Flexmail logo
  • Hoe het werkt
  • Prijs
  • Kenniscenter
  • Support
  • Ons verhaal
LoginProbeer het gratis

Hoe werkt image blocking in email

Leestijd: 5 minuten
Strategie, Privacy
Artikel door:
Katelen Perez T'Seyen
 12-05-2020
HTML ontwerpen voor e-mailclients is nu niet bepaald een fluitje van een cent. Er zijn tal van verschillende clients om rekening mee te houden en ze maken het je niet gemakkelijk. Zo gebruikt Outlook bijvoorbeeld de Word engine om html te renderen.

Sommige grafici denken de oplossing gevonden te hebben: knal alles in een afbeelding. Ultieme creatieve vrijheid en visuals die perfect aansluiten op je branding. Maar helaas pindakaas: tal van e-mailclients schakelen alle afbeeldingen standaard uit bij het weergeven van je e-mail. Reken op dat moment niet op de nieuwsgierigheid en goodwill van je lezer om de moeite te doen om de afbeeldingen te gaan downloaden. De kans is groot dat je mailing in de prullenbak verdwijnt. Zonde van al die moeite.

Waarom worden afbeeldingen standaard uitgeschakeld?

Afbeeldingen werken zeer goed in e-mail omdat ze je boodschap visueel aantrekkelijk maken en je content helpen vormgeven en afbakenen. Als je goede afbeeldingen gekozen hebt kunnen ze je boodschap zelfs versterken. Dus waarom doen sommige e-mailclients dan zo moeilijk?

Het blokkeren van afbeeldingen gebeurt wanneer de e-mailclient OF de persoon in kwestie het automatisch inladen van afbeeldingen in een e-mail niet toestaat. Security is daarbij de belangrijkste reden voor e-mailclients, terwijl dat bij individuele instellingen vaak op bandbreedte en data verbruik gaat.

Helaas kan je dat niet op een eenvoudige manier tegengaan. E-mailclients passen andere manieren toe om afbeeldingen te blokkeren. Net daarom is het zo belangrijk dat je er als afzender voor zorgt dat de inhoud van je e-mail perfect logisch is en te begrijpen valt zonder de afbeeldingen.

Een overzicht van de limitaties per e-mailclient

In eerste instantie blokkeerden e-mailclients afbeeldingen op grote schaal om gebruikers zoals jou te beschermen tegen afzenders met slechte bedoelingen die via afbeeldingen probeerden om de veiligheid van je apparaat te doorbreken. Het blokkeren van de afbeeldingen was een eerste verdedigingslinie om gebruikers te beschermen tegen spammers.

In 2013 kondigde Gmail een andere werkwijze aan. Zij zouden vanaf dan afbeeldingen altijd weergeven. In plaats van ze rechtstreeks vanaf de oorspronkelijke host servers weer te geven, zou Gmail ze eerst binnenhalen via hun eigen beveiligde proxyservers. Gebruikers van Gmail konden indien gewenst wel nog steeds een instelling aanpassen om toch de vraag te krijgen om afbeeldingen weer te geven.

Je zou denken dat iedereen massaal van die nieuwe mogelijkheid profiteerde. Een jaar later kwam Litmus echter met nieuwe statistieken naar buiten waaruit bleek dat maar liefst 43% van de Gmail gebruikers hun e-mail las zonder afbeeldingen.

Het is niet omdat jij als marketeer dus onmiddellijk je afbeeldingen wil tonen, dat je lezer daar ook meteen op zit te wachten. Elke e-mailclient gaat hier anders mee om. Sommigen bieden gewoon een setting om het standaard altijd of nooit te doen. Maar er bestaan bij sommigen ook voorwaardelijke instellingen, waarbij je uitzonderingen toelaat voor bekende afzenders of andere factoren.

Limitaties per e-mailclient, welke blokkeren afbeeldingen en welke renderen alt-teksten

Wat kan je dan wel doen?

Geen image-only e-mails meer

Zorg sowieso voor goede copy die echt als tekst aan je e-mail is toegevoegd. Ook spamfilters kijken naar de afbeelding/tekst ratio in je e-mail om te beoordelen hoe betrouwbaar jouw mailing is. Ga dus altijd op zoek naar een goed evenwicht. Duidelijkheid en overtuigende copy is belangrijker dan enkel een mooi design.

Alt-tekst

Een van de eenvoudigste dingen die je kan doen is het toevoegen van een alt-tekst aan je afbeelding. Een alt-tekst is simpelweg een tekst die wordt weergegeven in je e-mail op de plaats waar je afbeelding zou moeten staan wanneer de afbeeldingen zijn uitgeschakeld. Dus geen volledig witte box, maar meer info zoals "Logo X" of "productfoto product Y". Het vertelt je lezer waar je afbeelding over gaat. Het geeft hen context en motiveert hen om toch de afbeeldingen te downloaden. En spamfilters zien je er ook liever door.

Whitelisting

Een derde belangrijk punt is om je ontvangers te motiveren om je toe te voegen aan hun adresboek. Je zou dit al kunnen doen in je welkomstmail. Dit is ook goed om uit de spambox te blijven. Net hierom is het ook belangrijk om een herkenbaar e-mailadres als afzender te gebruiken. De kans bestaat dan dat je al in het adresboek zit (want ze krijgen misschien ook reguliere e-mails van jou). Herkenbaarheid creëert vertrouwen.

Kies voor zichtbare knoppen als links

We zien nog steeds veel knoppen als afbeelding voorbij komen voor call to actions in e-mails. Worden je afbeeldingen niet ingeladen, dan weet je ontvanger niet waar hij zijn moet. Natuurlijk kan je ook tekst-linken gebruiken, maar je kan perfect een duidelijke knop maken met sterke copy (dus geen droge "lees meer") zonder dat hier een afbeelding aan te pas moet komen.

Natuurlijk wil je een overtuigende e-mail versturen waar mensen op doorklikken. Maar er is zoveel meer dat je daarvoor kan doen dan enkel sterke afbeeldingen. Zorg dat je boodschap duidelijk is en ga voor een sterke onderwerpregel. Zet duidelijke linken en knoppen in je e-mail zodat mensen doorklikken naar je website. Zo heb je ze waar je ze hebben wil en kan je precies uit je rapportering aflezen welke elementen in je e-mailcampagnes nu echt voor resultaat zorgen.

Gerelateerde berichten

WHITEPAPER
E-mailmarketing kalender 2021
22-12-2020

De ultieme e-mailmarketing contentkalender 2021

Leestijd: 1 minuten
Strategie, Inspiratie
BLOG
Wat betekent de afschaffing van het Privacy Shield voor mijn e-mailmarketing?
11-09-2020

Wat betekent de afschaffing van het Privacy Shield voor mijn e-mailmarketing?

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Tips
BLOG
Content creëren voor je nieuwsbrief
05-06-2020

Waarover moet ik mailen? Tips om je writer’s block te verslaan.

Leestijd: 6 minuten
Strategie, Privacy
BLOG
Verschillende mensen met mondmaskers
12-05-2020

Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen.

Leestijd: 7 minuten
Strategie, Inspiratie
BLOG
E-mail verzenden omtrent het coronacrisis
05-04-2020

Communiceren in tijden van crisis

Leestijd: 6 minuten
Strategie, Tips
BLOG
Twee collega's kijken naar een laptopscherm
01-04-2020

Hoe ziet de perfecte email eruit?

Leestijd: 11 minuten
Strategie, Tips
BLOG
PowerPoint presentatie en spreker op conferentie
11-08-2019

“It’s a salesting”, wat?

Leestijd: 4 minuten
Strategie, Events
WHITEPAPER
Email design for email clients - Verschillende e-mails correct afleveren op (mobiele) apparaten
29-04-2019

E-maildesign voor e-mailclients

Leestijd: 14 minuten
Strategie, Tips
WHITEPAPER
Astronaut landt op aarde met GDPR
17-05-2018

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Tips
WHITEPAPER
Workflow opzetten om een gerichte e-mail te sturen en doel te bereiken
15-05-2018

Je contacten op het juiste moment bereiken met workflows

Leestijd: 10 minuten
Automation, Strategie
BLOG
Banner met aankondiging van de nieuwe GDPR wetgeving, 25 mei 2018
19-04-2018

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Strategie
BLOG
Algemene Voorwaarden bevestigen
28-11-2017

Hoe communiceer jij veranderingen in je voorwaarden?

Leestijd: 3 minuten
Cases, Strategie
WHITEPAPER
Wereldbol met Web Tracking signalen
13-10-2015

Ontdek het klikgedrag van je contacten met Web Tracking

Leestijd: 5 minuten
Automation, Strategie
WHITEPAPER
Drie vrouwen krijgen ieder gepersonaliseerde content
13-10-2015

Maak elke ontvanger uniek met Dynamic Content

Leestijd: 7 minuten
Personalisatie, Strategie
WHITEPAPER
Welkom door lead nurturing campagnes
09-07-2014

4 recepten voor overtuigende lead nurturing campagnes

Leestijd: 7 minuten
Strategie, Inspiratie
WHITEPAPER
Nieuwe lead is in de wolken
09-07-2014

E-mailmarketing bij beurzen en events

Leestijd: 9 minuten
Strategie, Events
Flexmail logo
Email marketing
made easy
Product
  • E-mailmarketing
  • Automation
  • Handleiding
  • Prijs
  • Status
  • Kenniscenter
  • Voor developers
Contact
  • Over ons
  • Jobs
  • Support
Legal
  • Privacy policy
  • Anti-Spam Policy
  • Algemene voorwaarden
  • Cookie Statement
  • Acceptable use policy
Switch naar Flexmail
  • Flexmail versus Mailchimp
    • Ons productArrow
    • Contacteer onsnavigation-arrow
    FacebookLinkedInTwitterInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2021 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logoIaBelgium logoFeweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk