ChatGPT overrompelt het internet. Journalisten en marketeers experimenteren erop los, docenten vrezen plagiaat meer dan ooit en opiniemakers proberen kliks te verzamelen door te filosoferen of AI binnenkort jobs gaat doen verdwijnen.
Maar hoe kan jij deze krachtige AI chatbot inzetten voor jouw e-mailmarketing? In dit artikel verzamelen we heel wat tips, ideeën en manieren waarop jij makkelijker en sneller sterke content kan opzetten voor jouw e-mailmarketing - met een beetje hulp van AI.
Maar hoe kan jij deze krachtige AI chatbot inzetten voor jouw e-mailmarketing? In dit artikel verzamelen we heel wat tips, ideeën en manieren waarop jij makkelijker en sneller sterke content kan opzetten voor jouw e-mailmarketing - met een beetje hulp van AI.
Wat is ChatGPT?
ChatGPT is wat men noemt een groot “language model” en werd ontwikkeld door OpenAI.Het laat je toe om op een natuurlijke manier een gesprek te voeren met een chatbot. ChatGPT is in staat om een menselijk gesprek na te bootsen en kan een antwoord formuleren op jouw input. Hierdoor kan je het gebruiken voor tal van toepassingen, zoals technische begrippen op een begrijpelijke manier uitleggen, of hem zelfs jouw social media posts laten schrijven.
Een “large language model” is een AI dat getraind wordt op enorme hoeveelheden data en kan voorspelen wat het volgende woord in een zin is. Hoe meer data het gevoed krijgt, hoe meer taken het kan vervullen. En die kennis kan het daarna toepassen op andere domeinen.
Bij het uittesten vonden wij het vooral nuttig om je te helpen ideeën te bedenken, je inspiratie te laten opdoen en je tijd uit te sparen. In dit artikel delen we tal van voorbeelden van onszelf en de beste die we online konden vinden, zodat jij het ook kan inzetten voor jouw e-mailmarketing.
Is het een goed idee om ChatGPT mijn volledige blogartikels te laten schrijven?
Handig. Dus ik stel gewoon mijn vraag en laat ChatGPT mijn volledige artikel schrijven?Neen. Google is nu al in staat om te detecteren wanneer content door AI geschreven is. Je kan je dus nu al - en zeker naar de toekomst toe - afvragen in welke mate je hierdoor afgestraft zou worden in de zoekresultaten.
Natuurlijk is ChatGPT een krachtig taalmodel dat menselijke tekst kan genereren, al zal het - toch zeker nu niet - menselijke creativiteit en kritisch denken kunnen vervangen. ChatGPT is maar zo goed als de data waarop het getraind is. En het produceert niet altijd nauwkeurige of geschikte inhoud. Bovendien kan ChatGPT de context of intentie achter de gegenereerde tekst niet begrijpen. Nochtans zou je door de output en de chat makkelijk denken van wel.
Doordat het dat niet begrijpt, kan het ook de stem van jouw merk niet evenaren. Gebruik ChatGPT dus vooral als hulpmiddel tijdens je eigen research of schrijfproces.
Hou het volgende in je achterhoofd
ChatGPT is zich niet bewust van recente gebeurtenissen
Tot nu toe is ChatGPT getraind op data tot 2021. Recentere info kan je er dus niet uit halen.ChatGPT heeft gedetailleerde instructies nodig
Hoe korter jouw instructies, hoe groter de kans dat iemand anders met dezelfde vraag in grote lijnen dezelfde output zal krijgen. ChatGPT is ontworpen om zichzelf niet te plagiëren.Om ervoor te zorgen dat je output zo kwalitatief en origineel mogelijk is, moet jij gedetailleerde instructies geven. Dat is zowel een enorme sterkte als beperking waarvan je je bewust moet zijn.
ChatGPT heeft “zelfvertrouwen” en geeft langdradige feedback
ChatGPT zal je vol zelfvertrouwen een duidelijk antwoord geven. Maar dat betekent niet dat dat antwoord ook correct is. Het kent niet het verschil tussen goed en fout. Je moet dus altijd controleren wat het zegt.Het kan ook langdradige antwoorden geven, een probleem dat haar ontwikkelaars aan trainers toeschrijven "die de voorkeur geven aan lange antwoorden die er uitgebreider uitzien".
Voorbeelden en tips
Op naar de juicy stuff! Wat kan je er dan zoal mee dat het de moeite is om hier een heel artikel aan te wijden?Hierbij de use cases waarbij wij ChatGPT het meest waardevol vonden:
1. Helpen brainstormen
Nog nooit ChatGPT gebruikt? Om een idee te krijgen van de mogelijkheden kan je vragen naar een lijst van mogelijke topics voor je volgende blogartikels:Maar vaak zijn die topics generiek en voorspelbaar. Probeer daarom eens om hem te laten helpen zoeken naar originele invalshoeken of aanpakken.
Of:
Wil je een case schrijven? Vraag ChatGPT dan eens om je te helpen interviewvragen voor te bereiden. Ook hier geldt weer om je gewenste richting mee te geven. Laat weten wat je wil dat lezers uit de case halen, dat je op zoek bent naar unieke vragen, en in welke sector jij en je klant actief zijn!
2. Helpen structuur brengen
Soms weet je wel waar je over wil schrijven, maar is het moeilijk om je start te vinden. Om jezelf sneller aan het werk te zetten, kan je ChatGPT laten helpen om de structuur van je artikel te definiëren. Dat deden wij als test voor ons vorige artikel:3. Samenvatten en verpakken
Heb je je artikel al klaar? Dan moet je er nog steeds voor zorgen dat je lezers de belangrijkste take-aways onthouden. Of ervoor zorgen dat je lezers ook effectief bij je blogartikel geraken. Probeer daarom zeker eens de volgende tips uit:- Vraag ChatGPT dan om een e-mail intro te schrijven voor je artikel
- Vraag hem te helpen brainstormen over goede titels of onderwerpregels
- Laat hem je meta titels of meta descriptions schrijven vanuit een SEO perspectief. Google heeft zelfs al expliciet aangegeven dat dit niet tegen de regels is.
- Laat je artikel samenvatten in enkele regels voor je conclusie of om je te helpen om social media posts te schrijven!
- Vraag hem om een beknopte productbeschrijving te schrijven voor op je website.
- Laat hem je artikel nakijken en verbeteren. Vraag hem om op zoek te gaan naar fouten in je artikel.
- Vraag hem om je tekst in te korten
4. Technisch vertalen naar menselijk
Van zodra jouw sector bekend is met jargon is het enorm verleidelijk om dat jargon ook in je content te laten doorsijpelen. Terwijl onze teksten zo veel beter zouden zijn als we niet zouden praten als een robot. Het is dan ook ironisch om een robot te vragen om iets begrijpelijk uit te leggen, maar dat kan hij wonderbaarlijk goed.Vraag hem naar de werking van iets, en als het echt makkelijk moet, voeg dan “explain it to me like I’m five” toe aan je vraag.
AI zal nooit copywriters kunnen vervangen
Kan een robot een tekst schrijven? natuurlijk. Jammer genoeg zijn er ook tal van marketingteksten in omloop die klinken alsof ze door robots geschreven zouden kunnen zijn.In dat lijstje wil je natuurlijk niet staan. Want de beste content speelt nog altijd in op de noden en problemen van jouw klant. In jouw unieke stem. Meer hierover vind je in deze uitstekende slide deck van John Long:
ChatGPT is dus geen vervanger, maar wel een krachtige collega. Het is nog steeds jouw taak om de juiste ideeën eruit te pikken, de richting aan te geven én er uiteindelijk voor te zorgen dat het resultaat bij jouw bedrijf past en je doelstellingen bereikt. Maak het jezelf dus gemakkelijker, maar voeg jouw persoonlijke toets toe om je content echt te laten schitteren.
Heb je helemaal de smaak te pakken? Dan zijn er nog een pak AI tools die jou het leven gemakkelijker kunnen maken:
Aan de slag dus! Hoe meer jij experimenteert, hoe meer use cases je zal ontdekken.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis