Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

4 recepten voor overtuigende lead nurturing campagnes

Michelle Michelle Dassen
09-07-2014 • 
Leestijd is ongeveer 7 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
Welkom door lead nurturing campagnes
    Als e-mailmarketeer wil je natuurlijk zo snel mogelijk zo veel mogelijk informatie over je nieuwe contacten verzamelen. Maar niet iedereen die een formulier invult op je website is onmiddellijk klaar om gecontacteerd te worden met sales. In deze whitepaper delen we de recepten voor 4 van de meest engagerende lead nurturing berichten.

    Lead nurturing?!

    Wanneer je lead nurturing opzoekt, krijg je tal van definities voorgeschoteld. Simpel gesteld betekent lead nurturing dat je (een reeks van) geautomatiseerde e-mail campagnes stuurt naar een (verse) lead om hem in zijn beslissingsproces te begeleiden, alvorens dit contact over te dragen aan je sales team. Lead nurturing draait dus vooral om het begrijpen van de behoeften en de timing van je contacten.

    Verkoop je bijvoorbeeld een product of dienst waarbij er gewoonlijk een maand over het beslissing- sproces gaat, zorg er dan voor dat je ook je lead nurturing over de maand spreidt, zodat je contact op regelmatige basis relevante informatie ontvangt.

    Onderzoek toont bovendien dat 35-50% van alle verkopen gaan naar het bedrijf dat het eerst op een aanvraag reageert. De kans dat een lead alles over je producten of diensten weet, voor hij de eerste contact met je opneemt of een formulier invult op je website, is vrij klein. Met een snelle en engagerende opvolging kan je het verschil maken. Door op regelmatige basis interessante content met hen te delen, toon je bovendien dat je de expert bent in je markt.

    Je eigen lead nurturing proces opzetten:

    1. Bepaal je doel
      Wat is het doel van je campagne? Wil je koud leads opnieuw aanwakkeren? Wil je nieuwe leads genereren?
    2. Bepaal een persona
      Wie wil je bereiken? Op welk probleem wil je lead een oplossing vinden?
    3. Kies je content
      Bepaal wat je deze leads wil sturen. Bied hen waarde.
    4. Stel een tijdlijn op
      Hoe lang duurt het om een contact om te zetten tot een lead die klaar is om door de sales gecontacteerd te worden? Welke informatie dien je wanneer te sturen? Kies voor logische intervallen.
    5. Meet en optimaliseer
      Zorg dat je weet wat goed werkt in je lead nurturing proces. Onderzoek de resultaten van elk afzonderlijk bericht en onderzoek waar je kan bijsturen.


    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.

    Start vandaag

    4 recepten voor de meest engagerende lead nurturing campagnes

    Recept #1: Opbouwen van een relatie met je nieuwe contacten

    Wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, wil dat nog niet zeggen dat ze klaar zijn om opgebeld te worden– hoe vriendelijk zij ook is aan de telefoon. Ze willen graag eerst meer informatie verzamelen.

    Ingrediënten:

    • Opt-in formulier op je website
    • Inschrijvers
    • 1-2 e-mailberichten

    Bereiding:

    1. Stel een welkomstbericht op om je nieuwe contacten welkom te heten en hen te bedanken voor hun inschrijving. Bedenk wat een nieuwe inschrijver interesseert en voorzie interessante content waar- mee ze aan de slag kunnen. Voeg een snuifje personalisatie toe.
    2. Trigger een automatische campagne wanneer een contact zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Stuur je eerste welkomstbericht onmiddellijk.
    3. Na 2 weken (pas aan naar smaak) stuur je een tweede bericht met daarin de promotie van een nieuwe whitepaper of e-book. Stuur hen naar een formulier waar ze bijkomende informatie moeten achterlaten alvorens ze je gratis content kunnen downloaden. Met behulp van een automatische bevestigingsmail valt je content in hun inbox.


    Recept #2: Opvolging van een evenement

    Het organiseren van een evenement is een leuke manier om interessante nieuwe contacten aan te trekken. Voorzie hiervoor een mooie follow-up.

    Ingrediënten:

    • Formulier om registraties te verzamelen
    • Deelnemers
    • 4-5 e-mailberichten
    • Enquête

    Bereiding:

    1. Stuur een promotionele e-mailcampagne om je evenement te promoten. Verkoop je programma voor met behulp van lijstjes en een testimonial van vorige deelnemers. Maak gebruik van een mooi design en een opvallende call to action. Verwijs naar een formulier om deelnemers makkelijk te laten inschrijven.
    2. Stel je contacten gerust door hen meteen een bevestigingsmail te sturen na hun registratie. Voorzie nog wat nuttige informatie (toevoegen naar smaak).
    3. Stuur hen een week voor je evenement nog eens een reminder met de belangrijkste informatie als datum en tijdstip, en vergeet niet een routeplan toe te voegen.
    4. Stuur je contacten na het evenement een e-mail om hen te bedanken, en voeg er een link naar een enquête aan toe. Zo kan je hen vragen naar hun ervaringen om je opvolging en evenement te kunnen evalueren. Overweeg ook om hen te vragen naar een leuke quote, zodat je die kan gebruiken voor de promotie van je volgende editie.


    Recept #3: Begeleiden na het invullen van je contactformulier

    Wanneer iemand het contactformulier op je website invult om informatie aan te vragen, dien je die contacten zo goed mogelijk op te volgen. Met volgend recept zorg je voor een leuke extra opvolging die contacten zullen waarderen. Naast je automatische opvolging kan iemand van de sales contact met hen opnemen voor een offerte.

    Ingrediënten:

    • Nieuwe aanvragen
    • 2 e-mailberichten
    • 1 melding aan sales

    Bereiding:

    1. Trigger deze flow wanneer iemand een formulier invult op je website.
    2. Stuur na enkele dagen (experimenteer naar smaak) een bericht dat aansluit bij de reden waarom je contacten informatie bij je hebben aangevraagd. Werk je bijvoorbeeld voor een verhuisfirma, stuur hen dan bijvoorbeeld een artikel met tips hoe je je het best op een verhuis voorbereidt.
    3. Volg op met een tweede mail, waarin je je verschillende formules toelicht. Deze mail mag meer salesgericht zijn als de vorige. Daarvoor komen ze ten slotte naar je. Samen met de persoonlijke opvolging van je sales zorg je ervoor dat je contact snel en correct geholpen wordt.
    4. Gebruik een extra trigger om je sales op de hoogte te houden welke e-mailberichten je lead gelezen heeft.


    Recept #4: Opvolging na aankoop

    Wanneer een contact of lead eenmaal een klant geworden is, kan je hen nog verder opvolgen. De bedoe- ling van klant nurturing campagnes is om hen te helpen het beste uit je product of dienst te halen, en proberen relevante producten na te verkopen.

    Ingrediënten:

    • Klanten
    • 2 e-mailberichten
    • Formulier

    Bereiding:

    1. Stuur na de aankoop onmiddellijk een e-mailbericht om hen welkom te heten en hen te bedanken voor hun aankoop. Dit e-mailbericht is hun eerste ervaring met jou sinds ze klant geworden zijn, dus steek er aandacht in. Houd het design simpel: het moet niet aanvullen aan nog eens een verkoop bericht. Stuur het met een echte persoon als afzender, en mix wat personalisatie erin om te laten zien dat je weet wat ze gekocht hebben of wie ze zijn.
    2. Na 2 weken (varieer) stuur je hen een opvolgingsbericht om te zien hoe het gaat met hun aankoop. Voorzie een link naar hulpmiddelen die je hebt, zoals handleidingen of onderhoudstips, en vraag naar hun eerlijke feedback. Vraag eventueel ook aan je contacten om via de voorkeuren te laten weten welke informatie ze wensen te ontvangen.

    Conclusie

    Bedenk hoe jij je leads en klanten een betere opvolging kan bieden, die jou ook meer conversie oplevert. Door het implementeren van deze lead nurturing recepten zal je merken dat je je database kan opdelen in kleinere, relevantere segmenten. Deze segmenten kan je dan informatie sturen die echt is toegespitst op hun interesses en behoeften. Wanneer je deze hebt uitgetest, kan je nieuwe ingrediënten toevoegen en je eigen getargete lead nurturing campagnes opzetten.



    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    GUIDE
    25-01-2024
    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    Leestijd is ongeveer 18 minuten
    Voorbeeld e-mail met een goede welkomstmail
    GUIDE
    18-01-2024
    10 effectieve manieren om je publiek te segmenteren
    Leestijd is ongeveer 22 minuten
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    GUIDE
    23-11-2023
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    Leestijd is ongeveer 12 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk