“Waarom noemen jullie dat niet gewoon een knop?” Omdat een call to action zo veel meer zegt over wat je eigenlijk wil doen met die knop. Je wil dat mensen doorklikken naar wat jij hen probeert te verkopen. En dat kan een product zijn, maar evengoed een cursus of een blogartikel.
Want mensen die klikken vertellen jou iets over zichzelf: wat zij interessant vinden. En die info kan je dan weer gebruiken om betere content te schrijven voor je volgende e-mails.
Natuurlijk zijn er sector-specifieke woorden die een snaar kunnen raken bij jouw lezers, maar onderstaande tips zijn minstens even belangrijk:
Want mensen die klikken vertellen jou iets over zichzelf: wat zij interessant vinden. En die info kan je dan weer gebruiken om betere content te schrijven voor je volgende e-mails.
Natuurlijk zijn er sector-specifieke woorden die een snaar kunnen raken bij jouw lezers, maar onderstaande tips zijn minstens even belangrijk:
Bepaal je doel
Natuurlijk is het doel dat mensen gaan klikken. Maar stel jezelf voor je begint de volgende drie vragen:- Wat wil ik dat mijn lezer straks gaat doen?
- Hoe gaat hij of zij weten wat te doen?
- En waarom zouden ze dat doen?
Dus wat gaan ze straks kunnen of weten? Gaan ze door jouw aanbod hun job beter kunnen doen? Een probleem oplossen? Gewicht verliezen? Geld besparen?
Dergelijke redenen moeten op zijn minst in de tekst boven je call to action staan. Om dan af te sluiten met een binnenkopper als: “Boek vandaag jouw gratis consultatie”.
1. Stop met “lees meer” en “klik hier”
Er zijn twee belangrijke elementen, ook in dit artikel: je taalgebruik en je design.Je design moet ervoor zorgen dat je CTA straks de aandacht van je lezer trekt. De taal is wat ervoor zorgt dat mensen ook iets willen doen met je knop.
Al te vaak zien we nog tekstlinken of knoppen met de tekst “lees meer” voorbij komen. Dit is een klassiek voorbeeld van zwak, passief taalgebruik voor een call to action.
“Lees meer” lijkt misschien goed, want je zegt precies wat je lezer moet doen. Maar het geeft je lezer geen enkel incentive om ook effectief te klikken. Maar wat zegt dat nou eigenlijk? Je wil in eerste instantie dat je knop duidelijk is. Zo weet je doelgroep meteen wat ze kunnen verwachten na het klikken op jouw knop. En ongeïnteresseerde lezers komen niet bedrogen uit.
“Klik hier” is ook zo’n dooddoener. In de begindagen van het internet moest je mensen misschien nog uitleggen wat een link was. Maar die tijd is nu voorbij. Het komt nu vooral ouderwets of misschien zelfs spammy over om een “klik hier” link te gebruiken.
En wil je een link leggen op een stuk tekst, dan is het lekker modern om dat op je hele zin te doen. Dat kan er bijvoorbeeld als volgt uit zien: Heeft een call to action voor jou allang geen geheimen meer? In dit blogartikel gaan we dieper in op alle elementen van een perfecte e-mail.
In bovenstaand voorbeeld wordt het verschil gemaakt tussen “lezen” en “luisteren”. Maar deze knoppen konden veel wervender zijn.
2. Vertel wat er komen gaat
Maar als je niet “klik hier” mag zeggen. Wat zeg je dan wel? Probeer te vermelden wat er op de volgende pagina gaat gebeuren. Of waarom je absoluut moet klikken als lezer.Denk aan knoppen als:
- Stel je voorkeuren in
- Ontdek de nieuwe collectie
- Start met plannen/testen
- Toon me hoe
3. Start met een sterk opdrachtwerkwoord
Je wil je CTA-tekstjes kort én overtuigend houden. Kom dus meteen to the point: Wat moet je lezer doen? Start dus met je actie.Moet je lezer iets kopen? Gebruik dan: kopen, winkelen, bestellen.
Promoot je een white paper? Begin dan met: download of schrijf in.
Moet je lezer iets invullen? Probeer eens: Schrijf je in, Contacteer mij.
Laten we nog even dieper ingaan op die whitepaper. Zeg je “Onze nieuwste whitepaper is beschikbaar”, dan is die info feitelijk juist. Maar je zegt niks over wanneer ze die kunnen verwachten of wat de te nemen stap dan is. Beter is dus “Download onze whitepaper vandaag” of “Start vandaag met jouw 10 tips”.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag4. Wek emotie of enthousiasme op
Je bent op zoek naar een reactie. Dus moet je zelf sterk starten. Neem nu het volgende voorbeeld: “Bestel nu en krijg 50% korting!”. Je geef hen een groot voordeel en speelt op dringendheid, want jij wil die korting toch niet mislopen?Verkoop je familiereizen, dan wil je vooral een gevoel opwekken: “Plan vandaag jouw droomvakantie”. De kans is groot dat je lezer gaat willen ontdekken wat er dan precies zo speciaal is aan jouw aanbod.
Je bent op zoek naar de woorden of het gevoel dat er bij jouw lezer voor gaat zorgen dat ze niet anders kunnen dan actie ondernemen.
Maak gebruik van FOMO
FOMO (fear of missing out) zorgt ervoor dat mensen niet meer rationeel denken en op basis van emotie een beslissing nemen. Niemand loopt graag een goede deal mis. Zeker als dat op een product of dienst is waar je al even over loopt te twijfelen.5. Wees creatief
Net zoals je gewone teksten mag je call to action zeker opvallen. En twijfel je? Zet dan AB testing in om te zien welke variant het beste werkt bij jouw doelgroep. Zo kan je naast je call to actions waarvan je weet dat ze goed presteren, hier en daar eens afwisselen met een origineel idee. Want je weet pas of iets werkt, als je het uitprobeert.Test bijvoorbeeld:
“Aan de slag” versus “Jouw gezondere levensstijl start vandaag”
Daarnaast wil je schrijven zoals je doelpubliek spreekt. Het moet dus vooral vlot en overtuigend lezen. Woordspelingen maken je tekst ook minder saai.
6. Gebruik waar mogelijk getallen
Mensen reageren over het algemeen goed op getallen en cijfers. Dit kan je toepassen met prijzen, kortingen, promoties enz. Het helpt ons om te bepalen of iets de moeite waard is om geld aan uit te geven en maakt zaken concreet.Nuttige informatie over prijzen mag je dus zeker al in je mail vermelden en dat geldt ook voor je call to action. Als je lezer al geïnformeerd is over de prijs en besluit om door te klikken, dan weet je dat de kans een pak kleiner is dat hij op je website nog gaat afhaken omwille van prijs. Je hebt informatie verzameld via de klik en een hogere kans op conversie.
“Shop vandaag jouw favoriete meubelstuk onder € 300” legt de nadruk op de deal en speelt ook in op FOMO. Ook ander interessant cijfermateriaal kan je gebruiken.
7. Je CTA is geen eiland
We hebben het er al eerder over gehad, maar kijk altijd naar de volledige context. Je lezer beslist namelijk op basis van meerdere elementen of hij gaat doorklikken: je tekst, je intro en je knop. Heb je in je titel en intro al genoeg context gegeven, dan moet je call to action de binnenkopper zijn. Zorg dus dat alle elementen mooi met elkaar samenwerken. Je werkt met alle elementen toe naar een “ja”.Neem bovenstaand voorbeeld. Wat is meer no-nonsense als een “inschrijven” knop. Daarnaast is de copy ook specifiek, want je weet precies wat je gaat krijgen: wekelijkse mails met gratis tips. Alle elementen werken samen en versterken elkaar.
Formuleer voordelen/ reviews / USP’s in de buurt van de knop
Je hebt de interesse gewekt en je lezer is bijna klaar om door te klikken. Nu is het moment om al je overtuigingskracht uit de kast te halen. Deel je USP’s nog even mee, vermeld kwaliteitslabels of zet er nog even een sterke testimonial bij.8. Maak ze zichtbaar
Je zou verbaasd zijn hoe veel marketeers hun call to actions onder de fold verstoppen. Anderen plaatsen hem wel hoger op de pagina, maar slagen er dan weer niet echt in om hem te doen opvallen.Wat uiteindelijk echt belangrijk is: als het voor een geïnteresseerde lezer niet heel snel duidelijk is hoe hij gemakkelijk tot de volgende stap kan geraken, dan haakt hij waarschijnlijk af. En zo loop jij kliks en verkopen mis. Wees dus duidelijk, en zorg dat het scannend oog of de scrollende muis van je lezer vanzelf bij een duidelijk zichtbare call to action uitkomt.
9. Gebruik “ik” in plaats van “jij”
Onderzoek heeft aangetoond dat call to actions als “Start mijn gratis testperiode” beter scoren dan “Start je gratis testperiode”. Kan je de eerste persoon enkelvoud gebruiken? Kies dan steeds daarvoor. Dat geldt trouwens ook voor je teksten. Mensen willen zichzelf herkennen in jouw verhaal.10. Grote knoppen, korte tekst
Je knoppen moeten onmiddellijk begrijpbaar zijn. Dat betekent dat je visueel best zorgt voor een grote knop, met voldoende witruimte rond én binnen je knop. Ook verwachten mensen dat knoppen niet de volledige breedte van je mail innemen en niet te veel tekst bevatten.11. Kleine stap versus een grote sprong
Mensen houden niet van frictie. Bedenk dus of je de drempel om te klikken kleiner kan maken. In onderstaand voorbeeld leiden de titel en de intro naar de call to action toe. De “dit kost je 5 seconden” helpt om de lezer ervan te verzekeren dat dit een klein taakje is en de haakjes maken het meer casual.Ook dit voorbeeld van The Telegraph is interessant:
In plaats van je hier meteen te overtuigen om een betalend abonnement te nemen, probeert men zo veel mogelijk potentieel geïnteresseerden te verzamelen voor een “gratis testperiode”. Dit zou nog sterker zijn als je erbij kan vertellen dat je op elk moment kan opzeggen en dat er geen betaalinformatie nodig is om je testperiode te starten.
Vanaf het moment dat je mensen vraagt om tijd of geld te spenderen, vraag je een pak commitment. Dit kan ontmoedigend overkomen voor je lezer. Zeker bij een “casual” medium als e-mail. Denk dus na over manieren om de stap “kleiner” te maken, door een kleinere investering van je publiek te vragen.
Twijfel je over verschillende versies van je call to action? Goed zo, dat betekent dat je genoeg tijd aan je knoppen hebt besteed. Beter dan vertrouwen op buikgevoel is het inzetten van AB testing. Zo weet je precies wat werkt bij jouw doelpubliek!
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis