Voor een duurzame e-mailmarketing strategie en veel conversies zorg je best voor een continue stroom aan nieuwe inschrijvingen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website een echte lead magneet wordt? We vroegen het aan onze productcollega en UX-specialist Girbaud.
Probeer niet om via vermoeiende overlays of hinderlijke pop-ups potentiële klanten te bereiken, dit werkt averechts.Nochtans is het laten groeien van je adreslijst geen voor de hand liggende opdracht. Veel websites maken gebruik van opdringerige pop-ups of overlays op hun website. Sommigen gaan zelfs zo ver om lijsten te kopen. Deze acties zullen leiden tot meer adressen in je lijst, maar helaas (en terecht) zijn dit geen kwalitatieve leads. In dit artikel geef ik jou een diepgaand overzicht over de cruciale mogelijkheden die jij moet overwegen bij het ontwerpen van jouw opt-in strategie.
Het promoten van je nieuwsbrief
Vandaag kun je jouw nieuwsbrief op vele manieren promoten, denk aan:- Footers van e-mail handtekeningen
- Posts over je nieuwsbrief op je sociale kanalen plaatsen
- Het promoten van je nieuwsbrief op het einde van een webinar
- Advertenties plaatsen op het internet (Google, Facebook, LinkedIn, etc)
- Samenwerken met influencers
- Fysiek promotiemateriaal
Waarom zou ik mij inschrijven?
Een belangrijke vraag die je aan jezelf kan stellen voordat je jouw nieuwsbrief gaat promoten:Wat heb ik aan deze zoveelste nieuwsbrief?Als je hierop geen degelijk antwoord kan geven is dat (nog) niet erg. Wij helpen je daarmee! Het is namelijk enorm belangrijk dat je jouw abonnee een toegevoegde waarde geeft. Je nieuwsbrief moet gefocust zijn op waarde bieden, niet enkel extraheren van waarde uit jouw abonnees. Als je er toch voor zou kiezen om enkel data te verzamelen en niet terug te geven ga je sneller abonnees verliezen dan behalen.
Onthoud vooral dat een nieuwsbrief relevant en bruikbaar moet zijn voor jouw doelpubliek. Dit doe je niet enkel via promo-codes en kortingen. Die zijn enkel toepasbaar op personen die op dat moment een product/dienst willen bestellen.
Een goed startpunt zou zijn om jezelf af te vragen welk advies en ondersteuning jijzelf kan bieden aan jouw doelpubliek. Hoe kun je hun pijnpunten verzachten of zelfs oplossen zodat zij hun doelen behalen.
I’m gonna make them an offer they can’t refuse
Zoals eerder gezegd moeten we ons doelpubliek een goed aanbod geven waar zowel zij als wij beter van worden. De hoeveelheid websites die een nieuwsbrief zonder een of andere vorm van aanbod ter beschikking stellen zijn ontelbaar. Om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsbrief zeker interessant is en mensen aanzet om zich in te schrijven moeten we rekening houden met:- De voordelen van de nieuwsbrief zelf
- Een stimulans om inschrijvingen aan te moedigen
Wat is een lead magnet?
Een “lead magnet” is iets dat je kan geven aan al jouw nieuwe abonnees. Dit kan gaan over ebooks, gratis lessen, gratis webinars, tips, een korting… . Er zijn veel mogelijkheden, alles hangt ervan af hoe ver jij hierin wilt gaan.Als je geen inspiratie hebt, kan je altijd eens kijken naar de lijst van “OptinMonster”. Zij beschrijven uitgebreid 69 lead magnets die je kan toepassen. Daarnaast staat er ook extra informatie over lead magnets in het algemeen in.
Zelf kunnen wij jou alvast advies geven over het selecteren van een lead magnet.
- Relevantie
Jouw lead magnet moet relevant zijn aan de content of product dat je aanbiedt. In een ideaal scenario hangt je lead magnet af van de context. Verschillende blogposts of website paginas kunnen een andere lead magnet hebben. - Digitaal
Een fysieke stimulans is doorgaans duurder dan een digitale. Daarnaast moet je een fysiek product opsturen en verlies je “tijd”. Bij een digitale stimulans heeft je doelpubliek direct toegang en heb je onmiddellijke bevrediging. - Nuttig
Jouw lead magnet moet er voor zorgen dat een pijnpunt of probleem van je doelpubliek opgelost wordt. Het moet dus een doel hebben.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaagCommuniceren van jouw aanbod
Het communiceren van jouw aanbod is een moeilijk gegeven, vooral omdat je veel wilt vertellen zonder je doelpubliek eindeloos te laten lezen. Idealiter wil je deze zaken overlopen:- Leg een focus op de voordelen van een inschrijving
- Overloop de specifieke onderdelen van jouw nieuwsbrief
- Haal enkele zorgen van jouw doelpubliek aan
- Wat als ze mijn gegevens doorverkopen?
- Zou de inhoud onzin zijn?
- Hoe makkelijk kan ik mij uitschrijven?
- Wat als ik te veel e-mails krijg?
- Zouden ze mij pushen om een product te kopen?
- Dat je hun e-mailadres niet deelt met derden
- Hoe vaak jouw nieuwsbrief verstuurd wordt
- Welk soort content je stuurt
- Dat ze zich altijd makkelijk kunnen uitschrijven
Aanbieden van jouw nieuwsbrief
Je weet nu eindelijk wat er in jouw nieuwsbrief komt, maar je hebt nog steeds geen idee hoe je deze gaat aanbieden op jouw website. Er zijn natuurlijk veel manieren om jouw nieuwsbrief in het gezichtsveld van jouw doelpubliek te duwen, maar zoals met alles is niet elke manier een “goede”.The bad
Ik wou dat ik kon zeggen dat de volgende technieken niet werken, maar helaas werken ze wel. Als je genoeg gebruikers irriteert zal een significant gedeelte hiervan wel degelijk doen wat je van hun verwacht. Maar aan welke kost? Voor elke persoon die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief vervreemd je 10 anderen. Dit is nefast voor de gebruiker en jouw bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn:- Overlappende inschrijfformulieren die je moeilijk kan wegklikken
- Irritante pop-ups op elke pagina
Kies jouw moment
We moeten nadenken over wanneer het het meest zinvol is om hen een inschrijvingsformulier te tonen. Er zijn verschillende methodes die ik jou kan aanraden:- Een 'sticky' inschrijfformulier in de zijkolom.
- Een nieuwsbrief optie in de navigatie
- Een CTA in de “body” van meerdere posts/paginas
- Een formulier om je in te schrijven in de footer.
Het juiste moment kiezen voor deze CTA is niet simpel, dit is namelijk verschillend voor elke website. Echter raad ik je aan je CTA’s naar jouw nieuwsbrief te verwerken in de “user journey”. Op deze manier verstoor je de natuurlijke flow van je gebruiker niet en maak je meer kans om deze gebruiker te converteren naar abonnee.
Een pop-up overlay waar gebruikers zich kunnen inschrijven zou ik beschouwen als een last resort. Ze irriteren meestal enorm en zorgen soms dat je gebruiker zelfs de website verlaat voordat hij er iets heeft gelezen. Daarom raad ik je aan dit pas te gebruiken als de gebruiker op het punt staat om jouw website te verlaten. In deze pop-up kan je dan een inschrijfformulier zetten met jouw aanbod. Uiteindelijk blijven pop-ups een uitstekende manier om de aandacht van een lezer te krijgen. Maar zoals eerder gezegd vergroot je de kans om je doelpubliek te vervreemden.
Aandacht trekken
De aandacht trekken voor jouw nieuwsbrief werkt in principe hetzelfde als voor je andere CTA’s. Daar zijn ook veel theorieën over en wat het beste werkt. In het kort, houd rekening met copy en zorg voor een duidelijk contrast zodat je CTA opvalt en een bezoeker aanspoort om erop te klikken. Toch kan ik jou nog extra adviezen aanbieden voor jouw nieuwsbrief CTA zodat deze zeker de aandacht trekt van jouw bezoekers.- Positie
Probeer de rechterzijde van jouw website te vermijden. Gebruikers negeren meestal de rechter kolommen op websites. Het is dus een goed idee om jouw CTA in je content van jouw pagina te verwerken. - Subtiele animaties
Animaties zijn een sterke manier om aandacht te trekken. Soms zelfs te sterk waardoor ze eerder als irritant beschouwd worden. Een goed gebruik van animaties voor CTA’s zijn fade-ins. Laat je CTA infaden wanneer deze zichtbaar is. Als je meerdere fade-ins gebruikt, laat je CTA dan als laatste infaden. - Kleur
Zoals eerder al gezegd kun je spelen met contrasten om je CTA te laten opvallen. Houd er wel rekening mee dat deze contrasterende kleur binnen jouw kleurenpalet past. - Afbeeldingen
Door afbeeldingen te gebruiken kun je jouw CTA versterken. Hierdoor kun je namelijk meer context bieden. Vermijd gebruik van pijlen of dergelijke aandachtstrekkers. Dit soort afbeeldingen zijn cliché en komen opdringerig over.
Nu weet je hoe je de aandacht kan trekken van jouw bezoekers zonder dat ze geïrriteerd worden. Echter ben je nog niet volledig klaar.
Wat nu?
Wat er gebeurt nadat een gebruiker zich heeft ingeschreven is enorm belangrijk, het is namelijk zeer makkelijk om iemand kwijt te raken die interesse heeft getoond.Meestal zal de gebruiker zijn inschrijving moeten bevestigen. Dit betekent dat na het inschrijven jouw lezer een confirmatie e-mail krijgt.
Helaas verlies je veel abonnees in dit stadium, vaak omdat ze het vergeten of de mail niet direct zien/vinden.
Om deze problemen te overkomen is het aangewezen om een pagina te creëren die toegewijd is aan dit proces. De gebruiker zou doorgestuurd moeten worden naar deze pagina nadat deze zijn inschrijving ingediend heeft.
Op deze pagina raad ik je aan een soort “tutorial” te maken die uitlegt hoe een abonnee zijn inschrijving bevestigt.
Hierna is het natuurlijk héél belangrijk dat je jouw belofte houdt en de kersverse abonnee ook zijn beloning geeft. Dit kun je eventueel ook verwerken in jouw tutorial.
Om deze problemen te overkomen is het aangewezen om een pagina te creëren die toegewijd is aan dit proces. De gebruiker zou doorgestuurd moeten worden naar deze pagina nadat deze zijn inschrijving ingediend heeft.
Op deze pagina raad ik je aan een soort “tutorial” te maken die uitlegt hoe een abonnee zijn inschrijving bevestigt.
Hierna is het natuurlijk héél belangrijk dat je jouw belofte houdt en de kersverse abonnee ook zijn beloning geeft. Dit kun je eventueel ook verwerken in jouw tutorial.
Test en verbeter
Zoals eerder al vermeld is het belangrijk dat je jouw methodes blijft testen totdat je het heel process geoptimaliseerd hebt. Hier is geen gouden regel voor helaas, elk doelpubliek reageert anders op bepaalde prikkels.Het is essentieel om te experimenteren met verschillende CTA’s en lead magnets.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis