In ons vorige artikel gingen we al wat dieper in op de noden van jouw ontvangers in corona tijd. En hoe je je communicatie uit een corona dipje kunt halen.
Kort daarna kregen we onderstaande vraag van onze vrienden bij SPRYG Real Estate Academy:Een super vraag die iedereen die strategisch bezig is met e-mailmarketing zich zou moeten stellen.
Maar welke mails scoren vandaag over het algemeen goed? We gingen op zoek naar de rode draad:
Kort daarna kregen we onderstaande vraag van onze vrienden bij SPRYG Real Estate Academy:
Ha Michelle
Leuke tips heb je geschreven!
Het gaat met name in op wat niet meer werkt, maar niet, op welke boodschappen juist potentieel hebben op dit moment.
Jullie kunnen als geen ander zien, welke boodschappen goed werken.
Mijn vraag is dus: Welke coronaboodschappen worden veel gebruikt en werken op dit moment goed? Is daar ook een soort van top 10 van samen te stellen?
Met vriendelijke groet,
Dagmar Spakman
Online Specialist
Leuke tips heb je geschreven!
Het gaat met name in op wat niet meer werkt, maar niet, op welke boodschappen juist potentieel hebben op dit moment.
Jullie kunnen als geen ander zien, welke boodschappen goed werken.
Mijn vraag is dus: Welke coronaboodschappen worden veel gebruikt en werken op dit moment goed? Is daar ook een soort van top 10 van samen te stellen?
Met vriendelijke groet,
Dagmar Spakman
Online Specialist
Maar welke mails scoren vandaag over het algemeen goed? We gingen op zoek naar de rode draad:
1. Veel mails gaan niet meer over corona
Als we kijken naar de campagnes die toch specifiek over covid gaan en goede resultaten halen, dan gaat het vooral over informatieve mails.De echte topper qua open rate was een campagne met als onderwerp: "Corona tegemoetkoming". Super duidelijk, super relevant.
2. Geautomatiseerde mails halen betere open rates
Vaak wordt de mogelijke positieve impact van automation op je resultaten nog zwaar onderschat. De voorwaarde is natuurlijk wel dat je je doelgroepen zorgvuldig kiest en je content echt op hen afstemt.Het succes van automation is dan ook zo groot omdat het doelpubliek zo specifiek is. En dat is ook duidelijk te merken aan de resultaten.
Recente geautomatiseerde mails met de hoogste open ratio's:
- Onboarding campagnes na inschrijving of aankoop (en bijhorende reminders)
- Herinneringsmails voor afspraken
Lezen je contacten je welkomstmail, dan stijgt de kans dat ze de volgende mails zullen lezen ook exponentieel. Het is belangrijk dat je hen meteen meerwaarde kan bieden. Zo weten je contacten dat het een goed idee was om zich in te schrijven en leren ze je producten of diensten beter kennen.
Dat heeft ook een achterliggende reden: de algoritmes van e-mailclients die bepalen of e-mails relevant zijn houden jouw content en de reactie van de lezer goed in de gaten. Het toekomstige afleveren van je mails in de inbox van de contacten die de initiële mail openen zou met 87% stijgen.
We zien onboarding mails voorbij komen waarin duidelijk meteen value wordt geboden, met series van meerdere mails met tips. Deze mails halen vaak gemakkelijk een open ratio van 50%. We hebben er zelfs voorbij zien komen met een open ratio van in de 90%. Stuur jij geen welkomstmail, dan laat je dus enorme kansen liggen.
3. Stuur wat mensen verwachten
De welkomstmails brengen ons meteen bij de volgende tip: stuur wat mensen verwachten. Een bedankingsmail is een perfect voorbeeld van dit principe. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar je ontvangers wachten echt op die geruststelling. Deze stuur je na een inschrijving, download of elk ander mogelijk commitment dat je ontvanger doet.Staat er effectief "bedankt" in het onderwerp, dan liggen de open ratio's doorgaans hoger.
4. Communicatie rond webinars doet het de laatste tijd uitzonderlijk goed
Je lezers zitten ook in een corona dip. Ze voelen zich misschien opgesloten thuis, kijken ernaar uit om terug af te spreken en leuke dingen te gaan doen. Maar een andere manier om de sleur wat te doorbreken en menselijk contact op te doen, zijn blijkbaar webinars. Mensen zijn op zoek naar inspiratie, willen bijleren of strategisch voordeel halen.De open ratio's van mails over webinars en online cursussen springen er dan ook bovenuit.
Dat geldt trouwens ook voor de reminders. Zelfs als een contact zich niet inschrijft, lijken die niet voor een opmerkelijke stijging in uitschrijvingen te zorgen. Wees dus zeker niet bang om je cursus te verkopen.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag- Waar gaat het over?
- Kan je een gastspreker in de verf zetten?
- Hoeveel plaatsen zijn er nog over?
- Kan je al wat tips meegeven?
- Krijgen deelnemers iets extra?
Extra tip: hoe beperkter het aantal inschrijvingen, hoe beter de respons :-)
5. Recurrente nieuwsbrieven blijven goed scoren
Met al die best practices en targeting technieken zou je bijna de ordinaire nieuwsbrieven vergeten. Al heb je daar vaak te maken met uitersten. Wanneer werkt een nieuwsbrief nog?- Je hebt absolute toestemming van je lezers om hen mails te sturen. Dus enkel mailen naar iedereen die zich specifiek voor de nieuwsbrief (via een preference center bijvoorbeeld) heeft ingeschreven.
- Je houdt een heel regelmatig en voorspelbaar tempo aan (bv 1x per maand, en echt op een vast moment).
- Je lezers zijn gewoon om echt informatieve content van jou te ontvangen.
Vaak is de info wel specifiek of speelt het rechtstreeks in op pijnpunten of noden van de doelgroep. Zo zagen we in april en mei de volgende topics met hoge openratio's voorbij komen:
- Informatie over taksen
- Artikels over wellbeing
- Campus rondleidingen, digitale hoorcolleges
- Toerismetips in eigen land
- Informatie over recente problemen (bv levering)
- Pensioen van een geliefde werknemer (zeker als die persoon vaak in contact komt met klanten). Het toont ook de menselijke kant van je bedrijf.
- Annulering van een evenement
- Resultaten van studies
6. Take-away menu's en renovatie content springen erboven uit
Binnenkopper, maar de content die de laatste weken extreem goed blijft scoren gaan over take-away of renoveren. Logisch, mensen zitten thuis en zijn op zoek naar bezigheden en gezelligheid. Is er voor jou een mogelijke inhaker te koppelen? Zeker doen. Mensen zijn het duidelijk nog niet beu.7. Hoe specifieker de segmenten, hoe beter doorgaans het open rate
Naast de trouwe nieuwsbrief lezer willen mensen vooral content ontvangen die specifiek toegespitst is op hen. Dat zijn we ook aan de open ratio's: hoe specifieker de doelgroep, hoe beter de resultaten. Daarom werkt automation ook zo goed: je speelt in op acties die je ontvanger verricht.Met segmentatie kan je gemakkelijk zelf starten. Kijk in eerste instantie naar de data die je al hebt. Wat inspiratie nodig? Lees hier onze tips en mogelijke valkuilen.
8. Nu is het moment om enquêtes te sturen
Opvallend te zien is dat er de laatste weken niet alleen wat meer tevredenheidsenquêtes en andere bevragingen worden gestuurd, maar dat die ook goed geopend worden.9. Door het telewerken is duidelijke interne communicatie belangrijker dan ooit
Remote werken biedt meer flexibiliteit, veiligheid en vertrouwen voor je werknemers, maar interne communicatie is essentieel om iedereen goed te laten samenwerken. Het kan lastig zijn om iedereen op hetzelfde moment in een call te krijgen, en je wil ervoor zorgen dat iedereen op de hoogte is van belangrijke informatie.Welke interne mails met hoge scores zagen we voorbij komen:
- Interne nieuwsbrief
- Onthaal nieuwe collega
- Onboarding scenario's voor nieuwe collega's
- Verjaardag van een collega
- Zorg dat de info die je geeft ook effectief nuttig is
- Vermeld waar mensen terecht kunnen voor feedback of meer info
- Wees kort wanneer het kan
- Vermeld lijstjes met de meest belangrijke info
- Zet een medewerker in de spotlight
- Zet personalisatie in voor de onderwerpregel en de inhoud
- Houd rekening met toon. Geschreven woord is meer vatbaar voor interpretatie.
10. Bedrijven die nu wakker worden uit een corona winterslaap moeten opletten voor hun afleverbaarheid
In ons vorige artikel gingen we al dieper in op het belang van regelmatig mailen. En dat zien we nu ook duidelijk terug in de resultaten.Wanneer we campagnes voorbij zien komen met veel bounces, dan hebben we ofwel te maken met aangekochte lijsten, of de afzender heeft al heel lang geen mails meer verstuurd. Ontvangers kunnen zich dan niet meer herinneren zich ooit te hebben ingeschreven.
Dit stuurt niet alleen je resultaten in de war, maar spamfilters en e-mailclients kijken er ook met argusogen naar. Niet helemaal zeker hoe je dan kan starten met een e-mail strategie? In onze masterclass gidsen we je doorheen de nodige stappen.
Als afsluiter wilden we je deze slimme AB testing tip van Dagmar van SPRYG Real Estate Academy niet onthouden:
De trends en wat wel en niet werkt in Coronatijd qua marketing boodschappen volgen zich enorm snel op momenteel, het is bijna niet bij te houden!Tijd om lang te AB testen is er eigenlijk niet voor bedrijven, en niet iedere Flexmail gebruiker zal een grote database hebben om snel uitgebreide AB tests te kunnen doen.
Dit is hoe ik het doe met onze online marketing sinds 2020 de Covid-19 pandemie startte:
Test eerst diverse boodschappen uit in online social media ads bij een grote doelgroep, om te kijken welke boodschappen aanslaan. Als ze converteren, of een hoge CTR hebben, neem die bevindingen dan mee in Flexmail e-mailings; en AB test ze ook daar.
Je hebt dan snel gerichte resultaten van boodschappen die werken voor je doelgroep én een concrete AB test case die je gelijk in Flexmail kan doortrekken - en je gebruikt al je online marketing kanalen optimaal.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis