Elk contact in je database is anders. Maar je zit te kijken naar één grote database met tal van dergelijke “anonieme” personen. Hoe ontdek je nu precies wat de beste content is voor elk contact?
“Tagging” of het werken met interesses is een van de gemakkelijkste en interessantste manieren om je contacten te segmenteren. Via interesses of tags breng je namelijk structuur aan en verzamel je gaandeweg steeds meer belangrijke informatie over je contacten.
“Tagging” of het werken met interesses is een van de gemakkelijkste en interessantste manieren om je contacten te segmenteren. Via interesses of tags breng je namelijk structuur aan en verzamel je gaandeweg steeds meer belangrijke informatie over je contacten.
Dus waarom zou je interesses gebruiken:
- Meer structuur
Via interesses label je contacten gebaseerd op hun voorkeuren en activiteit. Hierdoor kan je heel specifiek gaan targets, zonder omvergeblazen worden door de massa data in je account. Door gericht te zoeken kan je specifieke doelgroepen en contacten ook makkelijker terugvinden. - Betere segmentatie
Je kan je content veel specifieker gaan richten op elke doelgroep door je boodschap te starten vanuit de interesse. Of omgekeerd: per e-mail de juiste doelgroep te gaan kiezen. Hoe beter je boodschap bij de persoonlijke interesses van je contacten past, hoe beter je resultaten. - Nieuwe triggers
Interesses zijn ook een ideale manier om je automation efficiënter in te zetten. Zo kan je een welkomstserie of promo starten wanneer een contact is ingeschreven voor een interesse. Dit kan heel handig zijn bij een nieuwe collectie of productlancering. In plaats van je frequentie te verhogen bij je hele doelgroep, doe je dat enkel bij die mensen waarvoor je weet dat je boodschap interessant kan zijn.
Wat zijn interesses precies?
Interesses zijn een soort tags of labels die je aan je contacten toewijst wanneer ze aan bepaalde kenmerken voldoen, of wanneer ze in interactie treden met specifieke onderdelen in je e-mail.Zie het als een virtuele post-it met enkele woorden erop die je op een specifieke abonnee plakt. En die post-it vertelt je meer over zijn interesses, wat hij leuk vindt, en wat voor soort gedrag hij vertoont.
Anders dan in andere platformen biedt Flexmail je de mogelijkheid om je contacten toe te laten zelf te kiezen welke “post-it” ze op zichzelf willen plakken. Of aan te geven wanneer een specifieke post-it niet meer bij hen past. Ze kunnen zich namelijk op jouw profiel zelf in-of uitschrijven voor specifieke interesses. Dit is natuurlijk afhankelijk van de zichtbaarheid die jij instelt.
Type interesses en welke het beste bij jou passen
In onze introductie webinar deelden we al een aantal manieren om interesses in te zetten.Er zijn namelijk tal van manieren waarop jij interesses kan gaan inzetten. Jij kiest namelijk zelf de naam van je “tag” of interesse. Het moet gewoon logisch zijn voor jouw bedrijf.
Best denk je wel eerst na over een structuur zodat jouw totaalpakket aan interesses logisch zijn, voor zowel jou als je lezers.
Hieronder vind je al een aantal mogelijke combinaties om je aan het denken te zetten.
Op basis van frequentie
Ben je van plan veel mails te sturen, dan is het interessant om je contacten zelf te laten aangeven welke frequentie ze van jou willen zien:Heb je een B2C bedrijf, eventueel met een online shop, dan weet je dat hoe meer mensen je naar je website krijgt, hoe meer je zal verkopen. Er is echter een delicate balans tussen te veel en te weinig mails. Door lezers die vinden dat ze teveel mails krijgen een andere frequentie te laten kiezen. Hier moet je natuurlijk wel goed rekening mee houden in je segmentatie.
Kan je echter jouw productgroepen duidelijk onderverdelen, dan dan is het volgende scenario ook een goed idee:
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaagOp basis van product(categorie)
Heb je een sportwinkel, dan moet je promo’s op loopartikelen niet naar fietsers sturen en vice versa. Idem voor bijvoorbeeld heren-, dames- of kinderartikelen.Kan je je content dus gemakkelijk onderverdelen, dan is een aparte interesse voor elk topic een goed idee:
Op basis van type nieuwsbrief
Heb je verschillende type nieuwsbrieven voor specifieke doelgroepen, laat je contacten dan kiezen welke nieuwsbrieven voor hen interessant zijn:Leer bij van de acties van je contact
Via link tracking kan je gemakkelijk specifieke URL’s in je bericht linken met een interesse. Klikt je contact op de bijhorende tekst, afbeelding of button, dan wordt hij meteen ingeschreven voor die interesse.Je kan dit niet enkel gebruiken voor de publieke interesses op je profielpagina. Het kan net interessant zijn om een privé interesse te linken. Zo kan je bijvoorbeeld bijhouden waar je contact vandaan komt wanneer ze op een bepaalde pagina terechtgekomen zijn of in welke producten ze het meest geïnteresseerd zijn.
Via tags creëer je dus specifiekere segmenten en dus meer gepersonaliseerde mails. En hoe gerichter je mails zijn, hoe groter de kans dat je lezer er ook effectief iets mee gaat doen.
Combineren met privé interesses of contactvelden
Door ook privé interesses aan te maken kan je je content nog specifieker toespitsen op bepaalde acties. Of je kan je segmenten verder onderverdelen op basis van contactvelden. Zo zou je bijvoorbeeld ook rekening kunnen houden mop het type artikels waarop ze het meest klikken, producten die ze aankopen, promo’s waarop ze ingaan, hun locatie, webinars die ze bijwonen, website pagina’s die ze bezochten, of de datum van inschrijven.Zet je lezer centraal
Wil je interesses optimaal inzetten, dan is het essentieel dat je vertrekt vanuit je doelgroep. Wat willen zij krijgen? Hoe kan ik mijn doelgroepen opdelen op basis van hun interesses? Maar boven alles: hoe kan ik beter met hen communiceren? Die aanpak gaat er niet alleen voor zorgen dat je lezers langer bij je blijven, maar gaat hen ook actiever maken in je e-mails en voor meer resultaten zorgen voor jou.Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis