Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

Wat is een landingspagina?

Jasper Jasper Van Biesen
06-08-2024 • 
Leestijd is ongeveer 11 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
Wat is een landingspagina?
    Als je hard gewerkt hebt aan je marketingcampagne, wil je als resultaat internetverkeer binnenhalen en nieuwsgierigen overtuigen van je merk. Dat doe je door een landingspagina te voorzien. Goed uitgewerkte landingspagina's trekken potentiële klanten over de streep.

    Wat zijn landingspagina's?

    Een landingspagina, wat is dat nu eigenlijk? Simpel gezegd is het een webpagina dat een belangrijk onderdeel vormt van je online marketing. Zo worden ze vaak gebruikt voor leadgeneratie, waarmee je contactgegevens van potentiële klanten verzamelt.

    Landingspagina's focussen zich meestal rond één specifiek onderwerp, product of service. Omdat een landingspagina dient om potentiële of nieuwe klanten een actie te laten uitvoeren (bijvoorbeeld zich inschrijven op een nieuwsbrief of een product kopen), ziet de pagina er qua inhoud en lay-out meestal eenvoudiger uit dan een homepage.

    Een goede landingspagina bevat in de meeste gevallen een duidelijke actieknop met een Call-To-Action (CTA). Die CTA moet klanten aanzetten tot een specifieke actie.

    Meten is weten

    Daarnaast spelen landingspagina's een cruciale rol bij het analyseren van je marketing- en advertentiecampagnes.

    Als marketeer wil je weten - en dus meten - hoeveel bezoekers op de landingspagina terechtgekomen zijn en hoeveel conversies dat opgeleverd heeft.

    De conversieratio geeft aan hoeveel bezoekers effectief de gewenste actie uitgevoerd hebben, in verhouding tot het aantal bezoekers op de landingspagina.

    Lees op onze blog: wat is e-mailmarketing en hoe werkt het?


    Een professionele marketingcampagne heeft een landingspagina nodig.
    Een professionele marketingcampagne heeft een landingspagina nodig.

    Doel landingspagina

    Het doel van een landingspagina is heel duidelijk. Via verschillende bronnen zoals zoekmachines, nieuwsbrieven, sociale media en advertenties wil je zoveel mogelijk verkeer genereren naar de specifieke landingspagina.

    Eens ze op de landingspagina terechtgekomen zijn, is het van belang je klant aan te zetten tot actie. Op die manier ga je ze overtuigen van jouw product of dienst.

    Je moet dus op voorhand bepalen welke actie je voor ogen hebt. Wij geven je alvast enkele tips mee voor sterke Call-To-Actions.

    Mogelijke acties:

    • Zich abonneren op je nieuwsbrief
    • Een formulier invullen
    • Een kortingscode claimen
    • Je e-book downloaden
    • Bepaalde producten kopen
    • Je nieuwe blogpost lezen
    • ...
    Een goede landingspagina bespaart je advertentiekosten.
    Een goede landingspagina bespaart je advertentiekosten.

    Voordelen landingspagina

    Een landingspagina creëren, heeft uiteraard verschillende voordelen. Bijvoorbeeld:

    • Omdat een landingspagina aansluit bij je getoonde advertentie, kan je gericht communiceren met en naar je doelgroep. Bezoekers zullen minder snel afhaken en bijgevolg je boodschap sneller tot zich nemen.
    • Het is een slimme manier om op je advertentiekosten te besparen. Als je adverteert via Google, dan screent de zoekmachine de relevantie van je landingspagina. Hoe relevanter, hoe beter. Als gevolg zal je 'Cost Per Click' (CPC) lager zijn, je hoeft dus minder te betalen per klik.
    • Je verhoogt er niet alleen je conversies mee, je maakt ze ook veel gerichter. Je kan veel beter focussen op het binnenhalen van een klant rond één bepaald onderwerp.
    • Landingspagina's zijn een handig meetinstrument. Conversieratio's, open en bounce rates ... je kan het allemaal nauwkeurig analyseren. Deze cijfers zullen helpen om je marketingcampagne(s) eventueel bij te sturen.
    • Een goede landingspagina doet wonderen voor je e-mailmarketing. Door je content op een landingspagina te zetten en er vanuit je mailing naar te linken, kan je kliks meten. Zo kom je veel meer te weten over de interesses van je doelgroep.
    • Experimenteer met het opzetten van landingspagina's door te A/B-testen. Je gebruikt verschillende versies van de landingspagina om te testen welke versie de beste conversieratio haalt.

    Verschillende soorten landingspagina's

    Net zoals er verschillende soorten webpagina's bestaan, zijn er ook verschillende soorten landingspagina's. Wij hebben dit lijstje voor jou gemaakt:

    Click-through pagina

    De meest gebruikte landingspagina is de zogenaamde click-through pagina. Dit soort landingspagina's leiden bezoekers naar een andere pagina, zoals een product- of inschrijfpagina. De click-through pagina moet zoveel mogelijk conversies opleveren.

    Verkooppagina

    Onmiddellijk producten verkopen is een van de redenen waarom een landingspagina belangrijk is. Een verkooppagina als landingspagina is volledig gericht op de verkoop van een product.

    Op de pagina staat niet veel meer dan de productinformatie, afbeeldingen, prijzen en reviews van klanten. De klant kan meteen via de verkooppagina een aankoop doen.

    Product landingspagina

    Je landingspagina kan ook volledig in teken staan van een product, zonder dat je het onmiddellijk wil verkopen.

    Op een product landingspagina kan je een klantencase in de kijker zetten of meer vertellen over de functies en kenmerken van het product. Met als CTA een link waar je het product kan kopen.

    Evenementenpagina

    Het woord zegt het zelf: deze landingspagina's zijn bedoeld om deelnemers aan te trekken voor een specifiek evenement, zoals een webinar, een conferentie, een productlancering of een voorstelling.

    Op de pagina zet je alle details over het evenement, zoals de datum, locatie, sprekers, agenda en het inschrijvingsformulier.

    Bestemmingspagina voor leadgeneratie

    Met bestemmingspagina's voor leadgeneratie bedoelen we landingspagina's die gericht zijn op het verzamelen van leads door bezoekers aan te moedigen om hun contactgegevens achter te laten, zoals hun naam, e-mailadres, telefoonnummer ...

    De actie zit 'm in het invullen van een formulier waar bezoekers hun gegevens kunnen doorgeven. Om ze te bedanken kan je in ruil een e-book of kortingscode aanbieden.

    Long-form landingspagina

    Je verwacht het misschien niet, maar er bestaan ook landingspagina's waar heel veel content opstaat. Dat noem je een long-form landingspagina.

    Dit type landingspagina gebruik je enerzijds om gevonden te worden in Google (zoekmachine optimalisatie), maar anderzijds ook om bezoekers kennis te laten maken met je merk of service.

    Door duidelijke en heldere informatie op de pagina te zetten, verdiepen potentiële klanten zich in de materie waarover jij het hebt.

    Long-form landingspagina's zijn ook geschikt om duurdere producten mee aan de man te brengen. Stel dat jij producten in een duurder prijssegment verkoopt, dan hebben de bezoekers van de landingspagina meer overtuiging en vertrouwen nodig. Dat doe je door de unieke kenmerken of alle voordelen van het product uit te lichten.

    Deze elementen mogen niet ontbreken

    Zelf een landingspagina maken? Dan moet je rekening houden met enkele belangrijke elementen. Het zijn stuk voor stuk factoren die een landingspagina succesvol maken.

    Sidenote: niet elke landingspagina moet gevuld zijn met alle elementen. Alles hangt af van je doel en de actie die je voor ogen hebt. 😉

    Verschillende elementen dragen bij tot de perfecte landingspagina.
    Verschillende elementen dragen bij tot de perfecte landingspagina.


    Een opvallende titel

    Een goede landingspagina moet opvallen. Bedenk dus een titel (kop) waarmee je de aandacht van de bezoeker trekt.

    Wek hun interesse om verder te lezen. Maakt jouw service het leven van je klant gemakkelijker? Loopt er een unieke promo? Probeer die aandachtstrekkers in de titel te verwerken.

    Een professionele lay-out

    Landingspagina's waarvan de lay-out er mooi uitziet, scoren doorgaans beter. Je versterkt er namelijk je kernboodschap mee. Voeg indien mogelijk dus relevante foto's en video's toe aan je landingspagina.

    Een overtuigende Call-To-Action

    Op een goede landingspagina staat bijna altijd een duidelijke en overtuigende Call-To-Action. Geef de CTA een prominente plaats op je pagina en maak een opvallende actieknop.

    Overzichtelijke inhoud

    Het is belangrijk dat lezers de inhoud gemakkelijk kunnen scannen. Gebruik daarom opsommingstekens, subtitels en korte alinea's. De content zelf moet helder, duidelijk en to the point zijn.

    Klanten aan het woord

    Sociale bewijskracht zoals klantenreviews, cases en testimonials, aantoonbare cijfers ... vergroten het vertrouwen van nieuwe klanten.

    Als ze merken dat andere klanten hen al voor gingen én tevreden zijn, zullen ze sneller de gewenste actie uitvoeren. Positieve feedback is trouwens waardevolle content die de geloofwaardigheid van je pagina vergroot.

    Met een mobielvriendelijke landingspagina overtuig je bezoekers om over te gaan tot actie.
    Met een mobielvriendelijke landingspagina overtuig je bezoekers om over te gaan tot actie.


    Responsive ontwerp

    Veel kans dat bezoekers via een mobiel toestel op je pagina landen. Je landingspagina moet dus responsive opgebouwd zijn, zodat de pagina zich aanpast aan eender welk scherm. Mobielvriendelijkheid is tegenwoordig van groot belang.

    Landingspagina's optimaliseren

    Landingspagina's met bovenstaande elementen in verwerkt, zullen scoren! Geloof ons maar. 🙂 Maar dat wil niet zeggen dat er geen trucjes bestaan om je landingspagina's te optimaliseren. Door hier en daar wat aan te passen, haal je misschien wel extra verkeer binnen.

    Het uitvoeren van A/B-testen is daar het beste voorbeeld van. Stel verschillende versies van je landingspagina op en vergelijk de resultaten. Je kan experimenten met allerlei onderdelen van je pagina zoals titel, tekst, afbeeldingen, kleuren en CTA's.

    Wie geprikkeld is door je advertentie en je landingspagina open klikt, moet snel inhoud te zien krijgen. Hoe trager je website, hoe hoger je bounce rate (bezoekers die na het klikken meteen weer hun biezen pakken). Laadsnelheid is dus cruciaal. Met deze tips van Combell maak je je website sneller.

    Optimaliseren wil ook zeggen: je vinger aan de pols houden door analysetools zoals Google Analytics te gebruiken. Hiermee spot je de zwakke plekken en vind je manieren om ze te verbeteren.

    Opgepast voor deze veel gemaakte fouten

    Voor de volledigheid geven we je nog mee welke veelgemaakte fouten opduiken als het over landingspagina's gaat. Het zou zonde zijn om je pagina's niet tot hun recht te laten komen. Pas daarom op voor deze foutjes.

    1. Teveel afleiding: prop je landingspagina nooit vol met onnodige afbeeldingen, pop-ups, links en knoppen. Want die kunnen de aandacht van je bezoeker afleiden van wat er écht toe doet en conversie in de weg staan. Als potentiële klanten verward of overweldigd raken, zullen ze je pagina sneller verlaten.
    2. Te veel informatie: een overvloed aan informatie kan verwarrend zijn voor bezoekers, voor je het weet raken ze de weg kwijt. Te veel tekst of ingewikkelde inhoud zorgt voor informatie-overload en een hogere bounce rate.
    3. Niet-professioneel ontwerp: een slecht ontworpen landingspagina kan afbreuk doen aan de geloofwaardigheid en professionaliteit van je merk, waardoor bezoekers eerder geneigd zijn om weg te klikken. Dat mag je niet laten gebeuren!

    Wat is een landingspagina? Nu ben je helemaal mee!

    Zo. 🙂 Na het lezen van deze blog hebben landingspagina's normaal gezien helemaal geen geheimen meer voor jou. Of moet alle informatie toch even landen (😅) in jouw hersenpan?

    Hoe dan ook: wist je dat je via Flexmail landingspagina's kan ontwerpen die tiptop in orde zijn voor e-mailmarketing?



    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Zo begin je aan een nieuwe e-mailtemplate
    GUIDE
    25-02-2025
    Zo begin je aan een nieuwe e-mailtemplate
    Leestijd is ongeveer 12 minuten
    Hoe maak je een goede landingspagina?
    GUIDE
    20-08-2024
    Hoe maak je een goede landingspagina?
    Leestijd is ongeveer 14 minuten
    Is jouw e-mailmarketing al klaar voor de zomersolden?
    GUIDE
    05-06-2024
    Zomersolden 2024: is jouw e-mailmarketing al klaar?
    Leestijd is ongeveer 16 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk