Het opt-in formulier van Crocs is een perfect voorbeeld van hoe eenvoud en aandacht voor details kunnen leiden tot hoge inschrijvingspercentages. Door te focussen op gebruiksgemak en een toegankelijke uitstraling, net als bij hun klompen, weet Crocs zijn abonnees moeiteloos aan zich te binden. En net zoals het icoon van ugly fashion een baanbrekende impact heeft op de modewereld, zo is Crocs ook een schoolvoorbeeld van hoe je succesvol aan list building doet.
Waar komt die populariteit voor Crocs vandaan?
In de periode 2020-2021 zag Crocs een stijging in hun verkoop van 430%. Mede natuurlijk door de pandemie en de behoefte aan comfort tijdens al dat thuiszitten. Maar daarnaast is Crocs ook uitgegroeid tot een mode-icoon, aangedreven door de “ugly fashion” trend, hun samenwerkingen met beroemdheden en ontwerpers, en veranderende gendernormen. Deze samenwerkingen hebben geleid tot innovatieve stijlen en een breed publiek dat de schoenen omarmt, van influencers tot Gen Z op TikTok.Hun voortdurende evolutie en creatieve samenwerkingen zorgen ervoor dat Crocs veel meer zijn dan een tijdelijke trend – ze zijn hier om te blijven. Daar hoort natuurlijk ook een uitgekiende marketingstrategie bij.
Een aanstroom aan verse contacten
Om succesvol aan e-mailmarketing te kunnen doen moet je ervoor zorgen dat je bezoekers om kan zetten in e-mailcontacten. Zo kan je hen in de toekomst op de hoogte houden van nieuwe limited edition uitvoeringen, collecties, promo’s en andere updates. En om dat te doen haalt Crocs alle best practices uit de kast.Laat hoofden draaien voor je opt-informulier
Om nieuwe contacten te scoren moeten bezoekers natuurlijk eerst je formulier vinden. Dat kan je doen door op logische plekken zo veel mogelijk naar je opt-in formulier te verwijzen. Crocs doet dat prominent doorheen de website op 3 manieren:Verwijzing in de header
Boven de menubalk is er via een banner plaats voorzien om promo’s uit te lichten. Maar prominent naast de account-knop vind je er ook al meteen een link naar het opt-in formulier terug. Ze zetten er ook meteen de welkomstkorting bij!Verwijzing in de footer
Dat herhalen ze ook in de footer, met een dikke vette call to action erbij. Het voordeel van een opt-informulier in je header en footer is dat ze op elke websitepagina terugkomen. Hier gaan bezoekers standaard op zoek naar de belangrijkste info. Gebruik die real estate dus slim!Banner op de homepage
Scroll je als bezoeker doorheen de homepage, dan vind je daar ook een banner over de Crocs Club terug. Opnieuw met de korting erbij. Let hier ook op het taalgebruik: exclusiviteit wordt benadrukt door te spreken over een club; zowel in de titel als in de call to action.Haal alles uit de kast om conversies te stimuleren
Het opt-in formulier van Crocs is net als hun schoenen: simpel, effectief en een absolute must-have voor comfort in je marketingstrategie.Bovenaan de pagina vind je het formulier terug. Crocs is daar zo toegankelijk mogelijk door enkel naar het e-mailadres te vragen. De korting staat in vette letters erboven te blinken en de kleine lettertjes staan ook strategisch in de buurt van de call to action.
Twijfel je nog? Scroll dan verder. Naast je welkomstkorting zijn er nog meer redenen om lid te worden van de club. Zo krijg je beloningen en kortingen omdat je lid bent, worden producten gepersonaliseerd op basis van je voorkeuren (waarschijnlijk via klikgedrag) en ben je steeds als eerste op de hoogte van nieuws en deals.
Onderaan wordt de pagina verder opgevuld door Charms en new arrivals uit te lichten. Ook meteen slim: zie je iets wat je aanstaat, dan wil je waarschijnlijk inschrijven om in het vervolg altijd op de hoogte te blijven van nieuwe arrivals.
Een sterke e-mailstrategie start bij je opt-informulier
Het succes van jouw e-mailstrategie hangt hard samen met hoe goed je erin slaagt om geïnteresseerde lezers op je mailinglijst te krijgen. Dat betekent:- Dat je ervoor moet zorgen dat de juiste mensen op je lijst geraken. Wat voor soort mensen zouden mijn content en producten interessant vinden?
- Is de mogelijkheid tot inschrijven duidelijk voor mijn website bezoekers?
- En vertel ik genoeg over de meerwaarde voor mijn lezer om lid te worden van mijn mailinglijst?
Zie ook onze tips over hoe je je website nog meer kan optimaliseren voor nieuwsbrief inschrijvingen.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis