TL;DR
De General Data Protection Regulation of GDPR, in het Nederlands de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG, ontstond in 2016 als beschermende maatregel voor de burgers van de EU en de EEA. Het doel? Ervoor zorgen dat iedereen zelf kan beslissen welke persoonlijke gegevens websites krijgen en wat ze met die gegevens mogen doen. Daarom moet elke e-mail in je marketing sindsdien ook opt-ins en gemakkelijke unsubscribe-links hebben.
Om zeker te zijn dat diezelfde Europese burgers ook Amerikaanse websites veilig en met respect voor privacy kunnen betreden, riepen de VS en de EU in 2016 het Privacy Shield in het leven. Waarom dat Privacy Shield op 16 juli 2020 werd afgevoerd en wat dat wil zeggen voor je e-mailmarketing, ontdek je in dit artikel.
De General Data Protection Regulation of GDPR, in het Nederlands de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG, ontstond in 2016 als beschermende maatregel voor de burgers van de EU en de EEA. Het doel? Ervoor zorgen dat iedereen zelf kan beslissen welke persoonlijke gegevens websites krijgen en wat ze met die gegevens mogen doen. Daarom moet elke e-mail in je marketing sindsdien ook opt-ins en gemakkelijke unsubscribe-links hebben.
Om zeker te zijn dat diezelfde Europese burgers ook Amerikaanse websites veilig en met respect voor privacy kunnen betreden, riepen de VS en de EU in 2016 het Privacy Shield in het leven. Waarom dat Privacy Shield op 16 juli 2020 werd afgevoerd en wat dat wil zeggen voor je e-mailmarketing, ontdek je in dit artikel.
Wat is het Privacy Shield?
Het Privacy Shield ontstond in 2016 om de uitwisseling van persoonlijke gegevens voor commerciële doeleinden tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie te reguleren.
Concreet kwam het in de plaats van een vorige regelgeving die in het licht van de GDPR als onvoldoende werd afgedaan door de Europese rechtbank. De Amerikaanse wetgeving is namelijk minder eenduidig over gegevensbescherming dan de Europese en schoot vooral tekort op vlak van:
Concreet kwam het in de plaats van een vorige regelgeving die in het licht van de GDPR als onvoldoende werd afgedaan door de Europese rechtbank. De Amerikaanse wetgeving is namelijk minder eenduidig over gegevensbescherming dan de Europese en schoot vooral tekort op vlak van:
- het adequaat verwijderen van gegevens
- de verzameling van gigantische hoeveelheden data binnen de vooropgestelde richtlijnen
- de instelling van een ombudsdienst voor toegang tot persoonsgegevens van de Amerikaanse overheid voor hun staatsveiligheid
Het Privacy Shield beschermde persoonlijke gegevens van websitebezoekers uit Europa dus concreter en consistenter dan de Amerikaanse wetgeving dat zou doen.
Waarom is het Privacy Shield afgevoerd?
Het Privacy Shield kreeg al veel tegenkanting bij zijn invoering in 2016. De Europese rechtbank nam de regelgeving dan wel aan, kritische ogen zagen dat de toepassing van het Privacy Shield niet dezelfde bescherming bracht voor de gegevens van Europese burgers in de VS als de GDPR in de EU.Zo vroegen experts zich bijvoorbeeld af in hoeverre bepaalde onderdelen van het verdrag in de praktijk nageleefd zouden worden en hoe we dat überhaupt zouden controleren.
De Amerikaanse belofte dat er geen ‘grootschalige surveillance’ zou worden toegepast op Europese gegevens riep bovendien terecht scepsis op, niet in het minst omdat de wetgeving omtrent terrorismebestrijding nog steeds in voege is. In de ‘war on terror’ neemt de Amerikaanse regering het namelijk niet zo nauw met online privacy, of dat nu die van hun eigen volk of van Europese burgers is.
Al met al was iedereen het erover eens dat het Privacy Shield vooral schijn-privacy zou bieden en uiteindelijk kregen de criticasters gelijk. De Europese rechtbank voerde in 2020 de tekortschietende regelgeving terug af.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaagWat als ik mijn e-mailmarketing beheer met Amerikaanse tools zoals Mailchimp?
Je hebt waarschijnlijk meerdere e-mailtools opgenomen in je e-mailmarketing. Werk je met Amerikaanse platformen? Dan is de kans groot dat je hun privacy policy opnieuw tegen het licht moet houden. Zij schikken zich namelijk niet per se naar de Europese wetten. Zo verwijst de privacy policy van Mailchimp nog naar het onlangs afgeschafte Privacy Shield.Probleem: je kan niet voldoen aan een privacywet die niet meer bestaat. Alleen wanneer er extra maatregelen zijn getroffen via ‘Standard Contractual Clauses’ kan dat nog volgens het Europese Hof. Als Mailchimp-gebruiker heb je dus nog een aantal zaken te updaten om aan de regels te (blijven) voldoen.
Het Europese Hof wijst je hierbij wel uitdrukkelijk op jouw onderzoeksplicht om voor elke doorgifte van persoonsgegevens naar een partij in een derde land te beoordelen of het beschermingsniveau in dat land volstaat. Daarnaast heb je meldplicht aan je klanten wanneer je data exporteert naar de V.S. of andere landen buiten de EU.
Schakel ik beter over naar een Europese e-mailtool voor mijn e-mailmarketing?
Wil je zeker zijn dat je e-mailmarketing helemaal veilig is en dat je de privacy van je bezoekers tot in de puntjes beschermt? Dan ben je inderdaad beter af met een Europese e-mailtool zoals Flexmail.Zoals je in onze privacy policy leest, voldoet je e-mailmarketing bij Flexmail automatisch aan alle vereisten. Voor al onze data-opslag rekenen we namelijk op de meest betrouwbare one-stop partner voor de hosting van zowat elke IT-infrastructuur, website of applicatie.
Combell stelt namelijk alles in het werk om je gegevens met de nieuwste technologie te beschermen. Zo wordt al jouw data netjes in de EU verwerkt. Daarbovenop bieden we je de meest verregaande veiligheidsgaranties: zowel Combell als Flexmail beschikken over een ISO 27001 certificaat.
Zoals het hoort voor e-mailtools uit Europa, dek je met Flexmail je bedrijf in tegen legale acties omtrent privacyschending en verdien je zo het vertrouwen van elke klant, bezoeker en gebruiker.
Bovendien hoef je niet in te boeten aan gebruiksvriendelijkheid en gemak met een Europese tool. Je krijgt juist minder zorgen: je werkt en krijgt ondersteuning in je eigen taal, je beschikt over alle krachtige features die je nodig hebt om je nieuwe tool te gebruiken én je slaapt ook op beide oren over de AVG.
Klaar om je tekortschietende Amerikaanse tool in te ruilen voor het betrouwbare Flexmail?
Test onze e-mailtool dan 30 dagen gratis of neem contact op met onze specialisten voor advies op maat. Tot snel!
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis