Is het de moeite waard te investeren in e-mailmarketing en nieuwsbrieven te versturen? Ja, hoor! Maar hoewel veel bedrijven begrijpen dat e-mailmarketing een geweldige tool is om een persoonlijke band op te bouwen met hun publiek, weten ze vaak niet waar ze moeten beginnen.
Nieuwsbrieven zijn een fantastische manier om interactie te hebben met je subscribers, maar er zijn wel valkuilen waarvan je je het best bewust bent.
Nieuwsbrieven zijn een fantastische manier om interactie te hebben met je subscribers, maar er zijn wel valkuilen waarvan je je het best bewust bent.
Wees niet bang om meer e-mails te sturen
Een sterk design en overtuigende copy zijn onmisbaar voor je nieuwsbrief, maar veel van je moeite gaat verloren als je te veel informatie in een keer geeft. Dat is waarom “less is more”, oftewel “minder is meer”, de strategie bij uitstek is voor communicatie. Denk niet dat je maar een keer per maand of per jaar informatie kan uitsturen. Als je je publiek kent, weet je exact welke hoeveelheid informatie het best voor hen is.Het risico van een maandelijkse nieuwsbrief is dat je zo veel wil delen, dat er al snel 5 of meer artikelen in staan. Dat zorgt voor een overdosis informatie waarbij enkel de bovenste artikels aandacht krijgen en de onderste in vergetelheid geraken. Niet alle informatie is ook even nuttig voor je volledige publiek.
Als je een artikel hebt dat belangrijk genoeg is om te delen bovenaan je nieuwsbrief, is het misschien belangrijk genoeg om er een hele campagne aan te wijden. Zo krijgt het de volledige aandacht van je lezer en zijn er geen afleidingen om het scherm.
Gerichte content presteert altijd beter dan één enkele blast
Elke persoon is anders en zal dus ook interesse hebben in andere onderwerpen. Denk aan de verschillende nieuwsbrieven die je ontvangt en welke het meest je aandacht grijpen. Vraag jezelf waarom dat zo is en doe dat ook bij elke nieuwsbrief die je zelf aanmaakt. Waarom zou ik dit willen lezen? Zou het mijn interesse opwekken?Je bedrijf heeft altijd iets te delen, dat kan ik niet genoeg benadrukken! Weet naar wie je informatie verstuurt en maak een opvallende onderwerpregel ter ondersteuning.
Een nieuwsbrief moet je helpen je doelen te bereiken, ongeacht of dat nu meer sales, leads, websiteverkeer of iets anders is. Alles komt neer op een nuttige mailinglijst.
Laten we het nu even hebben over de belangrijkste elementen voor de creatie van een nuttige nieuwsbrief en actief publiek:
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag1. Kies je onderwerp
Je publiek kennen is het belangrijkste element in alle communicatie. Als je niet zeker bent wat ze willen bereiken, vraag het hen! Je subscribers vragen stellen is de beste manier om meer inzicht te krijgen in wat je moet communiceren en aan wie.Een fantastische nieuwsbrief is er één waar je je kan concentreren op 1 of 2 relevante onderwerpen. Het heeft geen nut om al je nieuws en promoties in dezelfde nieuwsbrief te zetten. Dat zal automatisch tot een nieuwsbrief leiden die voor velen irrelevant is. Als je een strategie hebt uitgestippeld - wat we ten zeerste aanraden - zal je op elk moment een goed idee hebben van naar wie je het best informatie stuurt en wanneer.
Nog een interessant element om te bespreken, is de laatste trends in je industrie en hoe ze relevant zijn voor je bedrijf. Zo heb je meteen relevante content die je publiek toont dat je up-to-date bent met de laatste nieuwe ontwikkelingen en trends wereldwijd.
Verzamel je team uit alle departementen, vraag hen onderwerpen aan te dragen en brainstorm samen. Zo organiseer je niet enkel een productieve teamactiviteit, onderwerpen verzamelen uit verschillende afdelingen biedt je publiek ook de kans om je bedrijf vanuit verschillende perspectieven te leren kennen. Zo creëer je een persoonlijke connectie, alsof ze een deel van je team zijn. Na de team-brainstorm verdeel je je onderwerpen per seizoen of maand, of over relevante momenten waar de onderwerpen op zichzelf kunnen staan. Eens je een ruwe planning hebt, kan je doorheen het jaar gemakkelijker content creëren. En als er iets onverwachts de kop opsteekt, voeg je het gemakkelijk toe aan de juiste maand.
Nog een interessant element om te bespreken, is de laatste trends in je industrie en hoe ze relevant zijn voor je bedrijf. Zo heb je meteen relevante content die je publiek toont dat je up-to-date bent met de laatste nieuwe ontwikkelingen en trends wereldwijd.
Verzamel je team uit alle departementen, vraag hen onderwerpen aan te dragen en brainstorm samen. Zo organiseer je niet enkel een productieve teamactiviteit, onderwerpen verzamelen uit verschillende afdelingen biedt je publiek ook de kans om je bedrijf vanuit verschillende perspectieven te leren kennen. Zo creëer je een persoonlijke connectie, alsof ze een deel van je team zijn. Na de team-brainstorm verdeel je je onderwerpen per seizoen of maand, of over relevante momenten waar de onderwerpen op zichzelf kunnen staan. Eens je een ruwe planning hebt, kan je doorheen het jaar gemakkelijker content creëren. En als er iets onverwachts de kop opsteekt, voeg je het gemakkelijk toe aan de juiste maand.
2. Maak ze enthousiast!
- Breng je content op een leuke, spannende en beknopte manier.
- Niemand leest graag een eindeloze nieuwsbrief.
- Blijf on topic schrijf begrijpelijke taal.
- Ga voor een glimlach en nieuwsgierigheid achter de schermen.
Gebruik creatieve manieren om enthousiasme op te wekken, de mogelijkheden zijn eindeloos!
- Leuke foto’s
- How-it’s-made-video’s
- Citaten
- Links naar educatieve video’s
- Introduceer je team
- Do’s en don’ts
- Deel recepten met je product
- Begin een exclusieve wedstrijd waar ze de resultaten posten
Wat maakt jou enthousiast over nieuwsbrieven en productinformatie?
Ideeën voor een nieuwsbrief:- Opening van een showroom: zet je nieuwe producten in de spotlight. Vind een aantrekkelijke manier van je aan te melden, zoals een wedstrijd of met een gratis geschenk voor de eersten die zich inschrijven. Die extra touch kan wonderen doen voor je subscribers.
- Deel je populairste blog(s) en vertel waarom ze nu een trend zijn.
- Deel klantenervaringen, foto’s of citaten. Ze bieden altijd veel inzicht in hoe anderen je bedrijf ervaren.
- Team-bio: laat je publiek weten wie er in je bedrijf werkt, wat hun favoriete product is en waarom.
- Zet speciale promoties, evenementen of giveaways in de verf.
- Interne nieuwsbrieven: reik de hand aan al je medewerkers en vertel ze over aankomende verjaardagen, werklunches en evenementen of stel nieuwkomers voor.
- Deel het verhaal van je bedrijf, waarom het bedrijf begon en de kernwaarden die doorheen de jaren blijven terugkeren.
- Tips & tricks: niet enkel over je producten, maar iets dat het product verbindt met iets alledaags, zoals bijvoorbeeld een bakrecept.
3. Exclusiviteit
Aangezien we in een wereld leven met veel manieren om met je publiek te communiceren, moeten we er altijd voor zorgen dat we waarde toevoegen en consistent zijn in waar ons bedrijf voor staat. Omdat we willen dat onze nieuwsbrieven toegevoegde waarde hebben, moeten we ook exclusiviteit en uniciteit toevoegen.Je nieuwsbrief moet informatie bevatten dat je publiek op geen enkel ander platform van je bedrijf kan terugvinden. Zo voeg je de waarde toe dat je met een inschrijving op de nieuwsbrief meer gespecialiseerde informatie krijgt.
Wat is je/ons doel/objectief?
Als je je strategie en subscribers bekijkt, wat willen ze dan en wat wil jij bereiken? Stel jezelf deze vragen om objectieven te bepalen en relevante kwalitatieve content te delen. Test het met je content en zie je click rate telkens groeien. Schrijf met passie en plezier, alleen al daarmee geraak je ver.
Vragen om jezelf en je team te stellen
- Zou ik deze mail openen op basis van het onderwerp?
- Wat grijpt mijn aandacht in een nieuwsbrief?
- Welke onderwerpen mis ik in de nieuwsbrief?
- Hoe voel ik me na het lezen van deze nieuwsbrief?
- Voel ik me aangesproken om actie te ondernemen op basis van de call-to-action?
- Vertegenwoordigt deze opmaak ons bedrijf en onze klanten?
- Is alles consistent en duidelijk?
- Welke nieuwe dingen zal mijn klant ontdekken?
- Zal dit nieuws boeiend zijn voor de doelgroep?
- ...
Geniet van het volledige proces en je contact zal hetzelfde doen.
Laten we nu beginnen met je uitzonderlijke nieuwsbrief te schrijven, en de doelen en waarden van je bedrijf te verspreiden. Geniet ervan!
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis