Je klanten en contacten informeren, adviseren en inspireren, doe je door ze onder andere flitsende e-mails en nieuwsbrieven te sturen. Dat heet e-mailmarketing. Je als bedrijf tonen in de mailbox van je doelgroep, is een essentieel onderdeel van je communicatieplan. Waarom? Let's find out.
Dit is e-mailmarketing
Zou er een 'e-mail marketing definitie' bestaan? Wel ... 't is te zeggen. Het principe achter deze vorm van marketing staat niet in steen gebeiteld, maar e-mailmarketing komt meestal toch gewoon op hetzelfde neer. Hier bij Flexmail omschrijven we het zo:E-mailmarketing staat voor het versturen van e-mailcampagnes om aangemelde contacten op de hoogte te houden van onder andere je producten en diensten.Dat is kort en bondig uitgelegd. To the point zijn, gaat je trouwens van pas komen als je de wereld van de e-mailmarketing induikt. Je ontvanger krijgt het liefst korte e-mails en nieuwsbrieven te lezen. Lange epistels zijn een no go.
Maar het begrip e-mailmarketing verdient toch iets meer diepgang. Want e-mailmarketing is een essentieel onderdeel van online marketing en biedt je de mogelijkheid om direct te communiceren met een specifieke doelgroep via e-mail.
Sterker dan sociale media
Met goede e-mailcampagnes overtuig je ontvangers om tot een bepaalde actie over te gaan, zoals een product kopen of zich ergens voor inschrijven.Om e-mailmarketing effectief en doordacht te gebruiken, heb je e-mailmarketing software of een e-mailmarketing tool nodig. Kortom een platform waarmee je e-mails opstelt en lanceert. Het treft dat je hier op de blog van Flexmail surft, hét Belgische e-mailmarketing platform bij uitstek.
In feite is e-mailmarketing niets anders dan de werkwijze waarmee je contact houdt met je klanten via e-mail. Hoewel sommigen beweren dat sociale media e-mailmarketing weggeduwd hebben op vlak van bereik en opbrengst, is dat helemaal niet het geval. Want er zijn nog altijd meer mensen die e-mail gebruiken dan sociale media. Het is daarnaast ook een minder vluchtige manier van marketing voeren.
E-mailmarketing biedt toegevoegde waarde aan je communicatiestrategie.
E-mailmarketing: uitgelezen in plaats van gemiste kans
E-mailcampagnes bestaan uit professionele e-mails op grotere schaal, zoals maandelijkse nieuwsbrieven, welkomstmails voor nieuwe klanten of surveys. E-mailmarketing is dé uitgelezen kans om met je doelgroep te communiceren.En het beste van al: je contacten zitten te wachten op je mails. Want ze schreven zich zelf in op je website of vulden een formulier in wanneer ze in je winkel langskwamen. Geen ongewenste e-mail dus.
Dankzij e-mailmarketing blijft je organisatie in de gedachten van je klanten hangen, en keren ze zelfs terug naar je website. Het zou dus een gemiste kans zijn om als bedrijf geen e-mailcampagnes te lanceren.
We halen er nog enkele cijfers bij:
Onderzoek van de Direct Marketing Association (DMA) heeft aangetoond dat e-mailmarketing een indrukwekkende Return On Invest (ROI) oplevert. Bedrijven kregen namelijk meer dan 38 euro terug voor elke euro die ze investeerden.Met meer dan 5,5 miljard actieve e-mailaccounts is je potentiële ontvangersgroep enorm, en dat zowel voor de B2B als B2C markt. Logisch dus dat 87% van de B2B organisaties die e-mailmarketing gebruiken, dat doen om nieuwe leads binnen te halen.
Voordelen van e-mailmarketing
- Contactgegevens zijn kostbaar: ontvangers geven jou hun e-mailadres in ruil voor waardevolle nieuwsbrieven en nuttige informatie.
- Wereldwijd bereik: met e-mail bereik je in een handomdraai een wereldwijd publiek.
- Flexibiliteit: in no time pas je je campagnestrategie snel aan, bijvoorbeeld wanneer je nieuwe producten of een speciale aanbieding hebt.
- Top of mind blijven: e-mailmarketing houdt je in de gedachten van je klanten en laat je als het ware regelmatig even binnenkomen om "hallo" te zeggen.
Hoe werkt e-mailmarketing?
De kans is groot dat ja na het lezen van het eerste deel van onze blogpost staat te popelen om met e-mailcommunicatie te starten. Dat horen we graag! Maar hoe start je met e-mailmarketing? Op die vraag moet je ook een antwoord krijgen. Anders gaan je plannen veel weg hebben van een overvolle mailbox. Met andere woorden: chaos en geen structuur. Er komt veel voorbereiding kijken bij het effectief toepassen van marketing via e-mail.Wat en wie wil je bereiken?
You've got mail, maar wie is die you? Verwerk e-mailmarketing daarom in je volledige content strategie. Doe je dat niet, dan zullen je emailcampagnes eerder losse flodders zijn dan dat ze op scherp schieten. Bepaal wie je doelgroep is, wat je wil communiceren en op welke manier je dat wil doen.Stel dat je groepsreizen organiseert en geïnteresseerden hun e-mailadres achterlieten op je landingspagina. In je eerste e-mail breng je je aanbod onder de aandacht, samen met alle vertrekdata. Hebben je contacten zich nog niet ingeschreven? Hou dan een inspirerende reminder e-mail achter de hand. Net als e-mailnieuwsbrieven met praktische details, inspirerende verhalen van zij die wel al met jouw organisatie op reis gingen ... Heel dat proces is een voorbeeld van een e-mailmarketing strategie.
Een e-maillijst bij elkaar krijgen
Geen e-mailberichten, zonder mailadressen om ze naar toe te sturen. Maak daarom werk van je maillijst, ook wel contactenlijst genoemd. Gelukkig hoef je het meeste van dat werk niet zelf te doen. Je contacten schrijven zich meestal zelf in.Plaats bijvoorbeeld een aanmeldingsformulier op je website. Dat is een handige manier om klanten zich te laten registreren voor e-mailnieuwsbrieven en e-mail updates. Daarnaast moet je je contacten van in het begin overtuigen van de meerwaarde van jouw e-mailmarketing.
Krijgen ze exclusieve kortingen en promo's? Ontvangen ze persoonlijk aangepaste e-mails? Wie zich inschrijft op de nieuwsbrief, meteen 5% korting geven op zijn of haar volgende aankoop, is trouwens een veel gebruikte manier om e-mailadressen te verzamelen.
E-mailsegmentatie
Eens je e-mailadressen hebt verzamelt, deel je ze op in verschillende lijstjes. Denk maar aan taal, woonplaats en aangeduide interesses. Die informatie kan je te weten komen door er naar te polsen in je aanmeldingsformulier.Zoiets heet segmentatie, en is een onmisbare tip wanneer je aan succesvolle e-mailmarketing wil doen. Want elke e-mail naar elk contact sturen, is niet het beste idee. Met segmentatie stel je je verschillende doelgroepen af op je verschillende campagnes, en omgekeerd. Zo ontvangen je contacten mails die er écht toe doen.
E-mail automatisering?
Naast segmentatie of segmenteren is automatisering (e-mail automation) een andere term die al goed ingeburgerd is bij wie aan e-mailmarketing doet. Automation betekent dat specifieke e-mails automatisch worden verzonden wanneer een klant een bepaalde actie onderneemt op je website.Een simpel voorbeeld van marketingautomatisering: je klant doet een bestelling en ontvangt automatisch een e-mail met daarin alle bestelde producten, betalingsgegevens en eventuele extra tips en relevante ontwikkelingen.
Je kan ook automatische e-mailberichten verzenden naar klanten die een half jaar niets hebben besteld, naar mensen die jarig zijn of naar degenen die zojuist een account hebben aangemaakt op je website. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Bij e-mail automation zijn vier factoren heel belangrijk:
- De inhoud van je e-mails.
- De trigger voor een bepaalde e-mail.
- De frequentie van je e-mails.
- De volgorde van je e-mails.
Een workflow kun je vergelijken met een beslissingstabel. Wanneer er iets gebeurt (bijvoorbeeld 'klant plaatst een bestelling'), kun je daar een actie aan koppelen (bijvoorbeeld 'stuur een betalingsherinnering').
Resultaten meten: van open rates tot click-through rates
Een van de absolute voordelen van e-mailmarketing: meten is écht weten. Dankzij verschillende rapporten en cijfers weet je exact hoe vaak je e-mail is gelezen, wie doorgeklikt heeft en welke websitelink het populairste blijkt te zijn.Delivery rate
Alles begint met de delivery rate (ontvangspercentage) van je e-mails. Zo meet je wie de campagne effectief gekregen heeft. Mailadressen die niet (meer) blijken te kloppen of e-mails die als spam gezien worden (spam e-mails), zijn twee redenen waarom e-mails niet worden afgeleverd.Sommige spamfilters kunnen jouw e-mails als ongewenste e-mails markeren.
Open rate
Zijn je e-mails probleemloos afgeleverd? Prima! Maar wie heeft je nieuwsbrief ook geopend? Daarvoor moet je naar de open rate (open ratio) van je campagnes kijken. Dat meet het percentage e-mails dat correct afgeleverd én geopend zijn.Spoiler: hoe leuk je e-mails ook zijn, niet iedereen opent ze. Dat is een vaststaand feit. Haal je een open rate rond of boven de 18%, dan mag je absoluut niet klagen.
Click-through rate (CTR)
De grote droom van elke e-mail marketeer: klanten die je e-mails niet alleen openen, maar ook klikken op de links die in de e-mail verwerkt zitten. Die kers op de taart is wat click-through rate (klikpercentage) wil zeggen. 14% is een mooi percentage als het over CTR gaat.Conversion rate
Conversion rate (conversieratio) meet welke klanten, na het doorklikken, een product kopen of de actie uitvoeren die jij met je e-mailmarketing voor ogen hebt. Marketeers vloeken daar weleens op. Want hoe hoger die ratio, hoe beter natuurlijk.A/B-testen
Een manier om de verschillende percentages van je e-mailcampagnes op te krikken is A/B-testen. Bij A/B-testen worden twee verschillende versies van een e-mailcampagne naar een bepaalde doelgroep gestuurd. Inhoudelijk pas je de inhoud van de twee e-mails aan. Bijvoorbeeld een ander e-mailonderwerp, een andere opbouw van de e-mail, minder of meer actieknoppen ...Je kan het aantal geopende e-mails verhogen door te A/B testen.
E-mailmarketing software meet welke versie de beste resultaten oplevert. Je komt op een doeltreffende manier te weten wat wel en niet werkt. Nadien kan je je e-mails aanpassen en bijsturen.
Want je moet je boodschap zoveel mogelijk afstemmen op de voorkeuren en reacties van je doelgroep. Campagnes A/B-testen kan een vast onderdeel van je strategie zijn. Zo grijp je de kans om alles uit de e-mailmarketing van je bedrijf te halen.
Verlies de GDPR-regels niet uit het oog!
Mailadressen verzamelen, e-mailberichten rondsturen ... Effectieve marketing, maar wat zegt de GDPR (General Data Protection Regulation) hierover? In het Nederlands heet die Europese privacy wetgeving trouwens AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).Blijkt dat e-mailmarketing ook onderworpen is aan strenge regels. De Europese regelgeving spreekt van het concept 'opt-in'. Dat wil zeggen dat je contacten vrijwillig je e-mails willen ontvangen en hiervoor toestemming gaven. Pas dan mag je als bedrijf de nodige gegevens verzamelen en je e-mailcampagnes per e-mail versturen.
Doe dus zeker niet aan 'opt-out', waarbij je klanten automatisch op je e-maillijst belanden. Om GDPR-proof te zijn moet je ook transparant zijn wat je met bepaalde persoonsgegevens van plan bent en hoe je ze gaat bewaren. Onze collega's van Combell praten je bij over wat GDPR nu net wil zeggen.
Verstuur e-mails die scoren
Tijd voor de praktijk: e-mailcampagnes lanceren die succesvol zijn. Met deze drie belangrijke tips kom je beslagen op het ijs.Tip 1: vorm en inhoud moeten in het oog springen
Een veel te lange e-mail op een doodsaaie achtergrond is niet aantrekkelijk. Als je een e-mail verstuurt moet die in het oog springen, want anders ... spring je er niet uit. Denk dus goed na over de vorm (lay-out) van je mails. Werk bijvoorbeeld met een huisstijl.Nieuwe producten en speciale acties breng je onder de aandacht in goed vormgegeven e-mailnieuwsbrieven.
Die vorm moet trouwens mooi aansluiten bij je inhoud. Om je een idee te geven: toeters en bellen zijn een goed idee wanneer je een partyplanner bent. Iemand in de uitvaartsector kiest dan weer beter voor een zachtere look van z’n e-mails.
Over de inhoud (content) zelf: zorg voor een evenwichtige mix tussen aanbod en inspiratie. Doe geen platte verkoop, maar zet je doelgroep aan het denken, geef ze tips, inspireer ... Wanneer je interessante e-mails met wervende onderwerpen stuurt, zal je open rate er alleen maar op vooruit gaan. Je expertise zal je omzet verhogen. Want klanten weten dat ze bij jou terecht kunnen.
Geef je klant een duidelijke reden om je e-mail te openen. Probeer de nieuwsgierigheid op te wekken, trek de aandacht, stel een vraag ...
Tip 2: speel met het e-mailonderwerp
Je weet wat ze zeggen over die eerste indruk ... Dat is bij e-mails net zo. Daarom is het juiste e-mailonderwerp van cruciaal belang. Die titel bepaalt onmiddellijk of iemand je e-mailnieuwsbrieven opent of niet.Geef de ontvanger daarom een duidelijke reden om je e-mail te openen. Probeer de nieuwsgierigheid op te wekken, trek de aandacht, stel een vraag ... Speel met het onderwerp van je e-mail en verstuur je campagne pas als die eerste regel helemaal juist zit. Meet het succes achteraf met open rates en conversions.
Tip 3: actie is reactie
Verwerk calls-to-action (CTA) in je campagnes. Dat zijn actieknoppen of activerende zinnetjes die je klant in gang moeten doen schieten. Met deze tip kan je proberen om zowel de click-through rate (CTR) als conversion rate van je e-mails te verhogen."Bekijk ons aanbod", "Claim vandaag nog je korting", "Lees het verhaal van Manon" ... Dat zijn voorbeelden van heldere CTA's. Ga er niet te kwistig mee om, want je wil je klant niet in de war brengen. Het is niet de bedoeling om je e-mail vol met actieknoppen te zetten.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis