Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

Welke mails scoren vandaag het best?

Michelle Michelle Dassen
18-05-2021 • 
Leestijd is ongeveer 11 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
Welke mails scoren vandaag het best?
    In ons vorige artikel gingen we al wat dieper in op de noden van jouw ontvangers in corona tijd. En hoe je je communicatie uit een corona dipje kunt halen.

    Kort daarna kregen we onderstaande vraag van onze vrienden bij SPRYG Real Estate Academy:
    Ha Michelle

    Leuke tips heb je geschreven!

    Het gaat met name in op wat niet meer werkt, maar niet, op welke boodschappen juist potentieel hebben op dit moment.

    Jullie kunnen als geen ander zien, welke boodschappen goed werken.

    Mijn vraag is dus: Welke coronaboodschappen worden veel gebruikt en werken op dit moment goed? Is daar ook een soort van top 10 van samen te stellen?

    Met vriendelijke groet,

    Dagmar Spakman
    Online Specialist
    Een super vraag die iedereen die strategisch bezig is met e-mailmarketing zich zou moeten stellen.

    Maar welke mails scoren vandaag over het algemeen goed? We gingen op zoek naar de rode draad:

    1. Veel mails gaan niet meer over corona

    Als we kijken naar de campagnes die toch specifiek over covid gaan en goede resultaten halen, dan gaat het vooral over informatieve mails.

    De echte topper qua open rate was een campagne met als onderwerp: "Corona tegemoetkoming". Super duidelijk, super relevant.

    2. Geautomatiseerde mails halen betere open rates

    Vaak wordt de mogelijke positieve impact van automation op je resultaten nog zwaar onderschat. De voorwaarde is natuurlijk wel dat je je doelgroepen zorgvuldig kiest en je content echt op hen afstemt.

    Het succes van automation is dan ook zo groot omdat het doelpubliek zo specifiek is. En dat is ook duidelijk te merken aan de resultaten.

    Recente geautomatiseerde mails met de hoogste open ratio's:

    • Onboarding campagnes na inschrijving of aankoop (en bijhorende reminders)
    • Herinneringsmails voor afspraken
    De eerste mails die een nieuw contact van je krijgt zijn doorgaans de belangrijkste. En dat begint bij de welkomstmail.

    Lezen je contacten je welkomstmail, dan stijgt de kans dat ze de volgende mails zullen lezen ook exponentieel. Het is belangrijk dat je hen meteen meerwaarde kan bieden. Zo weten je contacten dat het een goed idee was om zich in te schrijven en leren ze je producten of diensten beter kennen.

    Dat heeft ook een achterliggende reden: de algoritmes van e-mailclients die bepalen of e-mails relevant zijn houden jouw content en de reactie van de lezer goed in de gaten. Het toekomstige afleveren van je mails in de inbox van de contacten die de initiële mail openen zou met 87% stijgen.

    We zien onboarding mails voorbij komen waarin duidelijk meteen value wordt geboden, met series van meerdere mails met tips. Deze mails halen vaak gemakkelijk een open ratio van 50%. We hebben er zelfs voorbij zien komen met een open ratio van in de 90%. Stuur jij geen welkomstmail, dan laat je dus enorme kansen liggen.

    3. Stuur wat mensen verwachten

    De welkomstmails brengen ons meteen bij de volgende tip: stuur wat mensen verwachten. Een bedankingsmail is een perfect voorbeeld van dit principe. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar je ontvangers wachten echt op die geruststelling. Deze stuur je na een inschrijving, download of elk ander mogelijk commitment dat je ontvanger doet.

    Staat er effectief "bedankt" in het onderwerp, dan liggen de open ratio's doorgaans hoger.

    4. Communicatie rond webinars doet het de laatste tijd uitzonderlijk goed

    Je lezers zitten ook in een corona dip. Ze voelen zich misschien opgesloten thuis, kijken ernaar uit om terug af te spreken en leuke dingen te gaan doen. Maar een andere manier om de sleur wat te doorbreken en menselijk contact op te doen, zijn blijkbaar webinars. Mensen zijn op zoek naar inspiratie, willen bijleren of strategisch voordeel halen.

    De open ratio's van mails over webinars en online cursussen springen er dan ook bovenuit.

    Dat geldt trouwens ook voor de reminders. Zelfs als een contact zich niet inschrijft, lijken die niet voor een opmerkelijke stijging in uitschrijvingen te zorgen. Wees dus zeker niet bang om je cursus te verkopen.

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.

    Start vandaag
    Een goede strategie is om meerdere invites te sturen, maar wel telkens andere aspecten te belichten:

    • Waar gaat het over?
    • Kan je een gastspreker in de verf zetten?
    • Hoeveel plaatsen zijn er nog over?
    • Kan je al wat tips meegeven?
    • Krijgen deelnemers iets extra?
    De cursus die voor het hoogste open ratio zorgde? Dat was toch echt wel de online kookworkshop voor moederdag.

    Extra tip: hoe beperkter het aantal inschrijvingen, hoe beter de respons :-)

    Webinar
    Webinar

    Webinar

    Webinar

    5. Recurrente nieuwsbrieven blijven goed scoren

    Met al die best practices en targeting technieken zou je bijna de ordinaire nieuwsbrieven vergeten. Al heb je daar vaak te maken met uitersten. Wanneer werkt een nieuwsbrief nog?

    1. Je hebt absolute toestemming van je lezers om hen mails te sturen. Dus enkel mailen naar iedereen die zich specifiek voor de nieuwsbrief (via een preference center bijvoorbeeld) heeft ingeschreven.
    2. Je houdt een heel regelmatig en voorspelbaar tempo aan (bv 1x per maand, en echt op een vast moment).
    3. Je lezers zijn gewoon om echt informatieve content van jou te ontvangen.
    Klanten die zich houden aan bovenstaande principes scoren doorgaans echt goed met hun nieuwsbrief, ondanks het feit dat je hiervoor dus niet met een heel specifieke segmentatie werkt.

    Vaak is de info wel specifiek of speelt het rechtstreeks in op pijnpunten of noden van de doelgroep. Zo zagen we in april en mei de volgende topics met hoge openratio's voorbij komen:

    • Informatie over taksen
    • Artikels over wellbeing
    • Campus rondleidingen, digitale hoorcolleges
    • Toerismetips in eigen land
    • Informatie over recente problemen (bv levering)
    • Pensioen van een geliefde werknemer (zeker als die persoon vaak in contact komt met klanten). Het toont ook de menselijke kant van je bedrijf.
    • Annulering van een evenement
    • Resultaten van studies
    E-mail blijft nog steeds een uitstekend medium om informatie te verschaffen: mensen kunnen je info opnieuw lezen, op eigen tempo hun nieuws vergaren, lezen een samenvatting in de mail, en willen ze er toch meer over weten, dan kunnen ze meteen doorklikken naar de juiste informatie. Het voordeel voor jou: meten wat hen het meest interesseert.

    6. Take-away menu's en renovatie content springen erboven uit

    Binnenkopper, maar de content die de laatste weken extreem goed blijft scoren gaan over take-away of renoveren. Logisch, mensen zitten thuis en zijn op zoek naar bezigheden en gezelligheid. Is er voor jou een mogelijke inhaker te koppelen? Zeker doen. Mensen zijn het duidelijk nog niet beu.

    Take-Away
    Take-Away

    Take-Away

    Take-Away

    7. Hoe specifieker de segmenten, hoe beter doorgaans het open rate

    Naast de trouwe nieuwsbrief lezer willen mensen vooral content ontvangen die specifiek toegespitst is op hen. Dat zijn we ook aan de open ratio's: hoe specifieker de doelgroep, hoe beter de resultaten. Daarom werkt automation ook zo goed: je speelt in op acties die je ontvanger verricht.

    Met segmentatie kan je gemakkelijk zelf starten. Kijk in eerste instantie naar de data die je al hebt. Wat inspiratie nodig? Lees hier onze tips en mogelijke valkuilen.

    8. Nu is het moment om enquêtes te sturen

    Opvallend te zien is dat er de laatste weken niet alleen wat meer tevredenheidsenquêtes en andere bevragingen worden gestuurd, maar dat die ook goed geopend worden.

    9. Door het telewerken is duidelijke interne communicatie belangrijker dan ooit

    Remote werken biedt meer flexibiliteit, veiligheid en vertrouwen voor je werknemers, maar interne communicatie is essentieel om iedereen goed te laten samenwerken. Het kan lastig zijn om iedereen op hetzelfde moment in een call te krijgen, en je wil ervoor zorgen dat iedereen op de hoogte is van belangrijke informatie.

    Welke interne mails met hoge scores zagen we voorbij komen:

    • Interne nieuwsbrief
    • Onthaal nieuwe collega
    • Onboarding scenario's voor nieuwe collega's
    • Verjaardag van een collega
    Wil jij e-mail meer gaan inzetten voor interne communicatie? Hou dan rekening met de volgende tips:

    • Zorg dat de info die je geeft ook effectief nuttig is
    • Vermeld waar mensen terecht kunnen voor feedback of meer info
    • Wees kort wanneer het kan
    • Vermeld lijstjes met de meest belangrijke info
    • Zet een medewerker in de spotlight
    • Zet personalisatie in voor de onderwerpregel en de inhoud
    • Houd rekening met toon. Geschreven woord is meer vatbaar voor interpretatie.
    Birthday
    Birthday

    Birthday

    Birthday

    10. Bedrijven die nu wakker worden uit een corona winterslaap moeten opletten voor hun afleverbaarheid

    In ons vorige artikel gingen we al dieper in op het belang van regelmatig mailen. En dat zien we nu ook duidelijk terug in de resultaten.

    Wanneer we campagnes voorbij zien komen met veel bounces, dan hebben we ofwel te maken met aangekochte lijsten, of de afzender heeft al heel lang geen mails meer verstuurd. Ontvangers kunnen zich dan niet meer herinneren zich ooit te hebben ingeschreven.

    Dit stuurt niet alleen je resultaten in de war, maar spamfilters en e-mailclients kijken er ook met argusogen naar. Niet helemaal zeker hoe je dan kan starten met een e-mail strategie? In onze masterclass gidsen we je doorheen de nodige stappen.

    Als afsluiter wilden we je deze slimme AB testing tip van Dagmar van SPRYG Real Estate Academy niet onthouden:

    De trends en wat wel en niet werkt in Coronatijd qua marketing boodschappen volgen zich enorm snel op momenteel, het is bijna niet bij te houden!

    Tijd om lang te AB testen is er eigenlijk niet voor bedrijven, en niet iedere Flexmail gebruiker zal een grote database hebben om snel uitgebreide AB tests te kunnen doen.

    Dit is hoe ik het doe met onze online marketing sinds 2020 de Covid-19 pandemie startte:

    Test eerst diverse boodschappen uit in online social media ads bij een grote doelgroep, om te kijken welke boodschappen aanslaan. Als ze converteren, of een hoge CTR hebben, neem die bevindingen dan mee in Flexmail e-mailings; en AB test ze ook daar.

    Je hebt dan snel gerichte resultaten van boodschappen die werken voor je doelgroep én een concrete AB test case die je gelijk in Flexmail kan doortrekken - en je gebruikt al je online marketing kanalen optimaal.


    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    GUIDE
    25-01-2024
    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    Leestijd is ongeveer 18 minuten
    Voorbeeld e-mail met een goede welkomstmail
    GUIDE
    18-01-2024
    10 effectieve manieren om je publiek te segmenteren
    Leestijd is ongeveer 22 minuten
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    GUIDE
    23-11-2023
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    Leestijd is ongeveer 12 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk