Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

Nieuwsbrieven schrijven kan niet zo moeilijk zijn. Toch?

Katelen Katelen Perez T'Seyen
31-08-2020 • 
Leestijd is ongeveer 8 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
Nieuwsbrieven schrijven kan niet zo moeilijk zijn.
    Is het de moeite waard te investeren in e-mailmarketing en nieuwsbrieven te versturen? Ja, hoor! Maar hoewel veel bedrijven begrijpen dat e-mailmarketing een geweldige tool is om een persoonlijke band op te bouwen met hun publiek, weten ze vaak niet waar ze moeten beginnen.

    Nieuwsbrieven zijn een fantastische manier om interactie te hebben met je subscribers, maar er zijn wel valkuilen waarvan je je het best bewust bent.

    Wees niet bang om meer e-mails te sturen

    Een sterk design en overtuigende copy zijn onmisbaar voor je nieuwsbrief, maar veel van je moeite gaat verloren als je te veel informatie in een keer geeft. Dat is waarom “less is more”, oftewel “minder is meer”, de strategie bij uitstek is voor communicatie. Denk niet dat je maar een keer per maand of per jaar informatie kan uitsturen. Als je je publiek kent, weet je exact welke hoeveelheid informatie het best voor hen is.

    Het risico van een maandelijkse nieuwsbrief is dat je zo veel wil delen, dat er al snel 5 of meer artikelen in staan. Dat zorgt voor een overdosis informatie waarbij enkel de bovenste artikels aandacht krijgen en de onderste in vergetelheid geraken. Niet alle informatie is ook even nuttig voor je volledige publiek.

    Als je een artikel hebt dat belangrijk genoeg is om te delen bovenaan je nieuwsbrief, is het misschien belangrijk genoeg om er een hele campagne aan te wijden. Zo krijgt het de volledige aandacht van je lezer en zijn er geen afleidingen om het scherm.

    Gerichte content presteert altijd beter dan één enkele blast

    Elke persoon is anders en zal dus ook interesse hebben in andere onderwerpen. Denk aan de verschillende nieuwsbrieven die je ontvangt en welke het meest je aandacht grijpen. Vraag jezelf waarom dat zo is en doe dat ook bij elke nieuwsbrief die je zelf aanmaakt. Waarom zou ik dit willen lezen? Zou het mijn interesse opwekken?

    Je bedrijf heeft altijd iets te delen, dat kan ik niet genoeg benadrukken! Weet naar wie je informatie verstuurt en maak een opvallende onderwerpregel ter ondersteuning.

    Een nieuwsbrief moet je helpen je doelen te bereiken, ongeacht of dat nu meer sales, leads, websiteverkeer of iets anders is. Alles komt neer op een nuttige mailinglijst.

    Laten we het nu even hebben over de belangrijkste elementen voor de creatie van een nuttige nieuwsbrief en actief publiek:

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.

    Start vandaag

    1. Kies je onderwerp

    Je publiek kennen is het belangrijkste element in alle communicatie. Als je niet zeker bent wat ze willen bereiken, vraag het hen! Je subscribers vragen stellen is de beste manier om meer inzicht te krijgen in wat je moet communiceren en aan wie.

    Voorbeeld van een emailbericht
    Voorbeeld van een emailbericht

    Voorbeeld van een emailbericht

    Voorbeeld van een emailbericht
    Een fantastische nieuwsbrief is er één waar je je kan concentreren op 1 of 2 relevante onderwerpen. Het heeft geen nut om al je nieuws en promoties in dezelfde nieuwsbrief te zetten. Dat zal automatisch tot een nieuwsbrief leiden die voor velen irrelevant is. Als je een strategie hebt uitgestippeld - wat we ten zeerste aanraden - zal je op elk moment een goed idee hebben van naar wie je het best informatie stuurt en wanneer.

    Nog een interessant element om te bespreken, is de laatste trends in je industrie en hoe ze relevant zijn voor je bedrijf. Zo heb je meteen relevante content die je publiek toont dat je up-to-date bent met de laatste nieuwe ontwikkelingen en trends wereldwijd.

    Verzamel je team uit alle departementen, vraag hen onderwerpen aan te dragen en brainstorm samen. Zo organiseer je niet enkel een productieve teamactiviteit, onderwerpen verzamelen uit verschillende afdelingen biedt je publiek ook de kans om je bedrijf vanuit verschillende perspectieven te leren kennen. Zo creëer je een persoonlijke connectie, alsof ze een deel van je team zijn. Na de team-brainstorm verdeel je je onderwerpen per seizoen of maand, of over relevante momenten waar de onderwerpen op zichzelf kunnen staan. Eens je een ruwe planning hebt, kan je doorheen het jaar gemakkelijker content creëren. En als er iets onverwachts de kop opsteekt, voeg je het gemakkelijk toe aan de juiste maand.

    2. Maak ze enthousiast!

    • Breng je content op een leuke, spannende en beknopte manier.
    • Niemand leest graag een eindeloze nieuwsbrief.
    • Blijf on topic schrijf begrijpelijke taal.
    • Ga voor een glimlach en nieuwsgierigheid achter de schermen.
    Als je toch meer informatie wil toevoegen, doe dat dan met links naar je blog of een artikel op je website. Zo creëer je een call-to-action die lezers kunnen zien en waar ze actie kunnen ondernemen.

    Gebruik creatieve manieren om enthousiasme op te wekken, de mogelijkheden zijn eindeloos!

    • Leuke foto’s
    • How-it’s-made-video’s
    • Citaten
    • Links naar educatieve video’s
    • Introduceer je team
    • Do’s en don’ts
    • Deel recepten met je product
    • Begin een exclusieve wedstrijd waar ze de resultaten posten
    Zoals ik al zei: eindeloze mogelijkheden! Mensen houden van bij te leren en kennis te delen. Waarom ze dan niet opleiden in iets dat tegelijkertijd voor jou voordeel oplevert, en je publiek zich meer intelligent én meer betrokken doet voelen bij je bedrijf, je medewerkers en je product/dienst?

    Wat maakt jou enthousiast over nieuwsbrieven en productinformatie?

    Ideeën voor een nieuwsbrief:

    • Opening van een showroom: zet je nieuwe producten in de spotlight. Vind een aantrekkelijke manier van je aan te melden, zoals een wedstrijd of met een gratis geschenk voor de eersten die zich inschrijven. Die extra touch kan wonderen doen voor je subscribers.
    • Deel je populairste blog(s) en vertel waarom ze nu een trend zijn.
    • Deel klantenervaringen, foto’s of citaten. Ze bieden altijd veel inzicht in hoe anderen je bedrijf ervaren.
    • Team-bio: laat je publiek weten wie er in je bedrijf werkt, wat hun favoriete product is en waarom.
    • Zet speciale promoties, evenementen of giveaways in de verf.
    • Interne nieuwsbrieven: reik de hand aan al je medewerkers en vertel ze over aankomende verjaardagen, werklunches en evenementen of stel nieuwkomers voor.
    • Deel het verhaal van je bedrijf, waarom het bedrijf begon en de kernwaarden die doorheen de jaren blijven terugkeren.
    • Tips & tricks: niet enkel over je producten, maar iets dat het product verbindt met iets alledaags, zoals bijvoorbeeld een bakrecept.
    Creëer een cleane, opvallende en visuele nieuwsbrief en onthoud dat dit een geweldige manier is om nieuws snel te verspreiden onder iedereen die het wil horen.

    3. Exclusiviteit

    Aangezien we in een wereld leven met veel manieren om met je publiek te communiceren, moeten we er altijd voor zorgen dat we waarde toevoegen en consistent zijn in waar ons bedrijf voor staat. Omdat we willen dat onze nieuwsbrieven toegevoegde waarde hebben, moeten we ook exclusiviteit en uniciteit toevoegen.

    Je nieuwsbrief moet informatie bevatten dat je publiek op geen enkel ander platform van je bedrijf kan terugvinden. Zo voeg je de waarde toe dat je met een inschrijving op de nieuwsbrief meer gespecialiseerde informatie krijgt.

    Wat is je/ons doel/objectief?

    Als je je strategie en subscribers bekijkt, wat willen ze dan en wat wil jij bereiken? Stel jezelf deze vragen om objectieven te bepalen en relevante kwalitatieve content te delen. Test het met je content en zie je click rate telkens groeien. Schrijf met passie en plezier, alleen al daarmee geraak je ver.

    Een e-mail openen in outlook
    Een e-mail openen in outlook

    Een e-mail openen in outlook

    Een e-mail openen in outlook


    Vragen om jezelf en je team te stellen

    • Zou ik deze mail openen op basis van het onderwerp?
    • Wat grijpt mijn aandacht in een nieuwsbrief?
    • Welke onderwerpen mis ik in de nieuwsbrief?
    • Hoe voel ik me na het lezen van deze nieuwsbrief?
    • Voel ik me aangesproken om actie te ondernemen op basis van de call-to-action?
    • Vertegenwoordigt deze opmaak ons bedrijf en onze klanten?
    • Is alles consistent en duidelijk?
    • Welke nieuwe dingen zal mijn klant ontdekken?
    • Zal dit nieuws boeiend zijn voor de doelgroep?
    • ...
    Begin met een strategie, verzamel onderwerpen, nieuwe producten of releases op je tijdlijn. Verzamel een mediabibliotheek zodat je al het nodige hebt om gemakkelijk succesvolle campagnes uit te sturen.

    Geniet van het volledige proces en je contact zal hetzelfde doen.

    Laten we nu beginnen met je uitzonderlijke nieuwsbrief te schrijven, en de doelen en waarden van je bedrijf te verspreiden. Geniet ervan!

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Onze designtips voor transactionele mails
    TIPS
    09-07-2024
    Onze designtips voor transactionele mails
    Leestijd is ongeveer 11 minuten
    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    TIPS
    10-06-2024
    International Email Benchmark 2024 resultaten bekend
    Leestijd is ongeveer 4 minuten
    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    TIPS
    16-05-2024
    50 ChatGPT prompts die jouw leven als e-mailmarketeer gemakkelijker maken
    Leestijd is ongeveer 8 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk