Flexmail logo
  • Hoe het werkt
  • Prijs
  • Kenniscenter
  • Support
  • Ons verhaal
LoginProbeer het gratis

Maak elke ontvanger uniek met Dynamic Content

Leestijd: 7 minuten
Personalisatie, Strategie, Tips
Artikel door:
Michelle Dassen
 13-10-2015
Snel een e-mailing uitsturen? Neen, wij raden je aan om een uitgedachte strategie uit te werken met oog voor personalisatie. Want jij ontvangt toch ook graag een e-mailbericht dat al je noden en behoeften kent?
In een overspoelde mailbox is het belangrijk om op te vallen tussen alle andere mails. Béter nog, jouw bericht moet geopend, gelezen en kliks genereren. Niets is vervelender voor een vrouwelijke klant dan de laatste modetrends voor mannen in haar inbox te ontvangen. Of om als klant van een dierenspeciaalzaak alle mogelijke acties te ontvangen wanneer je enkel met een trouwe viervoeter door het leven gaat. Bovendien verzenden tal van bedrijven één algemene nieuwsbrief naar al hun klanten. Toch is niet elk artikel in je nieuwsbrief voor iedereen interessant. Een gemiste kans! Het is de taak van de marketeer om de juiste content te bezorgen aan elke klant. So, let’s go!

Waarom dynamic content implementeren in mijn e-mailmarketing strategie

Dynamic Content gaat verder door contactinformatie te gebruiken om verschillende content weer te geven voor verschillende contacten. Het opmaken van relevante berichten zorgt voor een lager uitschrijfratio, een hogere conversie en meer tevredenheid. Een reden te meer om je contacten juist te benaderen en te verrassen.

“Dynamic Content gaat veel verder dan je contact met de voornaam aan te spreken.”

Waarom zou je reeds bestaande gegevens van je contacten niet gebruiken om doelgerichte e-mailberichten uit te zenden? Je kan wel zeggen dat het stom zou zijn als je het niet doet. Dynamic Content betekent dat je elk onderdeel in je bericht koppelt aan bestaande contactinformatie en klikgedrag, zodat je een zeer gepersonaliseerd bericht voor elke ontvanger verkrijgt. Bovendien maakt Dynamic Content een einde aan het opmaken van talloze berichten voor elke specifiek doelgroep. Verwerk al je artikels in één bericht en bepaal op wie welk artikel van toepassing is. Zo krijgt elk contact een bericht te zien op basis van zijn behoeften. Werk doeltreffend en tijdbesparend met één enkel design.

3.. 2 .. 1.. Start!

Je begint misschien al te zuchten of in je haren te krabben omdat je niet weet hoe je hier best aan kan beginnen. Geen zorgen. Je beschikt –misschien zonder het te weten - al over heel wat informatie van je contacten. Misschien kan je meteen aan de slag! Heb je toch nood aan meer informatie, dan is er het opt-in formulier om informatie over je contacten te verzamelen. Overrompel je toekomstige contact niet door talloze gegevens op te vragen wanneer hij beslist om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Dit is niet het ideaal moment:
je houdt best de drempel zo laag mogelijk. Eenmaal hij zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, kan je meer informatie opvragen die nuttig kan zijn voor je e-mailmarketing strategie. Sturen we onze campagnes naar een man of een vrouw? Wenst hij enkel informatie over acties of over bepaalde productcategorieën? De bevestigingsmail is het ultieme moment om hun voorkeuren te ontdekken, dus grijp je kans!

Enerzijds kan je dankzij een Preference Center expliciet vragen naar de interesses en voorkeuren van je contacten, maar anderzijds kan je ook zelf hun klikgedrag analyseren. Je kan wel zeggen dat je contacten zichzelf verraden wanneer ze ergens op klikken. Waarom deze informatie niet gebruiken als ze je in de handen worden gegoten? Benut alle mogelijkheden om je contact te leren kennen. Link tracking en interessegroepen zijn de ideale oplossing hiervoor. Klikt een contact op een actie van productcategorie x, dan weet je dat hij hierin geïnteresseerd is. Het bezorgt je een schat van informatie die je de volgende keer in je strategie kan implementeren. Kortom, een meetinstrument dat in de toekomst voor resultaat zorgt.

“Dynamic Content is een win- win situatie.”

Het zal je ondertussen wel duidelijk zijn dat over contactinformatie beschikken de basis is om aan de slag te gaan met Dynamic Content. Vergeet niet dat elke klant zich uniek moet voelen als hij een bericht van jou ontvangt. Als hij het gevoel krijgt dat het bericht naar honderden andere klanten uitgestuurd is, heb jij je huiswerk als marketeer niet goed gedaan. Een doelgericht bericht naar de juiste klant zorgt voor minder werk aan je campagne, minder uitschrijvingen en betere resultaten. Bovendien voelt je contact zich uniek, in plaats van een nummer in je mailinglijst. Eenmaal je over voldoende contactinformatie beschikt, kan je pas echt aan de slag. Hier enkele voorbeelden op basis waarvan je kan segmenteren om deze vervolgens te implementeren in je Dynamic Content strategie:

  • Demografische kenmerken: geslacht, leeftijd, functie,..
  • Reeds vertoonde klikgedrag
  • Reeds aangekochte producten of diensten
  • Voorkeuren: Interesse, attitudes en meningen
  • Geografische gegevens
Dit is nog maar het topje van de ijsberg. De mogelijkheden zijn oneindig en zijn afhankelijk van bedrijf tot bedrijf. Kortom, gebruik de gegevens om te segmenteren op basis van de aspecten die relevant zijn voor jou.

Alle tips op een rijtje

Het is duidelijk dat Dynamic Content het leven van de marketeer gemakkelijker maakt. En terecht, want een bericht opmaken met heel wat specifieke doelgroepen gericht op elk individu is niet vanzelfsprekend. Wel is een kwalitatieve database een vereiste, vooraleer je hiermee aan de slag kan. Graag geven wij je nog enkele tips mee!

Zorg voor een complete database

Een complete database betekent dat je meer weet over je contacten en dat je hen doelgerichte berichten kan sturen. Verzamel informatie bij de opt-in, analyseer hun klikgedrag en geef hen de kans om hun voorkeuren elk moment aan te passen.

Gebruik je bestaande data als inspiratiebron

Je moet roeien met de riemen die je hebt. Je hoeft het dus niet altijd ver te zoeken om op ideeën te komen. Analyseer je database en ga na hoe je deze contactinformatie implementeert in je strategie. Als dierenspeciaalzaak kan je navragen bij het inschrijven van de nieuwsbrief welke huisdieren zij hebben. Hebben ze in je vorige campagnes op een aanbieding over hondenbrokken geklikt, dan is dat waarschijnlijk niet voor een konijn. Belangrijke informatie waarover je moet beschikken om elk type klant te koppelen aan de juiste producten. Zo ontvangt de klant die een poes als huisdier heeft, geen acties voor de laatste hondenmanden die de deur uit moeten. Door je database juist te gebruiken, creëer je gepersonaliseerde berichten.

Streef naar one- to- one communicatie

Zoals reeds ik reeds vermeldde, is niets zo vervelend als een overvolle inbox met berichten die niet op jou gericht zijn. Dynamic Content geeft je de mogelijkheid om alle artikels in één bericht te plaatsen, maar enkel de berichten die nuttig zijn voor je contact te tonen. De pérfecte manier om je contact zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Streef naar een zo gericht mogelijk bericht want daar gaat het uiteindelijk om!

Vergeet niet te testen!

De laatste stap, maar daarom niet de onbelangrijkste: testen. Een fout is snel gemaakt en aangezien je campagne even testen heel wat problemen kan vermijden, raden wij het je zeker en vast aan. Controleer je bericht door het naar een testgroep te sturen met daarin verschillende doelgroepen. Je merkt snel of iedereen de juiste artikels te zien krijgt. Match verschillende doelgroepen , test en zorg dat je met een goed gevoel je campagne kan versturen!

Gerelateerde berichten

WHITEPAPER
E-mailmarketing kalender 2021
22-12-2020

De ultieme e-mailmarketing contentkalender 2021

Leestijd: 1 minuten
Strategie, Inspiratie
BLOG
Waarom de juiste afzender kiezen voor je e-mails belangrijk is
16-11-2020

Waarom de juiste afzender kiezen voor je e-mails belangrijk is

Leestijd: 8 minuten
Inspiratie, Tips
WHITEPAPER
Segmentatie voor e-mailmarketing
21-10-2020

Segmentatie voor e-mailmarketing: types, voordelen en voorbeelden

Leestijd: 25 minuten
Inspiratie, Tips
BLOG
Wat betekent de afschaffing van het Privacy Shield voor mijn e-mailmarketing?
11-09-2020

Wat betekent de afschaffing van het Privacy Shield voor mijn e-mailmarketing?

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Tips
BLOG
Nieuwsbrieven schrijven kan niet zo moeilijk zijn.
31-08-2020

Nieuwsbrieven schrijven kan niet zo moeilijk zijn. Toch?

Leestijd: 8 minuten
Inspiratie, Tips
BLOG
Content creëren voor je nieuwsbrief
05-06-2020

Waarover moet ik mailen? Tips om je writer’s block te verslaan.

Leestijd: 6 minuten
Strategie, Privacy
BLOG
E-mail waarin de afbeelding is geblokkeerd
12-05-2020

Hoe werkt image blocking in email

Leestijd: 5 minuten
Strategie, Privacy
BLOG
Verschillende mensen met mondmaskers
12-05-2020

Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen.

Leestijd: 7 minuten
Strategie, Inspiratie
BLOG
E-mail verzenden omtrent het coronacrisis
05-04-2020

Communiceren in tijden van crisis

Leestijd: 6 minuten
Strategie, Tips
BLOG
Twee collega's kijken naar een laptopscherm
01-04-2020

Hoe ziet de perfecte email eruit?

Leestijd: 11 minuten
Strategie, Tips
BLOG
PowerPoint presentatie en spreker op conferentie
11-08-2019

“It’s a salesting”, wat?

Leestijd: 4 minuten
Strategie, Events
WHITEPAPER
Email design for email clients - Verschillende e-mails correct afleveren op (mobiele) apparaten
29-04-2019

E-maildesign voor e-mailclients

Leestijd: 14 minuten
Strategie, Tips
WHITEPAPER
Astronaut landt op aarde met GDPR
17-05-2018

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Tips
WHITEPAPER
Workflow opzetten om een gerichte e-mail te sturen en doel te bereiken
15-05-2018

Je contacten op het juiste moment bereiken met workflows

Leestijd: 10 minuten
Automation, Strategie
BLOG
Banner met aankondiging van de nieuwe GDPR wetgeving, 25 mei 2018
19-04-2018

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Strategie
BLOG
Algemene Voorwaarden bevestigen
28-11-2017

Hoe communiceer jij veranderingen in je voorwaarden?

Leestijd: 3 minuten
Cases, Strategie
WHITEPAPER
Wereldbol met Web Tracking signalen
13-10-2015

Ontdek het klikgedrag van je contacten met Web Tracking

Leestijd: 5 minuten
Automation, Strategie
WHITEPAPER
Welkom door lead nurturing campagnes
09-07-2014

4 recepten voor overtuigende lead nurturing campagnes

Leestijd: 7 minuten
Strategie, Inspiratie
WHITEPAPER
Nieuwe lead is in de wolken
09-07-2014

E-mailmarketing bij beurzen en events

Leestijd: 9 minuten
Strategie, Events
Flexmail logo
Email marketing
made easy
Product
  • E-mailmarketing
  • Automation
  • Handleiding
  • Prijs
  • Status
  • Kenniscenter
  • Voor developers
Contact
  • Over ons
  • Jobs
  • Support
Legal
  • Privacy policy
  • Anti-Spam Policy
  • Algemene voorwaarden
  • Cookie Statement
  • Acceptable use policy
Switch naar Flexmail
  • Flexmail versus Mailchimp
    • Ons productArrow
    • Contacteer onsnavigation-arrow
    FacebookLinkedInTwitterInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2021 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logoIaBelgium logoFeweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk