Flexmail logo
  • Hoe het werkt
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
  • Prijs
  • Blog
  • Masterclass
  • Support
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
InloggenProbeer het gratis

Jouw website optimaliseren voor nieuwsbrief inschrijvingen: tips en strategieën

Girbaud Barthels
08-02-2022 • 
Leestijd is ongeveer 12 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on Twitter
Jouw website optimaliseren voor nieuwsbrief inschrijvingen
    Voor een duurzame e-mailmarketing strategie en veel conversies zorg je best voor een continue stroom aan nieuwe inschrijvingen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website een echte lead magneet wordt? We vroegen het aan onze productcollega en UX-specialist Girbaud.
    Probeer niet om via vermoeiende overlays of hinderlijke pop-ups potentiële klanten te bereiken, dit werkt averechts.
    Nochtans is het laten groeien van je adreslijst geen voor de hand liggende opdracht. Veel websites maken gebruik van opdringerige pop-ups of overlays op hun website. Sommigen gaan zelfs zo ver om lijsten te kopen. Deze acties zullen leiden tot meer adressen in je lijst, maar helaas (en terecht) zijn dit geen kwalitatieve leads. In dit artikel geef ik jou een diepgaand overzicht over de cruciale mogelijkheden die jij moet overwegen bij het ontwerpen van jouw opt-in strategie.
    Inschrijfformulier
    Inschrijfformulier

    Inschrijfformulier

    Inschrijfformulier


    Het promoten van je nieuwsbrief

    Vandaag kun je jouw nieuwsbrief op vele manieren promoten, denk aan:

    • Footers van e-mail handtekeningen
    • Posts over je nieuwsbrief op je sociale kanalen plaatsen
    • Het promoten van je nieuwsbrief op het einde van een webinar
    • Advertenties plaatsen op het internet (Google, Facebook, LinkedIn, etc)
    • Samenwerken met influencers
    • Fysiek promotiemateriaal
    Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden, maar de opties hierboven zijn de meest toegankelijke. De meest voornamelijke plek voor het promoten van jouw nieuwsbrief is echter je website. Veel van de bovenstaande methodes zijn manieren om jouw doelpubliek naar jouw website te lokken. Echter is het belangrijk dat je weet wat er in je nieuwsbrief staat en wat je precies promoot.
    Sociale media
    Sociale media

    Sociale media

    Sociale media


    Waarom zou ik mij inschrijven?

    Een belangrijke vraag die je aan jezelf kan stellen voordat je jouw nieuwsbrief gaat promoten:
    Wat heb ik aan deze zoveelste nieuwsbrief?
    Als je hierop geen degelijk antwoord kan geven is dat (nog) niet erg. Wij helpen je daarmee! Het is namelijk enorm belangrijk dat je jouw abonnee een toegevoegde waarde geeft. Je nieuwsbrief moet gefocust zijn op waarde bieden, niet enkel extraheren van waarde uit jouw abonnees. Als je er toch voor zou kiezen om enkel data te verzamelen en niet terug te geven ga je sneller abonnees verliezen dan behalen.

    Onthoud vooral dat een nieuwsbrief relevant en bruikbaar moet zijn voor jouw doelpubliek. Dit doe je niet enkel via promo-codes en kortingen. Die zijn enkel toepasbaar op personen die op dat moment een product/dienst willen bestellen.

    Een goed startpunt zou zijn om jezelf af te vragen welk advies en ondersteuning jijzelf kan bieden aan jouw doelpubliek. Hoe kun je hun pijnpunten verzachten of zelfs oplossen zodat zij hun doelen behalen.

    I’m gonna make them an offer they can’t refuse

    Zoals eerder gezegd moeten we ons doelpubliek een goed aanbod geven waar zowel zij als wij beter van worden. De hoeveelheid websites die een nieuwsbrief zonder een of andere vorm van aanbod ter beschikking stellen zijn ontelbaar. Om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsbrief zeker interessant is en mensen aanzet om zich in te schrijven moeten we rekening houden met:

    • De voordelen van de nieuwsbrief zelf
    • Een stimulans om inschrijvingen aan te moedigen
    Hieronder gaan we verder in op het stimulans gedeelte.

    Wat is een lead magnet?

    Een “lead magnet” is iets dat je kan geven aan al jouw nieuwe abonnees. Dit kan gaan over ebooks, gratis lessen, gratis webinars, tips, een korting… . Er zijn veel mogelijkheden, alles hangt ervan af hoe ver jij hierin wilt gaan.

    Als je geen inspiratie hebt, kan je altijd eens kijken naar de lijst van “OptinMonster”. Zij beschrijven uitgebreid 69 lead magnets die je kan toepassen. Daarnaast staat er ook extra informatie over lead magnets in het algemeen in.

    Zelf kunnen wij jou alvast advies geven over het selecteren van een lead magnet.

    • Relevantie
      Jouw lead magnet moet relevant zijn aan de content of product dat je aanbiedt. In een ideaal scenario hangt je lead magnet af van de context. Verschillende blogposts of website paginas kunnen een andere lead magnet hebben.
    • Digitaal
      Een fysieke stimulans is doorgaans duurder dan een digitale. Daarnaast moet je een fysiek product opsturen en verlies je “tijd”. Bij een digitale stimulans heeft je doelpubliek direct toegang en heb je onmiddellijke bevrediging.
    • Nuttig
      Jouw lead magnet moet er voor zorgen dat een pijnpunt of probleem van je doelpubliek opgelost wordt. Het moet dus een doel hebben.
    Natuurlijk is enkel een goede lead magnet niet goed genoeg, je nieuwsbrief zelf moet zelf genoeg waarde uitstralen om je doelpubliek te converteren naar abonnee.
    lead magnet
    lead magnet

    lead magnet

    lead magnet


    Gratis E-mailmarketing Masterclass

    Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.

    Start vandaag

    Communiceren van jouw aanbod

    Het communiceren van jouw aanbod is een moeilijk gegeven, vooral omdat je veel wilt vertellen zonder je doelpubliek eindeloos te laten lezen. Idealiter wil je deze zaken overlopen:

    • Leg een focus op de voordelen van een inschrijving
    • Overloop de specifieke onderdelen van jouw nieuwsbrief
    • Haal enkele zorgen van jouw doelpubliek aan
    Wanneer een persoon uit jouw doelpubliek zich wilt inschrijven voor jouw nieuwsbrief gaan er tal van vragen door hun zijn hoofd, zoals:

    • Wat als ze mijn gegevens doorverkopen?
    • Zou de inhoud onzin zijn?
    • Hoe makkelijk kan ik mij uitschrijven?
    • Wat als ik te veel e-mails krijg?
    • Zouden ze mij pushen om een product te kopen?
    In een ideaal scenario wil je zoveel mogelijk van deze vragen beantwoorden. Laat zeker jouw gebruiker weten:

    • Dat je hun e-mailadres niet deelt met derden
    • Hoe vaak jouw nieuwsbrief verstuurd wordt
    • Welk soort content je stuurt
    • Dat ze zich altijd makkelijk kunnen uitschrijven

    Aanbieden van jouw nieuwsbrief

    Je weet nu eindelijk wat er in jouw nieuwsbrief komt, maar je hebt nog steeds geen idee hoe je deze gaat aanbieden op jouw website. Er zijn natuurlijk veel manieren om jouw nieuwsbrief in het gezichtsveld van jouw doelpubliek te duwen, maar zoals met alles is niet elke manier een “goede”.

    The bad

    Ik wou dat ik kon zeggen dat de volgende technieken niet werken, maar helaas werken ze wel. Als je genoeg gebruikers irriteert zal een significant gedeelte hiervan wel degelijk doen wat je van hun verwacht. Maar aan welke kost? Voor elke persoon die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief vervreemd je 10 anderen. Dit is nefast voor de gebruiker en jouw bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn:

    • Overlappende inschrijfformulieren die je moeilijk kan wegklikken
    • Irritante pop-ups op elke pagina
    Irritante pop-ups
    Irritante pop-ups

    Irritante pop-ups

    Irritante pop-ups

    Kies jouw moment

    We moeten nadenken over wanneer het het meest zinvol is om hen een inschrijvingsformulier te tonen. Er zijn verschillende methodes die ik jou kan aanraden:

    • Een 'sticky' inschrijfformulier in de zijkolom.
    • Een nieuwsbrief optie in de navigatie
    • Een CTA in de “body” van meerdere posts/paginas
    • Een formulier om je in te schrijven in de footer.
    Je kunt meerdere tegelijk gebruiken en eventueel A/B testen om te onderzoeken welke methode het beste werkt voor jouw doelpubliek. Daarnaast is het sowieso interessant om een pagina te maken die volledig toegewijd is aan jouw nieuwsbrief. Door dit te doen kun je altijd linken naar deze pagina wanneer je jouw nieuwsbrief promoot.

    Het juiste moment kiezen voor deze CTA is niet simpel, dit is namelijk verschillend voor elke website. Echter raad ik je aan je CTA’s naar jouw nieuwsbrief te verwerken in de “user journey”. Op deze manier verstoor je de natuurlijke flow van je gebruiker niet en maak je meer kans om deze gebruiker te converteren naar abonnee.

    Een pop-up overlay waar gebruikers zich kunnen inschrijven zou ik beschouwen als een last resort. Ze irriteren meestal enorm en zorgen soms dat je gebruiker zelfs de website verlaat voordat hij er iets heeft gelezen. Daarom raad ik je aan dit pas te gebruiken als de gebruiker op het punt staat om jouw website te verlaten. In deze pop-up kan je dan een inschrijfformulier zetten met jouw aanbod. Uiteindelijk blijven pop-ups een uitstekende manier om de aandacht van een lezer te krijgen. Maar zoals eerder gezegd vergroot je de kans om je doelpubliek te vervreemden.

    CTA
    CTA

    CTA

    CTA

    Aandacht trekken

    De aandacht trekken voor jouw nieuwsbrief werkt in principe hetzelfde als voor je andere CTA’s. Daar zijn ook veel theorieën over en wat het beste werkt. In het kort, houd rekening met copy en zorg voor een duidelijk contrast zodat je CTA opvalt en een bezoeker aanspoort om erop te klikken. Toch kan ik jou nog extra adviezen aanbieden voor jouw nieuwsbrief CTA zodat deze zeker de aandacht trekt van jouw bezoekers.

    • Positie
      Probeer de rechterzijde van jouw website te vermijden. Gebruikers negeren meestal de rechter kolommen op websites. Het is dus een goed idee om jouw CTA in je content van jouw pagina te verwerken.
    • Subtiele animaties
      Animaties zijn een sterke manier om aandacht te trekken. Soms zelfs te sterk waardoor ze eerder als irritant beschouwd worden. Een goed gebruik van animaties voor CTA’s zijn fade-ins. Laat je CTA infaden wanneer deze zichtbaar is. Als je meerdere fade-ins gebruikt, laat je CTA dan als laatste infaden.
    • Kleur
      Zoals eerder al gezegd kun je spelen met contrasten om je CTA te laten opvallen. Houd er wel rekening mee dat deze contrasterende kleur binnen jouw kleurenpalet past.
    • Afbeeldingen
      Door afbeeldingen te gebruiken kun je jouw CTA versterken. Hierdoor kun je namelijk meer context bieden. Vermijd gebruik van pijlen of dergelijke aandachtstrekkers. Dit soort afbeeldingen zijn cliché en komen opdringerig over.
    CTA laten opvallen
    CTA laten opvallen

    CTA laten opvallen

    CTA laten opvallen
    Er zijn nog veel meer manieren om aandacht te trekken die je kunt gebruiken, maar dit zal al een stevige basis bieden.

    Nu weet je hoe je de aandacht kan trekken van jouw bezoekers zonder dat ze geïrriteerd worden. Echter ben je nog niet volledig klaar.

    Wat nu?

    Wat er gebeurt nadat een gebruiker zich heeft ingeschreven is enorm belangrijk, het is namelijk zeer makkelijk om iemand kwijt te raken die interesse heeft getoond.

    Meestal zal de gebruiker zijn inschrijving moeten bevestigen. Dit betekent dat na het inschrijven jouw lezer een confirmatie e-mail krijgt.

    Reward claimen
    Reward claimen

    Reward claimen

    Reward claimen
    Helaas verlies je veel abonnees in dit stadium, vaak omdat ze het vergeten of de mail niet direct zien/vinden.

    Om deze problemen te overkomen is het aangewezen om een pagina te creëren die toegewijd is aan dit proces. De gebruiker zou doorgestuurd moeten worden naar deze pagina nadat deze zijn inschrijving ingediend heeft.

    Op deze pagina raad ik je aan een soort “tutorial” te maken die uitlegt hoe een abonnee zijn inschrijving bevestigt.

    Hierna is het natuurlijk héél belangrijk dat je jouw belofte houdt en de kersverse abonnee ook zijn beloning geeft. Dit kun je eventueel ook verwerken in jouw tutorial.

    Test en verbeter

    Zoals eerder al vermeld is het belangrijk dat je jouw methodes blijft testen totdat je het heel process geoptimaliseerd hebt. Hier is geen gouden regel voor helaas, elk doelpubliek reageert anders op bepaalde prikkels.

    Het is essentieel om te experimenteren met verschillende CTA’s en lead magnets.
    AB testing
    AB testing

    AB testing

    AB testing




    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    11 gratis en budgetvriendelijke tools die elke e-mail marketeer in zijn arsenaal moet hebben
    TIPS
    09-02-2023
    11 gratis en budgetvriendelijke tools die elke e-mail marketeer in zijn arsenaal moet hebben
    Leestijd is ongeveer 8 minuten
    De AI marketeer: hoe je ChatGPT kan inzetten voor jouw e-mailmarketing
    TIPS
    25-01-2023
    De AI marketeer: hoe je ChatGPT kan inzetten voor jouw e-mailmarketing
    Leestijd is ongeveer 9 minuten
    11 copywriting tips voor overtuigende e-mails
    TIPS
    14-07-2022
    11 copywriting tips voor overtuigende e-mails
    Leestijd is ongeveer 7 minuten
    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInTwitterInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2023 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk