Veel bezoekers op je website, hoog scoren in zoekmachines en op termijn nieuwe klanten binnenrijven ... Je kan er van alles voor uitproberen, maar het begint met jij die goede content maakt. Met een contentstrategie zorg je ervoor dat je niet zomaar wat online zwiert.
Content heeft namelijk een strategische aanpak nodig waarmee je jouw bedrijf een boost geeft. Met onze tips kan je zelf je contentstrategie opstellen. E-mailmarketing is daar trouwens een belangrijk onderdeel van!
Content heeft namelijk een strategische aanpak nodig waarmee je jouw bedrijf een boost geeft. Met onze tips kan je zelf je contentstrategie opstellen. E-mailmarketing is daar trouwens een belangrijk onderdeel van!
Wat is een contentstrategie?
Je gaat meteen weten welke gif we bedoelen: die grappige crazy cat die als een wilde op een laptopklavier tekeer gaat. Wel, dat is wat je aan het doen bent als je geen contentstrategie of content marketing plan hebt. Je zet als een bezetene content online, spamt er je accounts op social media mee vol en stuurt het rond naar Jan en alleman. Zonder te weten of je klanten daar nu echt zitten op te wachten.Dat kan nooit de bedoeling zijn. Het zou jammer zijn als je met jouw content marketing klanten eerder wegjaagt dan over de streep trekt. 't Is dus zeker niet slecht om je te verdiepen in het wat en hoe van contentstrategieën.
Langetermijnvisie voor je content
Een contentstrategie maken wil zeggen dat je een plan van aanpak creëert waarmee je structuur aanbrengt in het bepalen, maken en verspreiden van content. Met als doel om meer leads binnen te halen, producten of diensten te verkopen en klanten te overtuigen van jouw merk.Wat is een contentstrategie?
Een online contentstrategie vormt de basis van alle content die je creëert. Het is een langetermijnvisie waarmee je veel gerichter je doelgroep kan bepalen en content zoals artikels en video's op het juiste moment online kan laten komen. In plaats van in het wilde weg content te braken, werk je ergens naartoe. Naar een doel. Zij die een contentstrategie opstellen leggen een veel gemakkelijkere weg af om die doelen en plannen te realiseren.
Waarom een contentstrategie belangrijk voor je is
Je merkt het: een contentstrategie maken blijkt heel belangrijk te zijn als je een bedrijf of eigen project hebt. Maar waarom? Contentstrategie wil zeggen: plannen en structureren. Dat levert je veel voordelen op. Stuk voor stuk pluspunten die de spotlight, waar jouw merk onder zit, nog feller laat schijnen.Voordelen van een goed contentstrategie model:
- Je zet je klant voorop: vergeet het 'Wij, Wij, Wij' - het draait allemaal om 'Jij, Jij, Jij'. Content die echt waardevol is voor je bezoekers, werkt als een magneet voor succes. Dankzij slimme contentmarketing ontrafel je wat hun harten sneller doet slaan.
- Je boost je website, je blijft groeien: een continu evoluerende website zorgt voor gestage groei. Zorg dus voor regelmatige updates met nieuwe en kwalitatieve content. Dat resulteert in een toestroom van zowel nieuwe als terugkerende bezoekers en een betere kans om hoog te scoren in Google.
- Je contentverhaal klopt: maak van je content een goed geoliede machine, waarvan alle onderdelen perfect samenwerken. Dit betekent dat bezoekers langer blijven, je verhalen waarderen en Google je website ziet als een bron van wijsheid en autoriteit.
- Je succes is écht meetbaar: met een goed doordachte contentstrategie zorg je ervoor dat je content vindbaar en meetbaar is. In plaats van de weg te verliezen, vergroot je de impact van je merk en behaal je meetbare resultaten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe leads binnenhalen via social media.
- Je blijft content maken: contentmarketing is geen afgewerkt geheel. Spoiler: het stopt nooit. Daarom is het belangrijk om content te blijven maken en vooral vol te houden. Met een sterke contentstrategie blijf je gemotiveerd en kan je maandenlang blijven profiteren van de voordelen, zonder vermoeid te raken.
Hoe maak je een contentstrategie: tips!
Een goede contentstrategie bestaat uit: duidelijke doelen, de juiste positionering, inzicht in je doelgroep, variatie in contentvormen (zoals e-mailmarketing) en kanalen, een terugkerende publicatieplanning en efficiënte procedures om je content online te zetten. Met onderstaande tips laat je niets aan het toeval over!Tip 1: Bepaal je doelen
Welk doel heb je voor ogen met je contentstrategie? Denk daar goed over na, want als je geen doelen voorop stelt, weet je niet of je plan van aanpak effectief werkt.Enkele contentmarketing voorbeelden op vlak van doelen zijn:
- Meer leads genereren
- Meer bezoekers op je website
- Autoriteit van je merk vergroten
- Klantenbeleving verbeteren
- ...
Daarom is het belangrijk om zowel korte als lange termijn contentdoelen uit te werken. Geloof ons, het zal je motiveren om te zien hoe realistische doelen, soms kom je al ver met enkele kleine aanpassingen, meteen hun vruchten afwerpen. Hierdoor werk je stap voor stap verder naar dat ultieme doel van je contentstrategie.
Tip 2: neem met je merk een positie in
Met andere woorden: hoe je je gaat onderscheiden van de rest. Heb je het gat in de markt gevonden? Top, dan is jouw content steeds uniek! Maar de kans is groot dat er al andere merken of bedrijven - je concurrenten dus - op de markt zijn die een soortgelijk aanbod hebben. Leer de concurrentie beter kennen en ga na hoe zij het aanpakken.Niet om ze schaamteloos te kopiëren, maar om te bepalen hoe je je contentmarketing gaat aanpakken. Zo kom je te weten op welke kanalen je aanwezig moet zijn, hoe veel volgers je concurrenten hebben, wat voor content zij online zetten ... Eens je die analyse gemaakt hebt, ga je jezelf in de markt zetten. Misschien eerder met video's en nieuwsbrieven dan met lange blogposts.
Tip 3: neem je huidige content onder de loep
Het zou best kunnen dat je eerst onbezonnen zonder een contentstrategie gestart bent. Wil je nu toch een contentstrategie opstellen, analyseer dan ook eens je huidige content.Ga na
- hoeveel websitebezoekers je momenteel hebt.
- welke content populair blijkt te zijn.
- hoe vaak klanten doorklikken naar je aanbod.
- hoe veel volgers je op sociale media hebt.
- ...
Tip 4: bepaal je doelgroep
"Een doelgroep bepalen? Ja maar, ik wil dat iederéén mijn merk kent." Als dat je uitgangspunt is, dan moeten we je teleurstellen. Dan bereik je waarschijnlijk niemand. Het is nét de bedoeling om je afzetmarkt af te bakenen. Je moet de mensen bereiken die geïnteresseerd (kunnen) zijn in jouw merk.Je potentiële klant bereiken, begint bij het bepalen van je doelgroep.
Niet iedereen gaat jouw producten kopen, maar binnen jouw doelgroep bevinden zich wel potentiële klanten. Een goede contentstrategie focust zich dus in de eerste plaats op je naamsbekendheid vergroten en websitebezoekers over de vloer krijgen. Daar moet je je content dus op afstemmen.
Net daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over je doelgroep. Welke meerwaarde heb jij hen te bieden? In welke leeftijdscategorie zitten ze? Welke kanalen vinden ze interessant? Stel je een contentstrategie voor een webshop op, dan helpt dit artikel over hoe je een succesvolle webshop opzet je vooruit met nog meer informatie over doelgroepen bepalen.
Tip 5: mik op de juiste kanalen
Je content optimaliseren ... Allemaal goed en wel, maar welke kanalen ga je inzetten? Een marktkramer gebruikt uiteraard het marktplein, jij hebt keuze uit verschillende kanalen zoals:- Social media
- Nieuwsbrieven (e-mailmarketing)
- Zoekmachines
- Websites
- Advertenties
- ...
Meer e-mail dan Facebook
Een van de belangrijkste en tegelijk populairste kanalen om te gebruiken is e-mail. Het zal je misschien verbazen, maar veel meer potentiële klanten hebben eerder een e-mailadres dan een account op bijvoorbeeld Facebook.Door aan e-mailmarketing te doen kan je gerichte nieuwsbrieven en e-mailcampagnes opstellen. Maar ook dat vergt enige voorbereiding. Je wilt namelijk niet alleen e-mails versturen, nee, ze moeten je doelgroep inspireren waardoor ze je mails graag openen en verder klikken.
E-mailmarketing is ook een van de kanalen waarop je kan inzetten.
In veel gevallen schrijven geïnteresseerden zichzelf in op je nieuwsbrief. Het is dus belangrijk om op het juiste moment in je customer journey een plaats te voorzien waar klanten hun mailadres kunnen achterlaten.
Om e-mail deel uit te laten maken van je contentplanning, kan je een E-mail Content planning template gebruiken. Het is een overzichtelijke planning die je gebruikt zowel voor als na het versturen van je e-mailcampagnes. Je kan 'em meteen downloaden en beginnen plannen.
Wil je graag aan de slag met e-mailmarketing? Of je resultaten verbeteren? Neem deel aan onze gratis online masterclass en ontwerp e-mailcampagnes waarmee je elke keer je doel behaalt. Je leert de volledige basis van e-mailmarketing kennen, toepasbaar in elke e-mailsoftware. Meteen een grote meerwaarde voor je contentstrategie!
Tip 6: hou je aan je contentplanning
Frequentie en consistentie zijn onmisbare stappen in een succesvolle contentstrategie. Door hier niet van af te wijken vermijd je dat klanten het gevoel krijgen overspoelt te worden met berichten. Plaats dus niet te veel, maar zeker ook niet te weinig.Hou trouwens ook rekening met je timing. Bij bijvoorbeeld Facebook en Instagram kan je achter de schermen van je pagina checken wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Het is geen exacte wetenschap, maar wel een indicatie om in je achterhoofd te houden. Kreeg een bepaalde post te weinig likes, ligt de open rate van die volgens jou superinteressante nieuwsbrief aan de lage kant? Jammer, volgende keer beter. Het laatste wat je moet doen is uit een soort paniekreactie toch beginnen spammen. Waardevolle content op het juiste moment moet het uitgangspunt zijn. Anders creëer je een averechts effect.
Tip 7: creëer content die bijblijft
Onze laatste tip voor je contentstrategie en contentmarketing plan is zeker niet de makkelijkste! Want de hele tijd creatieve maar tegelijk informatieve content uit je hoge hoed toveren, is makkelijker gezegd dan gedaan.Vooraleerst moet je weten dat er veel verschillende soorten content bestaan. Denk maar aan:
- video's
- events
- posts op sociale media
- blogberichten
- webinars
- wedstrijden
- ...
Nog geen content gemaakt? Werk dan eerst je contentstrategie uit.
Wie content maakt, gebruikt meestal verschillende vormen. Hou hierbij natuurlijk rekening met wat past bij je merk, maar ook waar je zelf goed in bent. Schrijf je goed? Dan kan je jouw product of dienst verwerken in interessante blogposts. Maar hou je langs de andere kant helemaal niet van filmen en monteren? Dan laat je die video-content beter links liggen.
'Inhakers' gebruiken
Speciale 'dagen of weken van' zoals Werelddierendag of Internationale dag van het naakt tuinieren, de feestdagen, een populair tv-programma met een knipoog of quote naar jouw product ... Dat zijn allemaal 'inhakers', een soort van binnenkomers eigenlijk, waar je je content aan kunt ophangen. Het zijn stuk voor stuk dankbare onderwerpen die je kan gebruiken voor je contentmarketing.Er zijn online een heleboel leuke contentkalenders terug te vinden waaruit je inspiratie kan halen. Zo is er onze 'Ultieme e-mailmarketing contentkalender' waarmee je je e-mails net dat tikkeltje meer geeft.
Wat je meteen kan gebruiken:
- Meer dan 500 inhakers, voor iedere niche wat wils.
- Meerdere algemeen bekende - en niet zo voor de handliggende - feestdagen.
- Verschillende momenten en interessante dagen om jouw e-mails rond op te bouwen.
- En elke maand tips & tricks om originele content te brengen - het hele jaar door.
Voorbeeld contentstrategie
Nu je al die tips gescreend hebt, ben je waarschijnlijk opzoek naar contentmarketing voorbeelden. Klik niet weg! Want wij hebben voor jou een voorbeeld klaarstaan. Hiermee kan je wat je bijgeleerd hebt, meteen eens uitproberen.In the end is het vooral belangrijk dat je een effectieve contentstrategie uitwerkt waarmee je zelf aan de slag kan. Steel dus met je ogen en voeg de beste elementen samen om uit te komen bij jouw eigen onmisbaar contentplan.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis