Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis
TEMPLATE

Je eigen contentstrategie opstellen

Gebruik deze contentstrategie van onze fictieve speelgoedwinkel om je doelgroep te analyseren en je eigen contentstrategie op te stellen.
In deze download
  • Perfecte basis in PowerPoint om intern te delen
  • Inzoomen op doelen
  • Hoe ga je je doelen bereiken met e-mail
  • Je reeds bestaande resultaten analyseren
  • Stilstaan bij de noden en wensen van je doelgroep
  • Hoe je je doelgroepen in segmenten gaat onderscheiden
  • Contentkalender met takenlijst opstellen
Gratis e-mailmarketing contentstrategie voorbeeld

Waarom heb je een e-mailmarketing contentstrategie nodig?

Nog teveel bedrijven knallen er elke maand in volle paniek een nieuwsbrief uit met bijeengesprokkelde content. Maar om je mails echt succesvol te laten zijn, heb je een breder plan nodig. Waarbij je op voorhand nadenkt over wat je doelgroep op elk moment het meest nodig heeft. En hoe je hen op cruciale momenten naar je website loodst.

Met een contentstrategie weet jij op voorhand precies over welke thema’s je het wil hebben en word je niet meer met writer’s block geconfronteerd.

Inkijkexemplaar

  • Example
  • Example
  • Example
  • Example
  • Example
  • Example

Stap voor stap een e-mailmarketing contentstrategie maken

Stap 1: Doelen

Door te starten vanuit je doelen, kan je met je content ook naar een doel toewerken. Waarna je ook meteen kan meten of je campagnes het beoogde succes hebben.

Door dit op een regelmatige basis doorheen het jaar bij te stellen, worden je doelstellingen ook tastbaar en realistisch. Je kan ze namelijk opsplitsen in blokken. In onze template starten we met jaardoelen. Per kwartaal breken we die jaardoelen dan op in concrete doelstellingen voor dat kwartaal.

Stap 2: Onderzoek

We starten met je doelgroep. Wie zijn jouw ideale klanten en in welke doelgroepen kan je hen onderverdelen? Hoe komen ze bij jou terecht en waarom? Wat hebben zij nodig? Waar worstelen ze mee? En hoe onderscheiden zij zich specifiek van andere doelgroepen?

In een volgende stap gaan we je gekozen doelgroepen verder uitdiepen. Welke data heb je nodig over je doelgroep om ze op te splitsen in segmenten? Met andere woorden: hoe kan je ze terugvinden in je klantendatabase? En hoe kan je nieuwe contacten toevoegen aan je database in die doelgroep? Wat voor soort content zou hen aantrekken?

Als we je doelgroepen duidelijk onderscheiden hebben, gaan we verder met je reeds verstuurde content. Want ook daaruit kan je leren. Welke artikels en welke mails haalden betere open rates of klikrates? Waarover gingen die? Wat voor onderwerpregel en template heb je daar gebruikt? En welke mails scoorden net minder? Verstuurde je die in een slechte periode, of was de content niet goed genoeg? Schrijf je conclusies op.

Stap 3: Contentstrategie

Onze doelen en conclusies gaan we nu omzetten in een content positionering. Hoe ga jij je straks onderscheiden van je concurrenten? Wat gaan je lezers straks voor waarde uit jouw content halen?

Ga je focussen op tips en content? Of ga je steeds producten en nieuwe lanceringen in de verf zetten? Of een combinatie? We willen hier een aanbod neerzetten dat waardevol is voor je lezer, zodat ze die waarden gaan koppelen aan jouw merk.

Heb je weinig tijd? Dan kies je best één focuspunt. Maar wil je op regelmatige basis communiceren, dan kunnen dit er zeker 3 tot 5 zijn. Je kan zelfs overwegen of je je ontvangers de keuze laat voor welke “content pillars” ze zich inschrijven.

Om jezelf nog wat meer op weg te helpen kan je voor elk kwartaal nog verder uitwerken hoe je deze pijlers naar voren gaat brengen. Denk aan enkele voorbeelden.

Stap 4: Content plan

In het laatste onderdeel gaan we echt concreet worden over je komende kwartaal. Welke thema’s zijn er actueel de komende maanden en wat wil je precies naar voren brengen. Lukt dat voor jouw sector, probeer dan een overkoepelend thema per maand te kiezen. Dat is duidelijk voor je ontvangers en het laat je toe om je content echt te gaan focussen rond dat thema.

Vervolgens gaan we elk thema verder uitwerken in een contentkalender. In ons voorbeeld gingen we uit van een e-mail per week, maar de frequentie kan je uiteraard verhogen of verlagen. Werk volledig uit wat je in elke editie gaat voorzien, en welke onderdelen je daarvoor nodig hebt.

Tenslotte gaan we voor elke maand en elk contentstuk een takenlijst voorzien.

Je content analyseren

Deze contentstrategie wordt nog krachtiger als je bij de praktische uitwerking je content blijft analyseren en bijsturen. Hiervoor kan je onze content planning template gebruiken. Jij vult je cijfermateriaal in, en de template belicht automatisch welke mails goed en niet goed scoren.

Inspiratie om jouw e-mailmarketing te doen groeien

Wat is een e-mail preheader?
TIPS
30-04-2025
Boost je open rates met e-mail preheaders
Leestijd is ongeveer 19 minuten
Wat is een e-mail preheader?
TIPS
14-04-2025
Wat is een e-mail preheader?
Leestijd is ongeveer 10 minuten
Maart 2025 release notes: ontdek de Brand Kit
RELEASE NOTES
06-04-2025
Maart 2025 release notes: ontdek de Brand Kit
Leestijd is ongeveer 4 minuten

E-mail tips missen?
Niet met Flexmail.

E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

*Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
Flexmail logo
Email marketing
made easy
  • NL
  • EN
  • FR
  • DE
Platform
  • E-mailmarketing
  • Drag & Drop builder
  • Automation
  • Integraties
  • Prijs
  • Flexmail versus Mailchimp
  • Flexmail versus MailerLite
  • Ons product
Flexmail
  • Over ons
  • Jobs
  • Partners
  • Privacy policy
  • Anti-Spam Policy
  • Algemene voorwaarden
  • Cookie Statement
  • Acceptable use policy
  • Data processing Agreement
  • Generatieve AI policy
Leren
  • Blog
  • E-mailmarketing Masterclass
Ondersteuning
  • Contact
  • FAQ
  • Training
  • Help documentatie
  • Voor developers
  • Status
FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
Copyright ©2025 Flexmail nv
Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
ISO-27001 logo
ISO-27701 logo
IaBelgium logo
Feweb logo
BTW BE0835 786 642
Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk