Denk je dat je niets te vertellen hebt aan je lezers? Content schrijven die lezers inspireert kan lastig zijn. We helpen je je writer's block verslaan. De belangrijkste vraag om aan je zelf te stellen: hoe kan ik waarde brengen in mijn e-mail? Je lezers zullen je hiervoor dankbaar zijn.
Afhankelijk van je branche en bedrijf is het niet altijd eenvoudig om te weten waarover je moet schrijven. Om je lezers actief en betrokken te houden, is het belangrijk om de juiste hoeveelheid mails te sturen, en liefst dan nog zo persoonlijk mogelijk. In dit artikel bespreken we verschillende manieren waarmee je zowel een strategie als e-mailinhoud kan creëren, waar je trots op kan zijn en waarvan je de gewenste resultaten kan zien.
Afhankelijk van je branche en bedrijf is het niet altijd eenvoudig om te weten waarover je moet schrijven. Om je lezers actief en betrokken te houden, is het belangrijk om de juiste hoeveelheid mails te sturen, en liefst dan nog zo persoonlijk mogelijk. In dit artikel bespreken we verschillende manieren waarmee je zowel een strategie als e-mailinhoud kan creëren, waar je trots op kan zijn en waarvan je de gewenste resultaten kan zien.
1. Strategie
E-mailmarketing en content creëren zijn onderdeel van je bedrijfsstrategie. Wat wil je dat je klanten over je weten? Is er een nieuw product dat je wilt lanceren? Een nieuwe blog? Een evenement? Wat zijn je doelen met deze campagnes? Sowieso wil je interactie met je klant creëren en een relatie opbouwen. Zo bouw je vertrouwen op en kan je verkopen boosten.Hou een meeting met je team en maak een lijst van alle dingen die je graag naar voren wilt brengen. Wees ook niet bang om jezelf in vraag te stellen: "Als ik een klant was, …
- Wat zou ik graag willen ontvangen?
- Waarover wil ik meer weten?
- Welke info heb ik nodig om een beslissing te kunnen nemen/een aankoop te kunnen doen?
- Kan ik mijn klant op weg helpen bij het eerste gebruik van mijn product?
- Op basis van welke info ga ik vergelijken met concurrenten?
- Wat voor mails krijg ik van andere bedrijven in andere sectoren, en waarom zouden zij dat sturen?
Waarom moet je zeker mailen?
Nadenken over content is niet alleen een zeer doeltreffende manier om de interactie met je klanten op te drijven, maar het zorgt er ook voor dat je een mooi rapport kan hebben over wie wat gelezen heeft. Zo kan je dan de communicatie op al je kanalen aanpassen aan wat je klanten en prospecten willen zien. Als je hier slim en strategisch mee omgaat kan dit al snel de gewenste resultaten teweeg brengen.Een andere, en zeker niet te vergeten reden is om prospecten en klanten naar je website te krijgen. Een website mooi maken is goed voor je imago, maar waarom al die tijd en werk investeren als deze niet bezocht wordt. Samen met je campagnes kan je door middel van links naar landingspagina’s of artikels op je website meer bezoekers krijgen.
Het aantal bezoekers en verkoop zien groeien is toch één van de redenen dat je bedrijf een website heeft. Dus maak van die prachtige website een actief bezocht platform waar iedereen een deel van kan uitmaken en genieten.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag2. Onderwerpen en doelen
Waar wil je eigenlijk naartoe? Niet alleen moet je je doelgroep kennen. Maar ook jezelf. Zeg nu niet dat je niks te vertellen hebt. Waarom ben je eigenlijk aan het communiceren? Hieronder vind je voor een aantal sectoren al voor de hand liggende doelen terug. Dat maakt het meteen een pak concreter.Mogelijke doelen:
- Retailers: meer verkopen door het promoten van producten. Ze communiceren over nieuwe producten, kortingen, thema mails rond specifieke productgroepen.
- Restaurant: tafels verkocht krijgen. Ze delen thema-avonden, nieuwe menu's, promoties, recepten.
- Nieuwssite: meer trafiek naar de website genereren zodat advertenties meer opbrengen. Stevig ritme aan communicatie met de populairste artikels, thema updates, ...
- Goed doel: leeft van donaties. Dus ze willen donateurs informeren over lopende projecten, hen raken, donaties ophalen. Dit doen ze onder andere ook door feel goed stories te delen.
- Events: tickets verkopen. Dus ze geven info over sprekers, delen artikels van sprekers, programma's, tips, ...
3. 90% Educational – 10% Promo
Het is belangrijk te onthouden dan je campagnes niet enkel sales moeten bevatten. Denk er ook aan dat veel van je lezers zich inschrijven omdat ze graag iets bijleren en het niet enkel omwille van de promoties doen. Zorg ervoor dat je emails verstuurt die waarde en gewilde accurate informatie bevatten die dan linken aan de promotie die je op dat moment wilt versturen. Dit kan je op verschillende manieren in elke sector of bedrijf.Enkele mogelijkheden van waardevolle informatie met een promo:
- Retailer: nieuw product promoten? Deel hierbij eerst een styling tip voor het nieuwe seizoen, een how to video of handig weetje over de industrie/producten en promoot dan het bijhorende nieuwe product.
- Restaurants: tafels volkrijgen? Is er een thema avond, deel dan het beeld dat ze kunnen verwachten van dit thema en waarom jullie dit thema hebben gekozen. Deel een recept rond seizoensproducten.
- Goed doel: donaties ontvangen? Deel een verhaal over het goede doel dat in de kijker staat, deel een video met één van jouw vrijwilligers waarom zij dit project steunen of een voor en na van het project. Mensen lezen graag dat hun donatie goed terechtgekomen is. Dat geeft een goed gevoel en creëert goodwill om in de toekomst opnieuw te helpen.
Laten we afronden, zodat je meer content kunt gaan maken die waarde toevoegt voor je lezers.
Er komt nog wel eens een moment waarop je denkt dat er niets meer is om over te communiceren. Denk er nog eens over na, er zijn zoveel onderwerpen waarover je met je klanten kunt communiceren. Daarom is het altijd belangrijk om je strategie te volgen en in functie van doelen naar je doelgroep te kijken. Brainstorm over alle onderwerpen en informatie die je op regelmatige basis over kunt brengen. Als je alles in de rij ziet en topics voorbereidt, gaat het elke keer soepeler om te starten met schrijven. Zorg ervoor dat je lezers enthousiast worden om deel uit te maken van je bedrijf!
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis