Om echt goed aan e-mailmarketing te doen moet je mails sturen die de juiste noot raken bij je ontvanger. Die inspelen op wat zij nodig hebben. Maar weet je tegenwoordig nog wat dat is? Of heb je het gevoel dat je niks interessants te vertellen hebt in coronatijd? Dan is dit artikel voor jou.
Het afgelopen jaar was niet gemakkelijk
Tal van bedrijven hebben de pauzeknop ingedrukt op hun doelstellingen en ambities. Het was al moeilijk genoeg om te blijven inspelen op de steeds veranderende omstandigheden. Hierdoor zijn ze blijven steken in een reactieve modus.Maar je kan je business geen jaar op pauze zetten. Concurrenten die zich wel hebben voorbereid, gaan een voorsprong gemaakt hebben die je moeilijk kan inhalen.
En hoewel een jaar corona geen verjaardag is om te vieren, is het wel een belangrijke om bij stil te staan. Een jaar later wil je met je bedrijf - en communicatie - nog altijd ergens naartoe. En die doelen tellen nog steeds. Je hoeft niet te wachten tot de wereld "terug naar normaal" gaat om actie te ondernemen.
Waarom regelmatig communiceren zo belangrijk is
Veel bedrijven hebben een mailinglijst, maar maken er niet ten volle gebruik van. Ze zijn bang dat ze niks interessants te vertellen hebben. En dus sturen ze een paar keer per jaar een voorzichtige mail om opendeurdagen of solden aan te kondigen. Verder? Weg inspiratie.Als je je in die situatie bevindt, ligt een van de beste marketing tools recht onder je neus. Je hebt een lijst van mensen die interesse hebben getoond in jou en actief hebben aangegeven dat ze van jou willen horen. Dat zijn potentiële klanten.
Maar je moet wel zorgen dat je met hen in contact BLIJFT treden. Je hebt een verwachting gecreëerd bij het vragen van hun e-mailadres, en die moet je inlossen:
- Waar hebben ze hulp bij nodig?
- Wat is voor hen een grote frustratie die ze graag zouden oplossen?
- Wat hebben ze het meest nodig? (korting, advies, tijd, een specifiek resultaat?)
- Van welke tips zouden ze kunnen profiteren?
- Wat kan jij aanbieden dat hen echt zou helpen?
Zelfs wanneer mensen je mail niet openen, is dat nog geen verloren moeite.
Kijk eens naar je eigen mailbox. Open jij elke mail? Zelfs als je niet opent, heb je de merknaam en het onderwerp gezien. Heb ik op een later moment nood aan een bepaald product, dan zal ik me de bedrijven die ik regelmatig voorbij zie komen, veel sneller herinneren.Extra tip: Je kan eenvoudig in Google Analytics zien hoe trafiek stijgt rond de verzendtijd van je e-mails. Komen die stijgingen overeen met het aantal opens van je mail? Je zal zien dat dat aantal vaak een stuk hoger ligt. Het is heel duidelijk wat er in een mail met het onderwerp "Laatste dag opruiming" gaat staan. Daarvoor hoef ik hem zelfs niet te openen.
Waar hou je best rekening mee
1. Blijf onboarding voorzien
De eerste mails die een nieuw contact van jou krijgt zijn waarschijnlijk de belangrijkste die je gaat sturen. Verwachtingen zijn hoog en welkomstmails hebben 7x meer kans om geopend te worden. Je wil die nieuwe klanten aan je binden. Wat hebben zij nodig? Hoe kan je het verschil maken?Idem voor nieuwe collega's. Werken jullie van thuis uit? Voor nieuwe collega's is het super belangrijk om goed voeling te krijgen bij jullie cultuur. Ze leren hun team minder gemakkelijk kennen zonder ze face to face te zien en de drempel om vragen te stellen ligt hoger. Kan je dat samenhorigheidsgevoel ook via e-mail verder gaan opbouwen? Hoe hou je doorheen de verschillende teams elkaar op de hoogte?
2. Raak de juiste snaar
We worden de laatste maanden gebombardeerd met feel-good boodschappen als "Binnenkort spreken we weer samen af" of "We geraken er samen door". Maar past dat bij je doelgroep? En komt dat je merk ten goede?Ga op zoek naar de info die je klanten echt nodig hebben. Mensen snakken naar normaliteit en manieren om hun sleur te doorbreken. Hun dagen aangenaam te maken. Als je daarop kan inspelen, is dat zeker een schot in de roos.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag3. Bespreek wat er echt toe doet
Denk jij dat jij perfect weet wat je klanten nodig hebben - meer dan dat ze dat zelf weten?We houden vaak zo van onze producten of diensten, dat we vergeten om hierover echt op onderzoek uit te gaan. Je bedrijf bestaat omwille van je klanten. De beste manier om klanten te vinden en te houden is om hen echt tegemoet te komen. Help hen HUN doelen te bereiken.
Als ik bij jou een hamer kom kopen, dan is dat niet omdat ik op zoek ben naar een hamer van X kg, maar omdat ik foto's van dierbare momenten wil ophangen. Speel met je productinformatie in op de onderliggende nood, in plaats van enkel technische details te belichten. Gebruik HUN taal en verwoordingen om HUN frustraties, noden en doelen te beschrijven.
Word niet verliefd op je product of dienst, maar op je klanten.
4. Kijk eens kritisch naar wat er binnen je bedrijf gebeurt
Waar is je sales team mee bezig? Werken jullie remote? Of net niet? Hoe zien jullie dagen er tegenwoordig uit? Hoe hou je het veilig? Wat gebeurt er dat interessant kan zijn voor je doelpubliek?Nog steeds inspiratieloos?
We hebben voor een aantal sectoren wat contentvoorstellen opgelijst.Winkels en retailers
- Info over fysiek winkelen: De regels zijn super onduidelijk. Hoe ga je hen informeren?
- Rondleiding in de stock
- Info over het plaatsen van online bestellingen
- Info over je retourbeleid (sommige mensen staan nog steeds wantrouwig tegenover online shoppen)
- Hoe jullie het samenwerken van het team aanpassen aan de omstandigheden (mensen zien graag mensen)
- Tips en ideeën rond je producten
- Foto's van nieuwe producten of artikels die terug in stock zijn
- Giveaways
- Product reviews
Restaurant en/of hotel
- Terugkerende leuke recepten of tutorials om thuis een leuke avond te creëren (in afwachting van het moment dat ze dat bij jullie kunnen doen)
- Decoratie ideeën
- Info over afhaalmenu's
- Product reviews
- Giveaways
Diensten
Zeker wanneer fysiek elkaar zien noodzakelijk is voor je business, is het tegenwoordig zwaar. Toch is het nodig dat je top of mind blijft bij je doelpubliek:- Promo van nieuwe blog posts
- DIY's of tips rond je producten
- Kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van nieuwe diensten
- Mogelijke cursussen
- Een actie opzetten voor je klanten
VZW's en goede doelen
Je kan geen events organiseren om op zoek te gaan naar donaties. Maar dat wil niet zeggen dat mensen niet meer openstaan voor jouw boodschap.- Giveaways
- Toon de dagdagelijkse werking
- Zijn er nog lopende projecten waarvoor je donaties hebt binnengehaald? Toon wat er met hun inzet gebeurt, zodat mensen zien dat steun goed terechtkomt.
- Zet sponsors in de kijker
Ben je op zoek naar meer tips of wil je jouw e-mailmarketing grondig onder handen nemen? In onze gratis e-mailmarketing masterclass brengen we tal van tips en ideeën samen rond het opstellen van je strategie, het indelen van je doelgroepen en het opstellen van sterke campagnes.
Inschrijven
Inschrijven
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis