Flexmail logo
  • Hoe het werkt
  • Prijs
  • Kenniscenter
  • Support
  • Ons verhaal
LoginProbeer het gratis

Waarover moet ik mailen? Tips om je writer’s block te verslaan.

Leestijd: 6 minuten
Strategie, Privacy
Artikel door:
Katelen Perez T'Seyen
 05-06-2020
Denk je dat je niets te vertellen hebt aan je lezers? Content schrijven die lezers inspireert kan lastig zijn. We helpen je je writer's block verslaan. De belangrijkste vraag om aan je zelf te stellen: hoe kan ik waarde brengen in mijn e-mail? Je lezers zullen je hiervoor dankbaar zijn.

Afhankelijk van je branche en bedrijf is het niet altijd eenvoudig om te weten waarover je moet schrijven. Om je lezers actief en betrokken te houden, is het belangrijk om de juiste hoeveelheid mails te sturen, en liefst dan nog zo persoonlijk mogelijk. In dit artikel bespreken we verschillende manieren waarmee je zowel een strategie als e-mailinhoud kan creëren, waar je trots op kan zijn en waarvan je de gewenste resultaten kan zien.

1. Strategie

E-mailmarketing en content creëren zijn onderdeel van je bedrijfsstrategie. Wat wil je dat je klanten over je weten? Is er een nieuw product dat je wilt lanceren? Een nieuwe blog? Een evenement? Wat zijn je doelen met deze campagnes? Sowieso wil je interactie met je klant creëren en een relatie opbouwen. Zo bouw je vertrouwen op en kan je verkopen boosten.

Hou een meeting met je team en maak een lijst van alle dingen die je graag naar voren wilt brengen. Wees ook niet bang om jezelf in vraag te stellen: "Als ik een klant was, …

  • Wat zou ik graag willen ontvangen?
  • Waarover wil ik meer weten?
  • Welke info heb ik nodig om een beslissing te kunnen nemen/een aankoop te kunnen doen?
  • Kan ik mijn klant op weg helpen bij het eerste gebruik van mijn product?
  • Op basis van welke info ga ik vergelijken met concurrenten?
  • Wat voor mails krijg ik van andere bedrijven in andere sectoren, en waarom zouden zij dat sturen?

Waarom moet je zeker mailen?

Nadenken over content is niet alleen een zeer doeltreffende manier om de interactie met je klanten op te drijven, maar het zorgt er ook voor dat je een mooi rapport kan hebben over wie wat gelezen heeft. Zo kan je dan de communicatie op al je kanalen aanpassen aan wat je klanten en prospecten willen zien. Als je hier slim en strategisch mee omgaat kan dit al snel de gewenste resultaten teweeg brengen.

Een andere, en zeker niet te vergeten reden is om prospecten en klanten naar je website te krijgen. Een website mooi maken is goed voor je imago, maar waarom al die tijd en werk investeren als deze niet bezocht wordt. Samen met je campagnes kan je door middel van links naar landingspagina’s of artikels op je website meer bezoekers krijgen.

Het aantal bezoekers en verkoop zien groeien is toch één van de redenen dat je bedrijf een website heeft. Dus maak van die prachtige website een actief bezocht platform waar iedereen een deel van kan uitmaken en genieten.

2. Onderwerpen en doelen

Waar wil je eigenlijk naartoe? Niet alleen moet je je doelgroep kennen. Maar ook jezelf. Zeg nu niet dat je niks te vertellen hebt. Waarom ben je eigenlijk aan het communiceren? Hieronder vind je voor een aantal sectoren al voor de hand liggende doelen terug. Dat maakt het meteen een pak concreter.

Mogelijke doelen:
  • Retailers: meer verkopen door het promoten van producten. Ze communiceren over nieuwe producten, kortingen, thema mails rond specifieke productgroepen.
  • Restaurant: tafels verkocht krijgen. Ze delen thema-avonden, nieuwe menu's, promoties, recepten.
  • Nieuwssite: meer trafiek naar de website genereren zodat advertenties meer opbrengen. Stevig ritme aan communicatie met de populairste artikels, thema updates, ...
  • Goed doel: leeft van donaties. Dus ze willen donateurs informeren over lopende projecten, hen raken, donaties ophalen. Dit doen ze onder andere ook door feel goed stories te delen.
  • Events: tickets verkopen. Dus ze geven info over sprekers, delen artikels van sprekers, programma's, tips, ...
Zoals je kan zien in bovenstaande voorbeelden is het veel interessanter om op voorhand duidelijk te krijgen wat je effectief wil bereiken met je communicatie. Zo kan je nadien bepalen naar wie je het gaat versturen en wat die mensen eigenlijk willen lezen. Of nodig hebben. Met die informatie moet jij een puzzel maken. Enkel zo kan je mails maken met focus, die goed presteren en die jou dus helpen je doelen waar te maken.

3. 90% Educational – 10% Promo

Het is belangrijk te onthouden dan je campagnes niet enkel sales moeten bevatten. Denk er ook aan dat veel van je lezers zich inschrijven omdat ze graag iets bijleren en het niet enkel omwille van de promoties doen. Zorg ervoor dat je emails verstuurt die waarde en gewilde accurate informatie bevatten die dan linken aan de promotie die je op dat moment wilt versturen. Dit kan je op verschillende manieren in elke sector of bedrijf.

Enkele mogelijkheden van waardevolle informatie met een promo:

  • Retailer: nieuw product promoten? Deel hierbij eerst een styling tip voor het nieuwe seizoen, een how to video of handig weetje over de industrie/producten en promoot dan het bijhorende nieuwe product.
  • Restaurants: tafels volkrijgen? Is er een thema avond, deel dan het beeld dat ze kunnen verwachten van dit thema en waarom jullie dit thema hebben gekozen. Deel een recept rond seizoensproducten.
  • Goed doel: donaties ontvangen? Deel een verhaal over het goede doel dat in de kijker staat, deel een video met één van jouw vrijwilligers waarom zij dit project steunen of een voor en na van het project. Mensen lezen graag dat hun donatie goed terechtgekomen is. Dat geeft een goed gevoel en creëert goodwill om in de toekomst opnieuw te helpen.
Er zijn eindeloze manieren om waardevolle informatie en een promo samen te koppelen. Wat is je doel en wat zou jij graag willen weten en ontdekken? Dit zal zorgen voor een meer persoonlijkere aanpak en communicatie naar je lezers toe en zal hen een fijner gevoel geven, dan weer eens een promotie e-mail. Zo kan je ook kleine insides van het bedrijf, product of speciale gebeurtenis delen. Wist-je-datjes zijn steeds een goede manier om je lezer iets bij te brengen en zo jullie beter te leren kennen en vertrouwen te winnen.

Laten we afronden, zodat je meer content kunt gaan maken die waarde toevoegt voor je lezers.

Er komt nog wel eens een moment waarop je denkt dat er niets meer is om over te communiceren. Denk er nog eens over na, er zijn zoveel onderwerpen waarover je met je klanten kunt communiceren. Daarom is het altijd belangrijk om je strategie te volgen en in functie van doelen naar je doelgroep te kijken. Brainstorm over alle onderwerpen en informatie die je op regelmatige basis over kunt brengen. Als je alles in de rij ziet en topics voorbereidt, gaat het elke keer soepeler om te starten met schrijven. Zorg ervoor dat je lezers enthousiast worden om deel uit te maken van je bedrijf!

Gerelateerde berichten

WHITEPAPER
E-mailmarketing kalender 2021
22-12-2020

De ultieme e-mailmarketing contentkalender 2021

Leestijd: 1 minuten
Strategie, Inspiratie
BLOG
Wat betekent de afschaffing van het Privacy Shield voor mijn e-mailmarketing?
11-09-2020

Wat betekent de afschaffing van het Privacy Shield voor mijn e-mailmarketing?

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Tips
BLOG
E-mail waarin de afbeelding is geblokkeerd
12-05-2020

Hoe werkt image blocking in email

Leestijd: 5 minuten
Strategie, Privacy
BLOG
Verschillende mensen met mondmaskers
12-05-2020

Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen.

Leestijd: 7 minuten
Strategie, Inspiratie
BLOG
E-mail verzenden omtrent het coronacrisis
05-04-2020

Communiceren in tijden van crisis

Leestijd: 6 minuten
Strategie, Tips
BLOG
Twee collega's kijken naar een laptopscherm
01-04-2020

Hoe ziet de perfecte email eruit?

Leestijd: 11 minuten
Strategie, Tips
BLOG
PowerPoint presentatie en spreker op conferentie
11-08-2019

“It’s a salesting”, wat?

Leestijd: 4 minuten
Strategie, Events
WHITEPAPER
Email design for email clients - Verschillende e-mails correct afleveren op (mobiele) apparaten
29-04-2019

E-maildesign voor e-mailclients

Leestijd: 14 minuten
Strategie, Tips
WHITEPAPER
Astronaut landt op aarde met GDPR
17-05-2018

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Tips
WHITEPAPER
Workflow opzetten om een gerichte e-mail te sturen en doel te bereiken
15-05-2018

Je contacten op het juiste moment bereiken met workflows

Leestijd: 10 minuten
Automation, Strategie
BLOG
Banner met aankondiging van de nieuwe GDPR wetgeving, 25 mei 2018
19-04-2018

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Leestijd: 6 minuten
Privacy, Strategie
BLOG
Algemene Voorwaarden bevestigen
28-11-2017

Hoe communiceer jij veranderingen in je voorwaarden?

Leestijd: 3 minuten
Cases, Strategie
WHITEPAPER
Wereldbol met Web Tracking signalen
13-10-2015

Ontdek het klikgedrag van je contacten met Web Tracking

Leestijd: 5 minuten
Automation, Strategie
WHITEPAPER
Drie vrouwen krijgen ieder gepersonaliseerde content
13-10-2015

Maak elke ontvanger uniek met Dynamic Content

Leestijd: 7 minuten
Personalisatie, Strategie
WHITEPAPER
Welkom door lead nurturing campagnes
09-07-2014

4 recepten voor overtuigende lead nurturing campagnes

Leestijd: 7 minuten
Strategie, Inspiratie
WHITEPAPER
Nieuwe lead is in de wolken
09-07-2014

E-mailmarketing bij beurzen en events

Leestijd: 9 minuten
Strategie, Events
Flexmail logo
Email marketing
made easy
Product
  • E-mailmarketing
  • Automation
  • Handleiding
  • Prijs
  • Status
  • Kenniscenter
  • Voor developers
Contact
  • Over ons
  • Jobs
  • Support
Legal
  • Privacy policy
  • Anti-Spam Policy
  • Algemene voorwaarden
  • Cookie Statement
  • Acceptable use policy
Switch naar Flexmail
  • Flexmail versus Mailchimp
    • Ons productArrow
    • Contacteer onsnavigation-arrow
    FacebookLinkedInTwitterInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2021 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logoIaBelgium logoFeweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk