Waarom heb je een e-mailmarketing contentstrategie nodig?
Nog teveel bedrijven knallen er elke maand in volle paniek een nieuwsbrief uit met bijeengesprokkelde content. Maar om je mails echt succesvol te laten zijn, heb je een breder plan nodig. Waarbij je op voorhand nadenkt over wat je doelgroep op elk moment het meest nodig heeft. En hoe je hen op cruciale momenten naar je website loodst.Met een contentstrategie weet jij op voorhand precies over welke thema’s je het wil hebben en word je niet meer met writer’s block geconfronteerd.
Inkijkexemplaar
Stap voor stap een e-mailmarketing contentstrategie maken
Stap 1: Doelen
Door te starten vanuit je doelen, kan je met je content ook naar een doel toewerken. Waarna je ook meteen kan meten of je campagnes het beoogde succes hebben.Door dit op een regelmatige basis doorheen het jaar bij te stellen, worden je doelstellingen ook tastbaar en realistisch. Je kan ze namelijk opsplitsen in blokken. In onze template starten we met jaardoelen. Per kwartaal breken we die jaardoelen dan op in concrete doelstellingen voor dat kwartaal.
Stap 2: Onderzoek
We starten met je doelgroep. Wie zijn jouw ideale klanten en in welke doelgroepen kan je hen onderverdelen? Hoe komen ze bij jou terecht en waarom? Wat hebben zij nodig? Waar worstelen ze mee? En hoe onderscheiden zij zich specifiek van andere doelgroepen?In een volgende stap gaan we je gekozen doelgroepen verder uitdiepen. Welke data heb je nodig over je doelgroep om ze op te splitsen in segmenten? Met andere woorden: hoe kan je ze terugvinden in je klantendatabase? En hoe kan je nieuwe contacten toevoegen aan je database in die doelgroep? Wat voor soort content zou hen aantrekken?
Als we je doelgroepen duidelijk onderscheiden hebben, gaan we verder met je reeds verstuurde content. Want ook daaruit kan je leren. Welke artikels en welke mails haalden betere open rates of klikrates? Waarover gingen die? Wat voor onderwerpregel en template heb je daar gebruikt? En welke mails scoorden net minder? Verstuurde je die in een slechte periode, of was de content niet goed genoeg? Schrijf je conclusies op.
Stap 3: Contentstrategie
Onze doelen en conclusies gaan we nu omzetten in een content positionering. Hoe ga jij je straks onderscheiden van je concurrenten? Wat gaan je lezers straks voor waarde uit jouw content halen?Ga je focussen op tips en content? Of ga je steeds producten en nieuwe lanceringen in de verf zetten? Of een combinatie? We willen hier een aanbod neerzetten dat waardevol is voor je lezer, zodat ze die waarden gaan koppelen aan jouw merk.
Heb je weinig tijd? Dan kies je best één focuspunt. Maar wil je op regelmatige basis communiceren, dan kunnen dit er zeker 3 tot 5 zijn. Je kan zelfs overwegen of je je ontvangers de keuze laat voor welke “content pillars” ze zich inschrijven.
Om jezelf nog wat meer op weg te helpen kan je voor elk kwartaal nog verder uitwerken hoe je deze pijlers naar voren gaat brengen. Denk aan enkele voorbeelden.
Stap 4: Content plan
In het laatste onderdeel gaan we echt concreet worden over je komende kwartaal. Welke thema’s zijn er actueel de komende maanden en wat wil je precies naar voren brengen. Lukt dat voor jouw sector, probeer dan een overkoepelend thema per maand te kiezen. Dat is duidelijk voor je ontvangers en het laat je toe om je content echt te gaan focussen rond dat thema.Vervolgens gaan we elk thema verder uitwerken in een contentkalender. In ons voorbeeld gingen we uit van een e-mail per week, maar de frequentie kan je uiteraard verhogen of verlagen. Werk volledig uit wat je in elke editie gaat voorzien, en welke onderdelen je daarvoor nodig hebt.
Tenslotte gaan we voor elke maand en elk contentstuk een takenlijst voorzien.