Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Michelle Michelle Dassen
19-04-2018 • 
Leestijd is ongeveer 7 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
Banner met aankondiging van de nieuwe GDPR wetgeving, 25 mei 2018
    Disclaimer:
    Dit artikel kan niet beschouwd worden als juridisch advies voor je bedrijf in het klaarmaken voor EU data privacy wetgeving zoals de GDPR. Wat het wel geeft is achtergrondinformatie om je de GDPR- wetgeving beter te doen begrijpen.

    Deze juridische informatie is niet hetzelfde als juridisch advies. We raden aan om een advocaat onder de arm te nemen voor je specifieke omstandigheden en om dit advies te interpreteren.
    We moeten het niet meer vertellen, 25 mei 2018 is GDPR-day. Dat brengt ook heel wat veranderingen mee inzake e-mail marketing. In dit artikel geven we aan hoe je je het beste voorbereidt op de nieuwe wetgeving.

    Segmentatie

    Om te beginnen zal je vanuit één grote database moeten werken en daarop segmenteren.

    “Met behulp van de segmentatie kun je een specifieke doelgroep filteren uit een bestaande (sub)lijst op basis van één of meerdere criteria.“

    We spreken dan van een 360° view van je contact. Dat is een groot verschil met het “campagne-matig” denken. In het verleden verzamelde je alle potentiële geïnteresseerde contacten. Campagne weg en klaar. De GDPR geeft je echter de kans om deze strategie anders te bekijken.

    Zo zal je alle informatie die je hebt van je contact rond interesses, adresgegevens, leeftijd, locatie, geslacht, … allemaal moeten laten terugkomen in één hoofdlijst. Deze informatie zal het contact altijd kunnen opvragen en moeten krijgen volgens de GDPR.

    Op al deze info kan je dan segmenteren om zo segmenten te maken. Op die manier werk je niet meer campagne-based, maar contact-based.

    360° view

    Het voordeel van het werken met 1 lijst is dat je contacten daarin uniek zijn. De segmenten kan je dan zien als doelgroepen. Het zijn als het ware dynamische filters op je hoofdlijst. Dat geeft je de kans om target groups aan te maken die geknipt zijn voor je campagne.

    Door deze manier van werken zit alle info van een contact in één fiche en heb je een 360 ° view van het contact.
    360° view van je klant
    360° view van je klant

    360° view van je klant

    360° view van je klant

    Opt-ins zijn belangrijk voor GDPR

    We raden iedereen aan, zoals in een vorig artikel, gebruik te maken van een dubbele optin. Die optin is het bewijs dat de klant effectief je communicatie wil ontvangen. Voor bestaande klanten is dan misschien een reactiveringscampagne aan de orde.

    Misschien schrik je daarvan en vrees je een vermindering in aantal ontvangers, maar er is ook een mooie kant aan het verhaal. De klanten die effectief blijven zijn meer geëngageerde contacten en zorgen daardoor voor een hogere click through ratio, openingsratio, … .

    Opt-in formulier - Subscribe to newsletter and get a discount!
    Opt-in formulier - Subscribe to newsletter and get a discount!

    Opt-in formulier - Subscribe to newsletter and get a discount!

    Opt-in formulier - Subscribe to newsletter and get a discount!
    Weet dat er ook zoiets bestaat als een “soft opt-in”. Hierbij ga je ervan uit dat contacten die op regelmatige basis engagement vertonen in je campagnes (openen, klikken, lezen) je communicatie relevant vinden en deze dus ook willen krijgen. Hier moet het duidelijk gaan om contacten uit je eigen database waar je op geregelde basis informatie naar stuurt over je eigen producten of diensten. Dit is dus niet van toepassing op communicatie of contacten van een derde partij!

    Hoe dan ook is het van cruciaal belang dat de uitschrijfmogelijkheid in je communicatie ondubbelzinnig en duidelijk aanwezig is.

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.

    Start vandaag

    Ken je klant

    Waarom deze reactivatie niet aangrijpen om de lezer te vragen naar zijn of haar voorkeuren?

    Doordat het contact zijn eigen keuzes gaat maken ga je de content beter kunnen afstemmen op de noden-vragen-situatie van elke ontvanger. Wat op zijn beurt weer zal zorgen voor hogere ratio’s, meer waarheidsgetrouwe resultaten en betere conversies. Dubbele win dus!!

    Deze voorkeuren moeten vrij gegeven zijn, dat wil zeggen dat de voorkeuren niet vooraf mogen aangevinkt zijn en dus volledig vrij door de klanten te geven. Je kan de klanten hier de keuze geven; blog, nieuwsbrief, product A, product B, enzovoort.

    Propere database

    Het contact dat duidelijk kiest om je mailings te blijven ontvangen sla je daarna op in een segment. Dat kan automatisch via workflows. Degene die niet reageren of negatief reageren kan je dan verwijderen uit je database. Zo schoon je als het ware je database op. Daarmee bekom je dus een relevante en waardevolle database.

    Indien het contact opteert om geen mails meer te ontvangen kan je deze groep via een formulier vragen waarom. De feedback is waardevol omdat je deze tips vervolgens in de toekomst kan implementeren bij nieuwe contacten. Wanneer ze wél je communicatie willen blijven ontvangen kan je ze in een flow steken en marketing automation laten botvieren.
    Flexmail e-mailmarketing software - workflow voor een propere database
    Flexmail e-mailmarketing software - workflow voor een propere database

    Flexmail e-mailmarketing software - workflow voor een propere database

    Flexmail e-mailmarketing software - workflow voor een propere database

    Een voorbeeld van de tekst voor je opt-in mail zou kunnen zijn:

    Natuurlijk willen we onze communicatie naar jou zo relevant mogelijk maken. Daarvoor analyseren we je klikgedrag doorheen onze verschillende communicaties, om zo de content die je ontvangt verder te personaliseren.

    Hieronder vind je een overzicht van de verschillende typen van e-mailcommunicatie die we aanbieden. Door een specifieke voorkeur aan te vinken zal je in de toekomst dit type communicatie ontvangen.

    Wil je op een later moment je voorkeuren komen bijwerken? Dan vind je onderaan elk bericht dat wij sturen steeds een link naar deze pagina terug.


    Toestemming

    In je database moet je daarna de e-mail opt-in duidelijk bijhouden om de vrijgegeven toestemming te kunnen aantonen als dat nodig mocht zijn. We spreken dan over waar, wanneer en hoe deze opt-in verkregen is met daarnaast de status (ja of nee) en welke toestemming het contact gegeven heeft (blog, wekelijkse nieuwsbrief, … ) . De wetgeving geeft de Europese burger daarbij ook het recht om deze opt-in in te trekken. Het moet dus steeds duidelijk zijn hoe het contact zich kan uitschrijven.

    Time is of the essence

    Tenslotte is het tijdstip van deze reactiveringscampagne niet onbelangrijk. De klok tikt genadeloos verder en tegen mei 2018 zullen inboxen uitpuilen met zulke berichten. Het is dus van het grootste belang zo snel mogelijk je contact te overtuigen om te blijven.

    Ga je met bovenstaande aan de slag dan wordt GDPR geen bedreiging maar een opportuniteit! Je slapende contacten worden gereactiveerd en geven je bovendien extra info waarmee je aan de slag kan. Zij krijgen hierdoor enkel hyper relevante en gepersonaliseerde content. Een absolute win-win situatie!


    Aankondiging GDPR wetgeving 25 mei 2018

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    GUIDE
    25-01-2024
    Interne communicatiestromen: de rol van e-mailmarketing en andere kanalen
    Leestijd is ongeveer 18 minuten
    Voorbeeld e-mail met een goede welkomstmail
    GUIDE
    18-01-2024
    10 effectieve manieren om je publiek te segmenteren
    Leestijd is ongeveer 22 minuten
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    GUIDE
    23-11-2023
    Wat zijn transactionele e-mails? Spoiler; het zijn belangrijke!
    Leestijd is ongeveer 12 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk