Maak elke ontvanger uniek met Dynamic Content
Leestijd: 7 minuten
Artikel door:
Michelle Dassen
13-10-2015
Snel een e-mailing uitsturen? Neen, wij raden je aan om een uitgedachte strategie uit te werken met oog voor personalisatie. Want jij ontvangt toch ook graag een e-mailbericht dat al je noden en behoeften kent?
In een overspoelde mailbox is het belangrijk om op te vallen tussen alle andere mails. Béter nog, jouw bericht moet geopend, gelezen en kliks genereren. Niets is vervelender voor een vrouwelijke klant dan de laatste modetrends voor mannen in haar inbox te ontvangen. Of om als klant van een dierenspeciaalzaak alle mogelijke acties te ontvangen wanneer je enkel met een trouwe viervoeter door het leven gaat. Bovendien verzenden tal van bedrijven één algemene nieuwsbrief naar al hun klanten. Toch is niet elk artikel in je nieuwsbrief voor iedereen interessant. Een gemiste kans! Het is de taak van de marketeer om de juiste content te bezorgen aan elke klant. So, let’s go!Waarom dynamic content implementeren in mijn e-mailmarketing strategie
Dynamic Content gaat verder door contactinformatie te gebruiken om verschillende content weer te geven voor verschillende contacten. Het opmaken van relevante berichten zorgt voor een lager uitschrijfratio, een hogere conversie en meer tevredenheid. Een reden te meer om je contacten juist te benaderen en te verrassen.“Dynamic Content gaat veel verder dan je contact met de voornaam aan te spreken.”
Waarom zou je reeds bestaande gegevens van je contacten niet gebruiken om doelgerichte e-mailberichten uit te zenden? Je kan wel zeggen dat het stom zou zijn als je het niet doet. Dynamic Content betekent dat je elk onderdeel in je bericht koppelt aan bestaande contactinformatie en klikgedrag, zodat je een zeer gepersonaliseerd bericht voor elke ontvanger verkrijgt. Bovendien maakt Dynamic Content een einde aan het opmaken van talloze berichten voor elke specifiek doelgroep. Verwerk al je artikels in één bericht en bepaal op wie welk artikel van toepassing is. Zo krijgt elk contact een bericht te zien op basis van zijn behoeften. Werk doeltreffend en tijdbesparend met één enkel design.
3.. 2 .. 1.. Start!
Je begint misschien al te zuchten of in je haren te krabben omdat je niet weet hoe je hier best aan kan beginnen. Geen zorgen. Je beschikt –misschien zonder het te weten - al over heel wat informatie van je contacten. Misschien kan je meteen aan de slag! Heb je toch nood aan meer informatie, dan is er het opt-in formulier om informatie over je contacten te verzamelen. Overrompel je toekomstige contact niet door talloze gegevens op te vragen wanneer hij beslist om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Dit is niet het ideaal moment:je houdt best de drempel zo laag mogelijk. Eenmaal hij zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, kan je meer informatie opvragen die nuttig kan zijn voor je e-mailmarketing strategie. Sturen we onze campagnes naar een man of een vrouw? Wenst hij enkel informatie over acties of over bepaalde productcategorieën? De bevestigingsmail is het ultieme moment om hun voorkeuren te ontdekken, dus grijp je kans!
Enerzijds kan je dankzij een Preference Center expliciet vragen naar de interesses en voorkeuren van je contacten, maar anderzijds kan je ook zelf hun klikgedrag analyseren. Je kan wel zeggen dat je contacten zichzelf verraden wanneer ze ergens op klikken. Waarom deze informatie niet gebruiken als ze je in de handen worden gegoten? Benut alle mogelijkheden om je contact te leren kennen. Link tracking en interessegroepen zijn de ideale oplossing hiervoor. Klikt een contact op een actie van productcategorie x, dan weet je dat hij hierin geïnteresseerd is. Het bezorgt je een schat van informatie die je de volgende keer in je strategie kan implementeren. Kortom, een meetinstrument dat in de toekomst voor resultaat zorgt.
“Dynamic Content is een win- win situatie.”
Het zal je ondertussen wel duidelijk zijn dat over contactinformatie beschikken de basis is om aan de slag te gaan met Dynamic Content. Vergeet niet dat elke klant zich uniek moet voelen als hij een bericht van jou ontvangt. Als hij het gevoel krijgt dat het bericht naar honderden andere klanten uitgestuurd is, heb jij je huiswerk als marketeer niet goed gedaan. Een doelgericht bericht naar de juiste klant zorgt voor minder werk aan je campagne, minder uitschrijvingen en betere resultaten. Bovendien voelt je contact zich uniek, in plaats van een nummer in je mailinglijst. Eenmaal je over voldoende contactinformatie beschikt, kan je pas echt aan de slag. Hier enkele voorbeelden op basis waarvan je kan segmenteren om deze vervolgens te implementeren in je Dynamic Content strategie:
- Demografische kenmerken: geslacht, leeftijd, functie,..
- Reeds vertoonde klikgedrag
- Reeds aangekochte producten of diensten
- Voorkeuren: Interesse, attitudes en meningen
- Geografische gegevens