Waarom wordt de ene mail wel gelezen, en de andere net niet?
Omdat sterke mails de juiste snaar weten te raken: ze weten op een zere plek te drukken, toveren een lach op je gezicht of bespreken simpelweg iets wat jouw interesse wekt.Goede mails (en goede marketing) vragen wat werk van jou.
Maar wat ze vooral vragen, is inzicht. Inzicht in je lezer. En dat kan je héél binnenkort in je Flexmail account terugvinden.
Webinar gemist?
In de introductiewebinar gaan we dieper in op de aanpassingen en geven we je verschillende voorbeelden en tips mee. Hier kan je hem integraal opnieuw bekijken:Stuur emails die mensen willen lezen
Het verschil tussen gewoon een mailtje sturen, en strategisch aan e-mailmarketing doen, begint eigenlijk bij je segmentatie. Wat weet je al over je lezers en hoe kan je die kennis gebruiken om een tekst of artikel te presenteren die ook echt interessant is?Naast het opslaan van contactgegevens als taal of woonplaats, laten we je nu nog belangrijkere informatie verzamelen van je lezers. Denk bijvoorbeeld aan deelnemers van je webinars of nieuwe doelgroepen op basis van aangekochte producten.
Hieronder ontdek je hoe dat precies in zijn werk gaat.
Update- en uitschrijfpagina worden één
Succesvolle e-mailcommunicatie speelt zo precies mogelijk in op de noden en interesses van je contacten. Wie kent die het best? Jouw ontvanger natuurlijk! Daarom maken we het achterhalen van die interesses zo gemakkelijk mogelijk.Laat je ontvanger zien waarover jij communiceert, en laat hen aanduiden wat zij willen krijgen.
Hoe komen je contacten op de nieuwe profielpagina terecht?
- Bij het bevestigen van hun opt-in. Wanneer de bezoekers van je website een opt-in formulier invullen, sturen we hen eerst een opt-in mail. Na het bevestigen van hun e-mailadres sturen we hen door naar je profielpagina. Hier kunnen ze zelf kiezen in welke (door jou gekozen) onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Je kan er al een aantal voorselecteren. Wijzigt je contact niets, dan zal hij ingeschreven worden voor de interesses die jij selecteerde.
- Bij het klikken van de link in je footer. Een uitschrijflink is in Flexmail altijd verplicht. Wanneer je ontvanger hierop klikt, komen ze ook op je profielpagina terecht. Daar kunnen ze zich uitschrijven voor specifieke onderdelen of voor al je mails.
De grondige lezer heeft nu opgemerkt dat een uitschrijving niet langer definitief is bij het klikken op de uitschrijflink in je footer. Je ontvanger zal dus eerst de uitschrijving moeten bevestigen. We moeten deze procedure aanpassen omdat allerhande spam filters meer en meer de links in je e-mail gaan uittesten alvorens de mail in de inbox getoond wordt. Vragen we geen bevestiging, dan kan het zijn dat je contact uitgeschreven wordt zonder dat hij de mail zelfs gezien heeft.
Nieuwe doelgroepen op basis van interesses
Interesses werken als tags. Jij bepaalt welke interessegebieden je wil bijhouden. Die interesses hang je dan als het ware aan je contacten (denk bv aan fietser, wandelaar, deelnemer van webinar X). Op basis van die interesses kan je een nieuw segment aanmaken, of zelfs specifieke artikels in je nieuwsbrief wel of niet tonen aan je contact.Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaagHoe kunnen contacten in een interesse terechtkomen?
- Ze schrijven zich in voor een interesse op je profielpagina.
- Je voegt de nodige interesses toe aan je importfile.
- Je voegt een interesse toe aan alle contacten in een import door het aan te geven in de applicatie.
- Je linkt interesses aan je opt-in formulier. Website bezoekers die zich inschrijven worden vervolgens meteen ingeschreven voor die interesses.
- Geen interesses in je import? Op het einde van je import vragen we je of je een gemeenschappelijke interesse wilt linken aan de contacten in je import.
- Link een interesse aan een URL in je e-mail via link tracking. Klikgedrag is een uitstekende indicator voor de noden en interesses van je contacten.
- Je kan ook automatisch een interesse aan je contact toekennen wanneer ze op een specifieke link in een campagne klikken. Via automation kan je een contact natuurlijk ook inschrijven voor een interesse wanneer hij aan bepaalde criteria voldoet.
Publieke en privé interesses
Je interesses worden automatisch op je profiel geplaatst. Zo kan elk contact meteen zien welke interessevelden je dus communicatie aanbiedt en zich in-of uitschrijven. Wil je toch bepaalde interesses niet op dat profiel tonen? Dan kan je in een Pro of Premium abonnement de zichtbaarheid van interesse aanpassen naar "Privé".Gebruikte jij al de vroegere voorkeuren of interesselabels?
Dan worden zij automatisch omgezet naar de nieuwe interesses. Interesselabels worden privé interesses. Voorkeuren worden publieke interesses en komen op je nieuwe profielpagina terecht.Verlaag het aantal uitschrijvingen
Niet iedereen die zich uitschrijft voor je mailinglijst wou ook effectief weg. Soms willen ze gewoon minder - of andere - mails krijgen. Als je hen dan geen enkele keuze laat om hun ervaring te verbeteren, dan schrijven ze zich onherroepelijk uit. Door je ontvangers zelf te laten kiezen welke content ze interessant vinden verbeter je hun ervaring aanzienlijk, en verlies jij enkel de contacten die effectief niets meer willen krijgen.Custom branding
Herkenbaarheid zorgt voor vertrouwen. Geef je contacten een naadloze ervaring tussen je mails en achterliggende pagina's door je eigen branding in te stellen. We gebruiken jouw logo, achtergrondafbeelding en kleur om de profiel- en uitschrijfpagina te personaliseren.Wanneer is mijn account aan de beurt?
De nieuwe interesses, profielpagina en custom branding worden in batches gelanceerd. We starten met de accounts die nog geen gebruik maken van interesselabels of voorkeuren. Daarna worden de andere accounts in batches omgezet.Hoe bereid ik me best voor?
Maak je nog geen gebruik van interesselabels en voorkeuren, dan hoef je niets te doen. Wel start je best met een denkoefening over je data set-up. Welke interesses ga je instellen voor je contacten? En hoe kan je die combineren met je bestaande contactdata voor de opbouw van je segmenten/doelgroepen?Had je wel al bestaande interesselabels en voorkeuren? Dan zullen deze automatisch omgezet worden naar respectievelijk privé en publieke interesses. Hou er rekening mee dat de nieuwe interesses meertalig kunnen zijn. Het label en de beschrijving zal je dus kunnen vertalen. Na de omzetting zal je via de acties meerdere interesses (denk aan Nieuwsbrief NL, Nieuwsbrief FR en Nieuwsbrief EN bijvoorbeeld) kunnen samenvoegen tot één interesse (Nieuwsbrief).
Wil je je al voorbereiden op de custom branding, dan vind je hier al informatie over de ideale afmetingen van je logo en achtergrondafbeelding.
Wat met de API?
Na de omzetting van je account zullen referenties naar interesselabels en voorkeuren via de API niet meer werken. Heb je dus een huidige integratie met Flexmail lopen, dan plan je het omzetten van de account en het aanpassen van je integratie best samen. Voor meer informatie kan je contact met ons opnemen. We kijken graag met je mee.Wil je zelf een integratie opzetten op basis van interesses, dan raden we je aan om eerst te testen met een test account. Zo kan je volop experimenteren, alvorens je connector toe te passen op je eigen Flexmail account.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis