
- Verzendmomenten
Klikpercentage (click-through-rate)
Je weet nu hoe het zit met de afleverbaarheid en het openpercentage van je e-mail. De volgende stap is om je lezers zover te krijgen dat ze in je e-mail klikken op de link naar je website, formulier, blog… Het doel van je e-mail is uiteindelijk om hen tot deze actie te overhalen.
Het aantal klikken dat je e-mailcampagne genereert ten opzichte van het aantal geopende e-mails is het klikpercentage of de CTR.
Een gemiddelde CTR zit rond 14%, maar ook dit cijfer is erg afhankelijk van de sector. Is je e-mailcampagne op consumenten gericht, mag je al tevreden zijn met een CTR van 5%.
Een laag klikpercentage is een belangrijk signaal dat je call-to-action en je segmentatie misschien aan optimalisatie toe zijn.
Tips om je klikpercentage te verbeteren
- Besteed aandacht aan de lay-out en het taalgebruik van je bericht. Breng je boodschap gestructureerd en in verstaanbare taal over en zorg dat de ontvanger meteen door heeft waar het om gaat. Maak je tekst scanbaar door te werken met alinea’s, opsommingen of bold tekstgebruik om delen van je tekst te accentueren.
- Gebruik één duidelijke CTA knop. Vermijd te veel keuzes die tot keuzestress of een gevoel van overrompeling leiden. Voor het beste resultaat zet je de call-to-action bovenaan zodat de lezer niet moet scrollen om tot actie over te gaan. Buttons zijn gebruiksvriendelijk en vallen op, zeker ook voor smartphonegebruikers. Varieer eens met de kleuren en tekst van je button.
- Zorg dat je link juist geformatteerd is en leidt naar de landingspagina waar jij wil dat de lezer terechtkomt.
- Kies voor een responsive design dat zich automatisch aanpast aan het gebruikte device. Bijna de helft van alle e-mails wordt tegenwoordig geopend op een mobiel apparaat.
- Varieer in je verzendmomenten en leer hieruit. Dit doe je eenvoudig met een A/B test.
Conversiepercentage
Wat conversie voor jou betekent, is afhankelijk van de doelstelling van je e-mailcampagne. Bijvoorbeeld:
- Verkoop via je webshop
- Inschrijving voor je nieuwsbrief
- Download van je whitepaper
- Like of share van je social media post
- Link naar je blog
Tips om je conversiepercentage te verbeteren
- Creëer een heldere en aantrekkelijke toegevoegde waarde. Je lezer moet voelen dat je aanbod speciaal voor hem is. Benadruk wat zijn voordeel is, waarom het interessant is voor hem of hoe hij hiervan kan profiteren.
- Leg contact met je lezer. Het mag geen eenrichtingsverkeer zijn. Leg je boodschap uit alsof je dat aan een vriend zou doen. Gebruik alledaagse spreektaal en vermijd droge vaktaal en ingewikkelde termen.
- Beperk afleidende factoren zoals visuele elementen of onnodige content. Automatisch zal de bezoeker zich beter focussen op het eigenlijke doel van je e-mail.
- Zorg dat je de nodige tools hebt om je conversiepercentage snel op te volgen en te analyseren. Met Google Analytics zie je in welke mate bepaalde mailings bijdragen aan je verschillende conversiedoelen. Behaal je het vooropgestelde conversiepercentage voor je e-mailcampagne niet en zit bijgevolg je ROI voor deze campagne niet goed, schiet dan snel in actie en stuur bij waar je kan.
4. Andere statistieken
Om het succes van je e-mailcampagne te meten, geraak je met bovenstaande algemene KPI’s al een heel eind. Maar ze zijn pas écht betekenisvol als je de ratio’s van verschillende campagnes met elkaar kan vergelijken.
Daarom geven we je nog een aantal andere statistieken mee die rechtstreeks linken aan de succesgraad van je e-mailcampagne. Vaak moet je hiervoor wel een beroep doen op je eigen gegevensbestanden. Die nauwgezet en periodiek bijwerken zijn dan uiteraard een must.
Statistiek | Berekening |
Groeipercentage van de database Gemiddeld haakt jaarlijks een kwart van je contacten af. Met een grotere database bereik je via e-mailmarketing meer contacten. | |
Verlooppercentage per campagne Hiermee bereken je het percentage van ontvangers die hebben afgehaakt op basis van je verstuurde e-mail. Blijft dit percentage onder 1%, dan mag je van een succesvolle campagne spreken. | |
Levensduur van een ontvanger Hoe lang blijft een contact gemiddeld geïnteresseerd in je e-mailmarketing? | |
Percentage kliks naar waardevolle pagina's Dit is een variant van de CTR waar enkel de kliks naar de juiste landingspagina weerhouden worden. Bij een succesvolle campagne ligt dit percentage boven de 98%. | |
Viraliteit van content Wat is de content van je e-mail waard? Content die viraal gaat, verhoogt het bereik van je e-mailcampagne aanzienlijk. | |
Opens en kliks na verloop van tijd Over het algemeen gebeurt 70% van de opens en kliks binnen de 3 uur na het verzenden van de e-mail. Deze statistiek leert je het ideale verzendmoment te vinden. | |
Gemiddelde waarde per ontvanger Hiermee krijg je zicht op de opbrengst van je e-mailcampagnes. Bijgevolg kan je hieruit ook afleiden hoeveel je mag investeren om een nieuwe ontvanger te werven. | |
Uitschrijfratio Deze ratio geeft het aantal uitschrijvingen weer na het versturen van je e-mail. De gemiddelde uitschrijfratio ligt op 0,17%. |
5. Belangrijke tests
In module 3 onderstreepten we al het belang van het testen van je berichten. Nu je weet hoe je de resultaten van je e-mailcampagnes analyseert, begrijp je vast beter dat je het meest leert door ratio’s met elkaar te vergelijken. Door op verschillende elementen te gaan testen, verzamel je vergelijkbare data. Zo leer je welk effect de verandering die je doorvoert heeft op het gedrag van je contacten.
Hou deze aandachtspunten altijd in je achterhoofd als je test:
- Test nooit meer dan 1 element tegelijkertijd. Wil je bijvoorbeeld het effect weten van twee verschillende afbeeldingen, zorg dan dat de alt-tekst en de positie ervan ongewijzigd blijven.
- Let ook op de verdeling van je verzendlijst. Zorg ervoor dat de populatie in beide testgroepen zo gelijk mogelijk is.
- Elementen die een grote impact hebben (zoals de afzender van de e-mail), test je best zo vroeg mogelijk in je proces.
- Verlies je segmentatie niet uit het oog. Zorg dat je segmentatie altijd actueel en sluitend is. Wat werkt voor de ene doelgroep, werkt daarom niet voor de andere.
- Maak je testvolume voldoende groot om tot significante resultaten te komen. Verspil geen tijd aan te kleine testen die je dan toch geen bruikbare inzichten opleveren.
Hou er rekening mee dat je contacten voortdurend evolueren en groeien en dat je concurrenten ook hun positie in de markt blijven zoeken. De boodschap is duidelijk: stop nooit met testen!
Hieronder ontdek je welke elementen je eenvoudig kan testen.
- Frequentietesting
Wat is de ideale timing voor je e-mailcampagne? Welke dag van de week? Welk tijdstip van de dag? Hoe vaak stuur je e-mails uit? - Onderwerptesting
Wat is de ideale lengte van je onderwerpregel? Welk type onderwerpregel nodigt de juiste contacten uit om het bericht te openen? Wat is het effect op de openratio, het klik- en het conversiepercentage? - Content-testing
Werken bepaalde onderwerpen beter dan andere bij je doelpubliek? Welk formaat (blogartikel, webinar, whitepaper …) verkiezen je lezers? Zijn je contacten fan van lijstjes of lezen ze liever uitgeschreven gedetailleerde teksten? - Format-testing
Welke invloed heeft de lengte van je e-mailbericht? Werken kolommen beter? Vertel je je verhaal met afbeeldingen of met tekst? Hoe verpak je je call-to-action? - Afzendertesting
Vanuit welk mailadres vertrekt je e-mail? Komt je e-mail wel terecht in de inbox en niet in de spam-folder? Werkt de afzender even goed bij transactionele en promotionele berichten? - Segmentatietesting
Welke communicatie is relevant voor welke segmenten uit je doelgroep? Waar trek je de lijnen in je segmentatie? Wat is de waarde van de verschillende segmenten binnen het grotere geheel? - Afbeeldingtesting
Welke afbeeldingen gebruik je? In welke kleuren? En hoeveel? Waar plaats je ze in je e-mail? Welke sfeer of emotie stralen je afbeeldingen uit? - Landingspaginatesting
Hoe omschrijf je je boodschap hier? Welke afbeeldingen gebruik je op je landingspagina? Waar plaats je het formulier? Hoeveel invulvelden voorzie je? Hoe formuleer je je vragen? Hoe verpak je hier je call-to-action?
6. Optimaliseren
Naast je KPI’s optimaliseer je ook gemakkelijk op minder opvallende manieren. Hierboven las je al dat je je open ratio de hoogte instuwt door inactieve contacten te verwijderen. Maar zou het niet beter zijn om slapende contacten wakker te schudden? En verstuur je überhaupt wel je het ideale aantal mails voor je contacten?
Heractiveer inactieve contacten
Dit stappenplan helpt je te beslissen of je een contact al dan niet van je verzendlijst verwijdert.
- Stap 1: Start een heractivatiecampagne
Prikkel je inactieve contacten met een aantrekkelijke actie. Verleid ze bijvoorbeeld met een exclusieve korting of een geschenk. - Stap 2: Splits je verzendlijst uit
De contacten die niet reageerden op je heractivatiecampagne, zet je apart. Je lijst met actieve contacten wordt nu correcter, wat je een waarheidsgetrouwer beeld over het succes van je campagne oplevert. - Stap 3: Verstuur je campagnes naar elke lijst apart
Overweeg om je e-mailcampagnes met een verschillende frequentie uit te sturen. Werk je lijsten telkens bij afhankelijk van de reactie die je krijgt op je e-mailcampagnes. Zo kan een inactief contact verschuiven naar de actieve lijst. Wees consequent en verschuif ook in omgekeerde richting. - Stap 4: Analyseer je resultaten
Het is moeilijk te voorspellen of en wanneer een slapend contact ineens terug actief wordt. Door analyse van je resultaten krijg je er een beter zicht op en bepaal je voor jezelf gemakkelijker de periode waarna je het slapende contact uit je verzendlijst schrapt.
Optimaliseer je frequentie
Hoe vaak verstuur je je e-mailberichten? Deze vraag kan je onmogelijk juist beantwoorden. Je wil natuurlijk top-of-mind blijven bij je contacten, maar je wil ook steeds welkom blijven.
Testen biedt hier duidelijkheid, maar over het algemeen mag je wel stellen dat een contact waarmee je regelmatig interactie hebt, ook frequenter e-mails van je wil ontvangen. Het is dus een goed idee om je verzendlijst in te delen op basis van de frequentie.
Een bijkomend voordeel van frequentere e-mailberichten, is dat je ze korter en meer to-the-point kan houden. Je verdeelt je content immers over meerdere verzendingen.
7. GDPR/Privacy
Een laatste essentieel aandachtspunt, is de privacywetgeving of GDPR (General Data Protection Regulation). Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe Europese privacyregeling van kracht.
Die stipuleert, onder andere, dat mensen specifiek toestemming moeten geven voor het gebruik van hun gegevens. Dat geldt ook voor het bijhouden van statistieken voor je e-mailmarketing.
Vermeld daarom expliciet en duidelijk in je privacyverklaring wat voor metrics je over je doelgroep verzamelt, hoe je dat doet en wat je ermee doet.
Klaar om als E-mailmarketing Master aan de slag te gaan? Succes!
Nog niet uitgeleerd?
Check dan deze extra resources
Op zoek naar persoonlijke begeleiding?
Vraag dan advies aan de experts van Flexmail of start een gratis proefversie om je e-mailstrategie tot in de puntjes klaar te zetten.