Als je nog nooit e-mailmarketing hebt uitgeprobeerd voor jouw bedrijf, dan is nu het ideale moment. Als je tot in dit artikel bent geraakt, moeten we je waarschijnlijk niet meer uitleggen waarom e-mailmarketing niet in jouw arsenaal mag ontbreken.
We weten uit ervaring dat effectief starten met e-mailmarketing en de eerste campagnes het moeilijkst zijn. Om je hierin bij te staan, hebben we de 10 zaken verzameld die je nodig hebt om een vliegende start te maken:
We weten uit ervaring dat effectief starten met e-mailmarketing en de eerste campagnes het moeilijkst zijn. Om je hierin bij te staan, hebben we de 10 zaken verzameld die je nodig hebt om een vliegende start te maken:
1. Welke tool ga je gebruiken?
Als je op een doordachte manier wilt gaan mailen, dan heb je een e-mailmarketing service provider nodig, oftewel ESP. Flexmail is er zo eentje.Nu kan je denken: Maar Outlook is toch gratis? Je ziet er als bedrijf niet professioneel uit door al je ontvangers in een BCC te duwen. Maar er zijn nog een aantal andere ernstige nadelen:
- Blacklisting – E-mail servers en spam filters zullen je herkennen als "bulk verstuurder" en je e-mails markeren als spam. Hierdoor kunnen je e-mailadres, afzenddomein en mails geblokkeerd worden voor de volledige email server. En dan komt niets meer aan.
- Analytics – Je kan de grootste kracht van e-mailmarketing niet benutten: de cijfers. Zo weet je niet welke mails niet aankomen, geopend worden of welke links aangeklikt worden.
- Design – Wanneer Outlook een mail verstuurt of ontvangt, wordt de achterliggende e-mailcode aangepast om met de render engine van Outlook om te kunnen. Hierdoor kan je e-mail er bij je ontvanger compleet anders uit komen te zien. Outlook stript daarbij ook de code die nodig is om je mail ook op mobiel aantrekkelijk weer te geven.
- Opt-outs – Elke commerciële mail moet een geldige uitschrijflink bevatten. Via een ESP worden automatisch de juiste processen gestart.
Daarnaast hoeft starten niet duur te zijn. Tal van ESP's bieden instappakketten aan met een lagere kost. Kijk wel even of je met je eventuele toekomstplannen ook in de hogere plannen terechtkan. Zo groeit je gekozen platform met je mee.
2. Contacten verzamelen voor je mailinglijst
De meeste bedrijven hebben al een bestaand klantenbestand. Denk eens na over alle klanten en mensen waarmee je bedrijf al een band heeft. Zorg er wel voor dat je effectief toestemming of een andere geldige reden binnen GDPR hebt voordat je zomaar een lijst met e-mailadressen importeert. Als bedrijf heb je een gerechtvaardigd belang om informatie te sturen naar je klanten.Daarnaast wil je natuurlijk ook een continue instroom van nieuwe prospecten en e-mailadressen verzamelen. Daarvoor plaats je een inschrijvingsformulier op je website. In dit artikel lees je alle tips verzamelen van nieuwe e-mailadressen.
3. Bepaal je doelen
De vraag is niet of e-mailmarketing werkt, maar hoe je het voor jou laat werken.Voordat je effectief begint te mailen, start je bij het begin. Welk doel wil je bereiken met je verschillende marketing kanalen. Klakkeloos dezelfde boodschap in je e-mails, op je website en via je social media kanalen delen is geen goed idee.
Anders dan bij social media kan je er vanuit gaan (mits je een degelijk platform gebruikt), dat elke boodschap die je via e-mail verstuurt, ook effectief in de inbox van je contact terecht gaat komen.
Bepaal dus eerst waarom je gaat mailen.
Zonder een duidelijk gedefineerd doel kan je niet meteen of je campagnes het goed doen. En als je het niet kan meten, kan je het ook niet verbeteren.
Mogelijke doelen kunnen zijn:
- Collega's en werknemers correct informeren
- Prospects en klanten op de hoogte brengen van nieuwe producten
- Mensen op je mailinglijst bedanken voor hun loyaliteit en e-mailadres door promo's te delen
- Klanten beter met jouw product of dienst leren werken
- Online verkopen boosten
- Inschrijvingen verzamelen voor je cursussen of webinars
Deze noden zijn zeer specifiek voor jouw bedrijf. Hieronder enkele voorbeelden:
- Boekenwinkel: Je hebt te concurreren met tal van andere webshops. Het is dus zaak om je onderscheidend vermogen te laten zien. Dat kan op prijs, maar bijvoorbeeld ook op persoonlijke service of speciaal geselecteerde lijsten van nieuwe schrijvers. Zo kan je echte boekenwurmen nieuwe pareltjes laten ontdekken.
- Goede doelen: het is voor hen enorm belangrijk om donateurs te vinden. Als je ergens een donatie doet, dan wil je graag weten dat jouw geld ook effectief goed gespendeerd wordt. Als organisatie zorg je er dus best voor om lezers op de hoogte te brengen van de bijzondere projecten die jij uitvoert. Zo creëer je ook betrokkenheid, en wordt het op de langere termijn gemakkelijker om donaties op te halen.
- Internationale organisatie: Als jouw bedrijf verschillende vestigingen heeft, dan is het wel belangrijk dat je je medewerkers snel op de hoogte kan brengen van essentieel nieuws. En liefst ook allemaal tegelijk. Ook wil je dat iedereen je cultuur kan uitdragen. Communicatie is daarin een essentieel onderdeel.
4. Zorg dat het interessant is
Je hebt een doel. Je bent e-mailadressen aan het verzamelen. Nu ben je klaar voor de laatste stap: verkopen, verkopen, verkopen!Wacht, zo simpel is het natuurlijk niet. Geduld is een schone zaak. De mensen op je mailinglijst hebben jou toestemming gegeven om die mails te sturen. Dan moeten ze ook relevant en interessant zijn.
Je kan dus ook niet enkel naar je abonnees toestappen wanneer jij extra sales nodig hebt. Dat komt op hetzelfde neer als dat vervelende familielid dat enkel belt als ze jouw hulp nodig hebben.
Vraag je dus niet af wat jij wil sturen. Wat wil JOUW doelpubliek krijgen? Waar hebben zij nood aan? En hoe kan je dat toepassen op jouw doelen?
E-mailmarketing is het allersterkst in het bouwen van relaties. Hoe sterker de relatie met je abonnees, hoe makkelijker ze met jou tot business overgaan. Ze moeten jou zien als een waardevolle bron van informatie, als iemand die hun leven echt beter wil maken.
Stel: je verkoopt make-up. Dan heb je heel wat informeren te doen. Je wordt een betrouwbare bron door het te hebben over huidproblemen, ingrediënten, kleurmatching, tips enz. Natuurlijk kan je via die content ook meteen upsell mogelijkheden aanbieden.
Afhankelijk van de content die je gaat afleveren, en de hoeveelheid tijd die jij in e-mailmarketing kan investeren, kan je kiezen tussen een aantal mogelijkheden:
- Periodieke nieuwsbrieven met je beste nieuws
- Korte mails met specifieke content en linken naar je website
- Promo mails
- Product mails
- Aankondigingen
- Uitnodigingen
- ...
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag5. Ontwerp je template(s)
Afhankelijk van het aantal type mails dat je hebt uitgekozen, heb je ook templates nodig. Een template dwingt je om telkens de juiste branding aan te houden. De vaste structuur creëert de nodige herkenbaarheid bij je lezers en helpt je ook om in de toekomst sneller en makkelijker een mail op te stellen.Een sterke template bevat de volgende onderdelen:
Aan het begin van je template is het in één oogopslag duidelijk van wie de mail komt en waar het over gaat. Dat betekent:
- Een duidelijk logo
- Een catchy titel die de aandacht trekt
- Gebruik je bovenaan een grote afbeelding, dan is die afbeelding relevant en bevat die interessante informatie. Je duwt hiermee ook best je titel niet te ver naar onder.
- Een design dat bestaat uit één kolom voor vlotte leesbaarheid.
- Korte, duidelijke alinea's. De tekst is groot genoeg en een grote letterhoogte verbetert leesbaarheid.
- Wanneer je linkt naar je website gebruik je buttons, die zowel aan de buitenkant als in de knop rondom de tekst voldoende witruimte bevat.
- Als je afbeeldingen niet meteen worden weergegeven door de instellingen van je ontvanger, dan wil je dat je mail toch nog leesbaar is.
- Te veel afbeeldingen zijn zwaar om binnen te halen. Mobiele lezers gaan je dankbaar zijn als jij geen misbruik maakt van hun data limiet.
- Je teksten moeten kort en makkelijk te begrijpen zijn. Je vermijdt dus lange zinnen, moeilijke termen en woorden die niets toevoegen.
- De kracht van e-mailmarketing ligt in de meetbaarheid. Je wil dus graag weten of je lezers doorklikken op je mail. Dat doe je door duidelijke knoppen te voorzien die precies vertellen waar je je lezer naartoe gaat brengen.
6. Denk na over doelgroepen en stuur een welkomstmail
Als je duidelijk de meerwaarde kan aangeven voor je lezers bij het opmaken van de mail (bv iets bijleren, een exclusief aanbod, enz). Stuur dan gerust.
Een andere manier om engagement te verzekeren is segmentatie. Deel mensen met dezelfde noden of eigenschappen onder in aparte doelgroepen en pas je content op hen aan.
Als jij mails schrijft voor een heel divers en breed publiek, overweeg dan zeker om je contacten te segmenteren en hen aangepaste content te sturen. Je zal je resultaten zien stijgen.
Een doelgroep die IEDEREEN kan en moet opsplitsen, zijn nieuwe abonnees.
Je inschrijven op een mailinglijst komt een beetje overeen met binnenkomen op een feestje dat al in volle gang is en waar je niemand kent. De andere aanwezigen hebben informatie en kennis die jij niet hebt, weten hoe alles in zijn werk gaat. Als iemand je op dat moment bij de hand kan nemen, nieuwtjes en essentiële informatie kan doorspelen en de nodige introducties kan maken, is jouw feestje geslaagd.
De eerste gesegmenteerde mail die jij stuurt zal dus een welkomstmail zijn. En dat kan je automatiseren. Hier delen we alle elementen die jij in je welkomstmail moet opnemen.
Een andere manier om engagement te verzekeren is segmentatie. Deel mensen met dezelfde noden of eigenschappen onder in aparte doelgroepen en pas je content op hen aan.
Als jij mails schrijft voor een heel divers en breed publiek, overweeg dan zeker om je contacten te segmenteren en hen aangepaste content te sturen. Je zal je resultaten zien stijgen.
Een doelgroep die IEDEREEN kan en moet opsplitsen, zijn nieuwe abonnees.
Je inschrijven op een mailinglijst komt een beetje overeen met binnenkomen op een feestje dat al in volle gang is en waar je niemand kent. De andere aanwezigen hebben informatie en kennis die jij niet hebt, weten hoe alles in zijn werk gaat. Als iemand je op dat moment bij de hand kan nemen, nieuwtjes en essentiële informatie kan doorspelen en de nodige introducties kan maken, is jouw feestje geslaagd.
De eerste gesegmenteerde mail die jij stuurt zal dus een welkomstmail zijn. En dat kan je automatiseren. Hier delen we alle elementen die jij in je welkomstmail moet opnemen.
7. Oefen met het schrijven van overtuigende mails
Veel ondernemers zijn hier het meest onzeker over. We snappen het: writer's block kan iedereen overkomen. Maar oefening baart kunst.Voor je begint te schrijven, doe je best eens alsof een van je lezers recht tegenover je zit. Wat zou je hem of haar willen vertellen? Welke argumenten zou je gebruiken? En welke bezwaren of problemen zou je van hem of haar gepresenteerd krijgen? Schrijf neer precies zoals je het hen zou zeggen.
Het helpt ook om een vast stramien te hanteren door je mail onder te verdelen in drie belangrijke onderdelen:
- Wat bied je aan? - Dit wordt je titel
- Hoe gaat dit je lezer helpen? - Je lopende tekst
- Wat moet hij of zij nu gaan doen - Je call to action.
Is deze aanpak te simplistisch voor jouw doelpubliek? Bedenk dan dat elke goede mail:
- Een goed begrip heeft van wie de doelgroep is
- Een aantrekkelijke headline bevat om mensen naar binnen te zuigen
- Overtuigt met gefocuste content met een duidelijk doel.
8. Nakijken en versturen
Bloed zweet en tranen heb je gespendeerd aan je mail. Dan druk je op de verzendknop en wacht je vol spanning op je eerste resultaten. Je zou niet de eerste zijn die na de feiten toch nog een dt-fout of verkeerd linkje opmerkt.Voorkom dergelijke kemels door je mail eerst na te laten lezen door je collega's. Zorg dat je je mail ook voorziet van een sterke onderwerpregel. Je wil je ontvangers met enkele woorden duidelijk maken waar je mail over zal gaan.
Alles nagekeken? Alles werkt zoals verwacht? Je hebt de juiste doelgroep geselecteerd? Dan kan jij met een gerust hart op de verzendknop drukken.
9. Resultaten analyseren
Vergis je niet, je bent nu nog niet klaar. Je hebt hierboven een aantal veronderstellingen gemaakt. Nu moet je effectief gaan meten of je onderwerpregel er voor heeft gezorgd dat je lezers je mail openen. En of je content en call to action overtuigend genoeg was.Deze informatie is cruciaal om je volgende campagnes nog beter te maken:
Afleverratio: Het aantal afgeleverde mails tov het aantal verstuurd. Ligt dit laag dan is dat een teken dat je contactdata van lage kwaliteit is, of je misschien zelfs een lijst hebt gekocht. Lage afleverratio's zijn een bedreiging van je afzendreputatie.
Open rate: Het aantal mensen dat je mail geopend hebben tov het aantal effectief afgeleverde mails. Hier vertellen we je er meer over.
Kik ratio: Het aantal mensen dat klikken op een link in je mail tov het aantal geopend. Misschien zijn dit mensen die je een afzonderlijke doelgroep wil onderbrengen?
Vergeet ook je Google Analytics account niet. Je campagnerapport vertelt je over hoe de verschillende onderdelen van je mail presteren. Maar wat doen de mensen die klikken (of je onderwerp gelezen hebben) vervolgens op je website? Kopen ze? Lezen ze specifieke pagina's?
10. Volg de E-mailmarketing Masterclass
Wil je graag nog meer inzicht krijgen over hoe je e-mailmarketing onder de knie krijgt? In onze gratis online masterclass brengen we tal van hands-on tips, ideeën en best practices samen rond het opstellen van je strategie, het indelen van je doelgroepen en het ontwerpen van campagnes waarmee je elke keer je doel behaalt. Start vandaag nog met onze 5-delige masterclass en ontdek van A tot Z hoe je zelf e-mailmarketing inzet om je bedrijfsdoelen te bereiken.Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis