Module 4
Automation
Customer centricity: vroeger was het een slim concept en best practice, tegenwoordig is het de enige manier. In de vorige modules leerde je dat je met een combinatie van personalisatie, segmentatie en interessegroepen zorgt voor écht relevante e-mailberichten.
Maar wanneer zijn je contacten klaar om die relevante berichten te zien? Hoe stuur je in bulk toch persoonlijke berichten? Hoe laat je alles automatisch verlopen? Dat leer je in deze module over automation.
In deze module:
Haal meer uit de module met deze nuttige download: Werkdocument – Automation
1. Wat is (e-mail)marketing automation en waarom gebruik je het?
In traditionele e-mailmarketing ontwerp je je e-mail, schrijf je de tekst, zet je alles klaar en verstuur je die meteen of op een later punt naar een specifiek onderdeel van je publiek.
Met marketing automation stuur je je e-mails niet naar een deel van je publiek, maar wel naar mensen die een bepaalde handeling uitvoeren. Dat doe je door bepaalde triggers in te stellen, zoals een inschrijving op een nieuwsbrief of een aankoop in je webshop.
Concreet wil dat zeggen dat jij je e-mails plant en dat die vervolgens automatisch verstuurd worden op basis van wat je lead doet. Zo vergroot je de kans dat elke e-mail op het relevante moment aankomt en begeleid je je klant nog beter.
Die automatisatie helpt je contacten beter te ondersteunen doorheen hun customer journey met informatie en begeleiding.
Om je marketing te automatiseren schakel je gespecialiseerde software in voor elk onderdeel van je marketing. Voor je website is er HubSpot, voor je e-mailmarketing Flexmail, voor social media Buffer...
De voordelen op een rijtje
Automation neemt dus je contacten bij de hand en begeleidt hen doorheen het hele proces. Dat brengt bijzonder veel specifieke voordelen met zich mee.
Allereerst bespaart het je veel tijd. Je-mails gaan vanzelf uit waardoor je meer tijd hebt voor analyse, opvolging…
Daarnaast vergemakkelijk je zo ook je planning. Je plant elke mail op voorhand en creëert zo een duidelijk en gestructureerd overzicht. Je speelt lang op voorhand in op toekomstige gebeurtenissen.
Een kort overzicht van de doelen die je bereikt met korte voorbeelden:
Goede eerste indruk maken Welkomstreeks, bedankingsmails |
Meer verkoop Gerelateerde producten na vorige aankoop, productfeedback vragen |
Klantloyaliteit stimuleren Loyaliteit belonen vb. korting na aankopen voor €X |
Mensen terugsturen naar je website Inactieve contacten heractiveren, incentive aanbieden |
Band opbouwen Flow voor mijlpalen zoals verjaardag, huwelijksverjaardag, geboorte… |
2. Automation inzetten met een plan
Met automatisering reageer je dus gepast op acties en noden van je contacten. Je zet e-mailberichten klaar die verzonden worden op basis van het gedrag van je contacten. Zo stuur je hen op het juiste moment aangepaste, gepersonaliseerde berichten.
Om zeker te zijn dat geautomatiseerde flows een succes zijn, wandelen we je door de 4 belangrijkste onderdelen:
Triggers
Bij automatisering stuur je je campagne niet naar een vooraf gekozen groep. Triggers bepalen of de campagne uitgaat, dat zijn scripts die voortdurend controleren of het bericht relevant is om te versturen.
Enkele voorbeelden van vaak voorkomende triggers:
- Inschrijving nieuwsbrief: een inschrijving op je nieuwsbrief is het perfecte moment om je nieuwe lead warm welkom te heten en wat uitleg te geven over je bedrijf. Hieronder lees je meer over de voordelen van goede welkomstmails.
- Herhaalde aankoop: bied je producten of diensten die herhaaldelijk nodig zijn? Als je, bijvoorbeeld, contactlenzen verkoopt, kan je elk half jaar klanten een e-mail sturen met een herinnering voor hun nieuwe lenzen. Zo toon je betrokkenheid en voelen ze zich persoonlijk aangesproken.
- Inactieve contacten: contacten die een bepaalde periode geen interactie hadden met je brand, kan je met een automatische mailflow terug activeren. Een we-missen-je-bericht benadrukt alweer die persoonlijke aanpak en herinneren ontvangers aan eerdere voordelen. Blijven ze inactief? Dan behoren ze waarschijnlijk niet (meer) tot je doelgroep en kan je je lijst wat opschonen.
- Registratie event: schreef een contact zich in voor een event? Dan ontwerp je het best een flow met registratiegegevens bij hun inschrijving, maar ook een reminder vlak voor het event of zelfs teasers over de inhoud om je publiek warm te maken. Zo blijft je event top-of-mind en optimaliseer je aanwezigheid.
- Verlating winkelmand: als iemand een product toevoegde aan de winkelmand, maar dan vertrok, stuur je die het best een reminder. Zo weet je zeker dat ze je niet gewoon vergeten zijn en vergroot je de kans dat ze toch nog kopen.
Welkomstmails
Een trigger gebruik je even gemakkelijk voor hele workflows als om maar enkele e-mails te versturen, zoals bij welkomstmails of welkomstflows.
Enkele cijfers:
Workflows
Workflows zijn reeksen opeenvolgende e-mails die hetzelfde doel dienen en zo een deel van een groter geheel vormen. De e-mails uit je workflow zet je allemaal tegelijkertijd klaar. Zodra een contact de juiste trigger voor een workflow activeert, beginnen ze de e-mails te krijgen.
Je kan verschillende soorten workflows voor je eigen brand identificeren, maar bepaalde types haal je het best sowieso in huis:
- Nurture flow: dit is een van de belangrijkste soorten. Met lead nurturing gids je leads door de customer journey en help je hen over te gaan tot aankoop. Zodra je dus weet dat iemand geïnteresseerd is in een product of dienst, ondersteun je hen in hun zoektocht.
Met een lead nurturing workflow zet je e-mail in om die ondersteuning te bieden. Je creëert verschillende touchpoints waar je hen waardevolle informatie of commerciële voordelen geeft. Zo bouw je bovendien een sterke vertrouwensband op met elke lead. Perfectioneer je lead nurture flow met deze 4 recepten en voorbeelden van typische lead nurture flows. - Welkomstflow: wanneer je lead uiteindelijk converteert, activeer je het best een reeks welkomstmails. Zo bevestig je niet alleen dat de inschrijving of aankoop gelukt is, maar toon je ook appreciatie voor wat ze deden. Ze voelen zich welkom. Bovendien kan je in zo’n reeks ook kaderen wie je bent en verwachtingen scheppen. Zo begin je meteen een band op te bouwen.
- Heractiveringsflow: deze flow is bedoeld om inactieve contacten opnieuw in actie te laten schieten. Je stelt bijvoorbeeld de trigger in om te versturen op basis van hoe lang het geleden is dat ze je website bezochten, iets downloaden of je nieuwsbrief openden. Met een kortingscode, waardevol stuk content of een aanbieding voor je producten maak je hen dan terug warm voor je bedrijf.
- Event workflow: met een specifieke workflow rond events hou je het event top-of-mind en hou je contacten enthousiast. Je flow kan onder andere eventgegevens delen, teasen met interviews met sprekers, praktische info geven met een routebeschrijvingen, feedback vragen en materiaal delen na het event en nog veel meer.
- Terugkerende gebeurtenis: gebeurtenissen die op vaste momenten terugkomen, zijn het ideale moment om contact te leggen met je publiek. Verjaardagen, de verjaardag van hun inschrijving, een specifieke aankoop zoals contactlenzen die op regelmatige tijdstippen vernieuwd moet worden: ze geven je de kans contacten heel persoonlijk te benaderen en versterken zo niet alleen je band, maar houden de communicatie ook actief.
Voorbeelden
- Tandarts - jaarlijkse reminder wanneer het tijd is voor een nieuw bezoek
- Garagisten of verkopers van elektrische toestellen - klanten laten weten wanneer het tijd is voor een onderhoud
- Organisatoren van een event - reminder een week voor het event met meer informatie: programma, routebeschrijving. In de periode tussen de inschrijving en het event kan je teasen door elke week een automatische e-mail te sturen met een interview met een van de sprekers.
- Retailer - automatische bevestiging na een bestelling, opvolgbericht met gerelateerde producten
- KMO - whitepaper naar iedereen die binnenkomt in een nieuwe interessegroep
- E-shop - coupon naar iedereen die een jaar lid is
Workflow opzetten
Om een effectieve workflow op te zetten, ga je het best heel gestructureerd te werk. Met de volgende 8 stappen maak je elke workflow doelgericht voor de beste resultaten.
Contactinformatie
In je e-mailmarketing ga je af op de persoonlijke mijlpalen en fase in de customer journey van elk contact.
In lifecycle e-mailmarketing ga je nog een stap verder: de triggers zijn daar geen handelingen, maar wel persoonlijke gebeurtenissen. Verjaardagen, opvolgberichten en de verjaardag van hun inschrijving zijn maar enkele voorbeelden.
Customer journey
Er zijn 5 fasen die je leads en klanten doorlopen en waarop je het best inspeelt in je workflows:
- Prospect: contact toont belangstelling voor je producten of diensten, maar kent je nog niet goed.
• Welkomstprogramma: aandacht houden en voorbereiden op verdere interactie. - Nurture: belangstelling gaat over naar intentie tot converteren.
• Lead nurtring flow: je neemt je prospect bij de hand en toont hen met diverse stukken content waarom ze het best overgaan tot kopen.Tip: Wissel in deze series vrije content (blogartikelen, casestudies, referenties) af met commerciële content met een call-to-action (downloaden andere whitepaper, inschrijven ander event, inschrijven nieuwsbrief, aanvragen demo). - Activeren: overgang naar conversie.
• Conversieflow: je stuurt commerciëlere e-mails en (gepersonaliseerde) hulpmiddelen bij aankoop. - Behouden: klanten behouden en klaarmaken voor vervolgaankopen.
• Opvolgingsflow: vraag hun mening over hun ervaring, toon gerelateerde producten… - Referentie: tevreden klanten treden op als ambassadeur voor je merk en leveren nieuwe klanten op.
• Loyalty flow: stuur gepersonaliseerde berichten, stel producten voor op basis van hun voorkeuren…
Content
E-mails opstellen verloopt hetzelfde voor alleenstaande mails als voor workflows. Landing pages, CTA’s, afbeeldingen, tekst, onderwerpen…: je bepaalt ze strategisch net zoals de rest.
Bij workflows moet je er wel voor zorgen dat je alle e-mails tegelijkertijd afwerkt en dat je campagne dus ook enkel volledig afgewerkte e-mails bevat. Alleen zo weet je zeker dat elk contact een kwalitatief bericht krijgt en geen half-afgewerkte boodschap.
Je doet er goed aan alle nodige content per campagne te groeperen. Zo centraliseer je alles en bouw je je campagnes snel en effectief op.
3. Tips: Waar moet je rekening mee houden voor je automation?
- Map je campagnes: wanneer je succesvol aan de slag wil met marketing automation moet je ervoor zorgen dat je de leadflow goed in kaart hebt gebracht. Alleen wanneer je dit hebt gedaan kun je ook echt zaken gaan automatiseren.
- Interview je sales-afdeling:
- Wat is een gekwalificeerde lead?
- Welke industrie, welke locatie, functie enz.
- Welke activiteiten onderneemt een prospect die meestal een voorbode zijn van een lead die klaar is voor de salesafdeling (download van bepaalde whitepaper, bezoek van een bepaalde pagina)?
- Hoe lang duurt een gemiddeld salesproces?
- Hoeveel personen zijn er vaak betrokken bij het verkoopproces?
- Creëer een verwachtingspatroon bij je nieuwe contacten: toon wie je bent, communiceer consequent, moedig interactie en contact aan...
- Laat contacten doorklikken naar landing pages om hun interesses beter te leren kennen en interactie in de hand te werken.
- Test je campagnes op verschillende doelgroepen en verschillende momenten om je timing en inhoud scherp te stellen.
- Communiceer oprecht en persoonlijk. Contacten voelen aan hoe oprecht je bent en willen een echte band met je opbouwen voor ze herhaaldelijke aankopen doen.
- Maak verschillende templates in je huisstijl voor verschillende doeleinden. Het bespaart je veel tijd en werk, en creëert broodnodige consistentie.
- Verzamel zoveel mogelijk relevante informatie om zeker te zijn dat je content zo relevant mogelijk is. Hoe persoonlijker en gepaster je communicatie, hoe trouwer je klant.
- Wees creatief met de personalisatiemogelijkheden in je contactbeheer en personaliseer op naam, maar ook op locatie, beroep, gezinssituatie...
- Kies de juiste software. Zo segmenteer je je contacten eenmalig en stel je triggers gemakkelijk in voor lange termijn.
- A/B-testing helpt je te ontdekken welke varianten van kleine elementen het best werken bij je contacten waardoor je beter optimaliseert. Ook dat stel je met de juiste software gemakkelijk in.
- Interactieve e-mails zijn de toekomst van marketing automation en is bijzonder veel gemakkelijker met de juiste software. Zo spreek je contacten nog persoonlijker aan en nodig je meteen uit tot interactie.
- Met realtime rapporten krijg je moeiteloos alle belangrijke kerncijfers: open rates, click rates, uitschrijvingen, conversies… waardoor je je campagnes gemakkelijk optimaliseert en veel inzichten krijgt die je in de toekomst kan meenemen.
Kennis opfrissen?
Keer terug naar Module 3 - E-mails opstellen
Klaar voor de volgende en laatste stap?
Ga naar Module 5 - Resultaten
Nog niet uitgeleerd?
Check dan deze extra resources
- 4 recepten voor overtuigende lead nurturing campagnes
- Je contacten op het juiste moment bereiken met workflows
- Stappen die je moet volgen voor je een workflow opzet
- Hoe krijg ik het meeste uit workflows?
- Maak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen
- Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen
- Voorbeeld workflow: Welkomstserie
- Voorbeeld workflow: Event reminder
Op zoek naar persoonlijke begeleiding?
Vraag dan advies aan de experts van Flexmail of start een gratis proefversie om je e-mailstrategie tot in de puntjes klaar te zetten.