Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

11 redenen waarom jouw bedrijf niet zonder e-mailmarketing kan

Michelle Michelle Dassen
22-10-2021 • 
Leestijd is ongeveer 8 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
Waarom jouw bedrijf niet zonder e-mailmarketing kan
    Of je nu net start met je bedrijf of al langer bezig bent: je wilt je omzet zien groeien. En daar heb je marketing voor nodig. Maar op welke kanalen moet je inzetten om die nieuwe klanten binnen te halen? Hieronder vind je de 11 redenen waarom je absoluut moet inzetten op e-mail als communicatiekanaal.

    1. Iedereen heeft een e-mailadres

    Facebook beschikt intussen over een biljoen actieve gebruiker. Twitter pak uit met 255 miljoen leden. Het is verleidelijk om al je eieren in het social mandje te leggen. Maar laten we daar eens e-mail naast zetten.

    In 2013 alleen al bestonden er 3,9 biljoen e-mailadressen. Een e-mailadres is dan ook essentieel voor online activiteiten: om ergens een account aan te maken heb je altijd een e-mailadres nodig. Zelfs een social media account.

    Ongeacht de leeftijd van je doelgroep, iedereen bekijkt zijn e-mail wel op een of ander toestel. Natuurlijk moet je je inhoud wel afstemmen op de wensen en noden van je doelgroep. Een 18-jarige consumeert nieuws en informatie op een heel andere manier dan iemand van 60.

    Anders dan bij andere marketing kanalen zoals print of TV, beschik je via e-mail over een directe lijn voor tweerichtingsverkeer met je doelgroep.

    2. E-mail is je klant's favoriete communicatiekanaal

    De meeste mensen zitten er niet op te wachten om op alle mogelijke momenten ongevraagd te worden gebombardeerd met reclameboodschappen. Social media dient om contact te blijven houden met vrienden en familie. TV wordt gebruikt als ontspanning. E-mail daarentegen is een veel professioneler medium waar mensen verwachten om bepaalde informatie te ontvangen. Volgens MarketingSherpa wil de overgrote meerderheid wanneer gevraagd promotionele content vooral via e-mail ontvangen.

    3. E-mailmarketing is een open kanaal

    Als je kan kiezen tussen een social media fan of een abonnee op je nieuwsbrief, kies dan steeds het laatste. En wel hierom:

    90% van elke verstuurde e-mail wordt afgeleverd in de inbox van je ontvanger. Post je een bericht op Facebook, dan zal tegenwoordig zowat 2% van je Facebookfans dat effectief te zien krijgen. Het algoritme van Facebook houdt namelijk rekening met tal van variabelen en heeft een duidelijke voorkeur voor gesponsorde posts. Dat betekent concreet dat de kans dat je e-mail wordt gezien zowat 45 keer groter is.

    Social media zijn uiteraard ook een belangrijk onderdeel van je marketing mix. Maar je moet er wel rekening mee houden dat ze eigendom zijn van en gecontroleerd worden door derde partijen. Dat betekent dat jij als bedrijf compleet afhankelijk bent van elke wijziging dat een dergelijk platform besluit te maken.

    E-mail daarentegen wordt niet gecontroleerd door een specifieke entiteit. Het is open communicatie en er zijn tal van services beschikbaar om e-mail te ontvangen en te versturen. Die partijen hebben wel een invloed: Outlook en Gmail bepalen ten slotte wat zij zien als spam en hoe ze HTML code weergeven. Maar jij verzamelt zelf je database van ontvangers, en die blijft altijd eigendom van jou.

    4. Je nieuwsbrief abonnees hebben je expliciet toestemming gegeven

    Je contacten hebben je expliciete toestemming gegeven om communicatie van je te ontvangen wanneer ze zich inschreven voor je nieuwsbrief. Onder de GDPR wetgeving mag je ook sturen naar je prospecten en klanten.

    E-mail is daarom ook ontzettend successful in het informeren van mensen. Wanneer je een mailinglijst hebt doen aangroeien, kan je zeer snel een boodschap uitsturen, met geen enkele kost behalve die wat je aan een e-mailmarketing platform betaalt.

    Die mensen hebben je toestemming gegeven om hun gegevens bij te houden. Anders dan bij het plaatsen van een advertentie in een krant, waarbij een toevallig oog net op jouw boodschap moet vallen, beschik je over een lijst van geëngageerde en geïnteresseerde mensen die zitten te wachten op jouw boodschap. Hoe groter jouw mailinglijst, hoe groter je potentiële omzet.

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.

    Start vandaag

    5. E-mailmarketing zorgt voor conversies

    Hoe meer mensen je boodschap onder ogen zien (zie terug het bereik van een gemiddelde social media post), hoe groter de kans is dat ze op basis van die e-mail ook effectief actie ondernemen.

    Door regelmatig interessante content te delen met je ontvangers, blijf je in hun achterhoofd hangen. Wanneer ze dus nood hebben aan een product uit jouw gamma, zullen ze veel sneller aan jou denken.

    Daarnaast zet e-mail aan tot actie. Je kan makkelijk knoppen toevoegen om mensen zich te laten inschrijven voor een evenement, door te linken naar een product of blogartikel op je website, kortingen aan te bieden.

    Daarnaast krijg jij inzicht in wat je lezers interessant vinden. Je krijgt data over welke mails werden geopend, op welke links er werden geklikt.

    6. E-mailmarketing is kosten-effectief

    Anders dan bijvoorbeeld magazine advertenties, zijn de kosten van e-mailmarketing extreem transparant. Je weet niet alleen perfect wat het je kost, maar dankzij de data ook wat het je heeft opgebracht.

    Maar hoe komt het dat e-mail zo doeltreffend is? Anders dan bij social media posts waarbij je eenzelfde bericht naar iedereen stuurt, heb je de mogelijkheid om te personaliseren. En dat op basis van vorige aankopen, locatie of persoonlijke interesses. Hoe meer data je kan verzamelen en combineren in je e-mailmarketing software pakket, hoe sterker en persoonlijker je mails zullen zijn.

    7. E-mail is de perfecte tool voor laagdrempelige personalisatie

    We hebben het met personalisatie niet meteen over "Hallo Dirk"-achtige personalisaties. We hebben het daarbij over het effectief afstemmen van de boodschap op een individuele lezer. Hier heb je natuurlijk data voor nodig. Door het gebruiken van een professionele e-mail tool beschik je meteen over een pak meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een promomail specifiek naar je mannelijke publiek. Binnen die groep kan je zelfs nog verder gaan segmenteren op basis van specifieke producten, voorkeuren en aankoop- of klikgedrag. De respons en ROI van gepersonaliseerde berichten liggen dan ook een pak hoger.

    8. E-mail is essentieel om klanten aan je te binden

    De kracht van communicatie na de verkoop blijft vaak nog onbelicht. Nochtans is het veel duurder om nieuwe klanten te vinden dan om je bestaande klanten terug te laten komen voor een nieuwe aankoop. Je bouwt een relatie op en tevreden klanten brengen op hun beurt nieuwe klanten met zich mee.

    Door e-mails te sturen naar je bestaande klanten kan je hen blijven informeren en zorg je ervoor dat ze je niet vergeten. Hoe sterker de inhoud die je stuurt, hoe beter je resultaten.

    Via e-mailmarketing breng je bezoekers naar je website.

    Je kan nog de mooiste website online hebben gezet. Als je geen bezoekers naar die website kan trekken, is het als roepen in een bos waar niemand je hoort. Via e-mailmarketing maak je je abonnees op een continue basis bewust van jouw aanwezigheid en meerwaarde. Door linken naar je website te plaatsen krijg je bovendien inzicht in welk soort content voor wie specifiek interessant is.

    9. Je zit in de broekzak van je lezer

    Mobiele toestellen laten mensen toe om op elk moment hun e-mail te checken. Jij drukt op "verzenden" en nog geen moment later bereik je een grote groep mensen met jouw boodschap. De combinatie van smartphones en e-mailmarketing geeft je de mogelijkheid van snelheid en bereik om aan marketing te doen. Zeker bij promoties is dit ontzettend sterk.

    10. Met e-mailmarketing verzamel je feedback

    Als je klanttevredenheid centraal zet, is het verzamelen van feedback onmisbaar. Met e-mailmarketing stel je hen op strategische momenten enquêtes voor. Zo verzamel je echte feedback om je productaanbod, salesaanpak of e-mails mee te verbeteren.

    11. Technologie maakt het super eenvoudig

    Je hoeft geen specifieke IT kennis te hebben om professionele mails te sturen, mits een goede tool. Flexmail maakt het je eenvoudig om data te verzamelen en combineren, professionele mails samen te stellen en inzicht te krijgen in je campagne resultaten. Stuur automatische mails naar nieuwe inschrijvingen of stel je eigen marketing automation scenario's samen.



    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    GUIDE
    25-01-2024
    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    Leestijd is ongeveer 18 minuten
    Voorbeeld e-mail met een goede welkomstmail
    GUIDE
    18-01-2024
    10 effectieve manieren om je publiek te segmenteren
    Leestijd is ongeveer 22 minuten
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    GUIDE
    23-11-2023
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    Leestijd is ongeveer 12 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk