Onze copywriting webinar gemist? We deelden er alle ins en outs over het schrijven van onweerstaanbare teksten. Gelukkig bundelden we speciaal voor jou al onze belangrijkste tips en voorbeelden. Je vindt ze hieronder, samen met de webinar recording.
Waaruit bestaat elke goede e-mail?
- Eerst en vooral moet je een goed zicht hebben op wie je doelgroep is. Naar wie mail je? Wat vinden ze belangrijk? Het heeft weinig zin om iemand met een hond te mailen over de nieuwste trends in kattenvoeding, niet waar?
- Het eerste dat je contacten te zien krijgen is de headline. Dus je titel en onderwerpsregel. Als deze aantrekkelijk genoeg is, trekt het je contact als het ware naar binnen. Kort maar krachtig houden is de boodschap.
- Voorzie gefocuste content met een duidelijk doel. Losse flarden tekst zonder enige zin gaan je niet veel verder helpen in e-mailmarketing. Kwaliteit over kwantiteit is de norm.
Is de algemene nieuwsbrief voor jou het juiste medium?
De naam verklapt het al, in een nieuwsbrief ligt de nadruk op het nieuws dat in de mail staat. Je bundelt verschillende artikels samen en stuurt het uit naar je contacten. Je nieuws is het product, je doel is om te informeren.Afhankelijk van hoe de media in kwestie zich positioneren, kunnen we zien welk soort content ze voorzien. Bij diepgaande content krijg je meer tekst in je mailbox en minder afbeeldingen. Ook de titels springen niet meteen in het oog. In tegenoverstelling tot sensationeel nieuws, waar alles draait om de clicks. In deze mails zie je grote afbeeldingen met opvallende titels en weinig tot geen tekst.
De algemene nieuwsbrief heeft één groot nadeel
Maar hoe schik je zo’n mail? Je gaat je content samenzetten en structuren. Indirect ga je ieder artikel een waardeoordeel geven. Wat bovenaan staat, zal dus waarschijnlijk het belangrijkst zijn. Hierdoor moeten je artikels met elkaar concurreren voor de aandacht van je lezer. Bovenaan komen de artikels te staan waarvan je denkt dat ze het beste zullen scoren, onderaan komen de artikels waar de lezer waarschijnlijk niet eens aandacht aan zal besteden.Enkele tips voor een betere nieuwsbrief
Standaard krijg je via je Flexmail account een visueel overzicht van hoe iedere link of CTA in je mail scoort. Volg dit regelmatig op om zo een beeld te krijgen over hoe je het gebruik ervan kan optimaliseren.Ons advies is dat je mails best niet meer dan 5 artikels bevatten, anders worden ze te lang en daalt de aandacht van je ontvanger. Het is best om frequenter te mailen met minder content zodat je zo ook niet met jezelf moet concurreren.
Bekijk ook of specifieke doelgroepen op bepaalde artikels klikken, of welke onderwerpen steeds beter scoren.
Onthoud dat aandacht vluchtig is! Daarom moet je je telkens afvragen wàt je eigenlijk aan het communiceren bent. Is het wel nieuws wat je verstuurt? Of probeer je tussenin wat promo’s te proppen?
De anatomie van een e-mail
Je bent niet de enige die een mail stuurt. De mailbox van je contact zit namelijk boordevol andere mails van andere zenders. Jij bent slechts eentje uit de velen, daarom moet je ervoor zorgen dat je goed opvalt. Lees verder om te zien hoe je dat het best kunt doen.Als het onderwerp relevant is gaat de lezer de mail openen en als de inhoud genoeg boeit gaat hij klikken.
De anatomie van een mail kunnen we opdelen in 2 delen, namelijk vòòr de opens en erna.
Voordat je mail geopend wordt zien je contacten de afzender, het onderwerp en de preheader. Na dé klik krijgen ze de titel, de body en de CTA te zien. Maar hoe krijg je ze zover om tussen al die mails op de jouwe te klikken?
Eerst en vooral moet je in je achterhoofd houden dat je contacten NIET lezen. Ze scannen je tekst en pas als er iets hun aandacht weet te trekken, zullen ze de moeite doen om het woord voor woord te lezen. Dan nog willen ze geen lange tekst lezen, je moet het dus kort en bondig houden. Voorzie kleine blokken tekst met pakkende titels die je lezer weten te triggeren.
Begin bij het einde. Start met je CTA. Wat wil je van je lezers? Wat is je doel? Bied je een promo en wil je dat ze een aankoop doen? Of wil je informeren en dat ze gaan klikken naar je website om iets te lezen? Zo veel vragen! De antwoorden gaan je leiden naar dé onweerstaanbare mail.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaagEen sterk onderwerp zorgt voor meer opens
Eenmaal je weet waar je mail over gaat, kan je beginnen met lokken. Dit doe je in eerste instantie met je onderwerp. Je wil je contact triggeren en laten klikken, remember?De perfecte titel vindt je niet bij de eerste oogopslag. Maak zoveel mogelijk varianten. Dan kan je schrappen en elimineren tot je de perfecte titel hebt gevonden die je contact gaat omzetten in een lezer.
Je woordkeuze speelt een cruciale rol in dit hele gebeuren. De onderwerpregel is het equivalent van de kop van je e-mail. Het moet je lezers inspireren zodat ze het openen, anders zal je dierbare mail hen ontglippen en is al die moeite en tijd die je erin hebt gestopt voor niets geweest. Je moet ze nieuwsgierig maken. Show, don’t tell is de boodschap.
Je kan je onderwerpregel ook op een andere manier testen, namelijk via AB-testing. In je Flexmail account kan je twee titels sturen naar een willekeurig bepaald, beperkt aantal contacten. Het systeem zal dan kijken naar welke het beste scoort en zal de winnaar versturen naar de overige contacten. Zo ben je zeker dat je altijd de beste titel kiest.
Bedenk een intrigerende preheader
Wanneer je lezers naar meer snakken met je koptekst, moet je ze zien te voeden met je preheader. Dit is een straaltje van je inhoud en moet je lezer effectief triggeren om je mail te openen. Gebruik het om een idee te geven waar je inhoud precies over gaat. Houd er wel rekening mee dat het niet altijd getoond wordt, dus je onderwerp moet ook wel vatbaar zijn op zich. Verspil het niet met nutteloze informatie zoals het vermelden dat er ook een webversie beschikbaar is, dat zien ze zelf ook eens dat ze binnen zijn.
Bouw een interessante body
Je wilt dat je mail persoonlijk overkomt. Spreek de persoon in kwestie aan. Maak gebruik van “ik’s” en “jij’s” maar vermijd het gebruik van jargon. Gebruik een taal die de lezer ook begrijpt.Leg de focus op pijnpunten en hoe jij ze oplost. Voordelen opsommen kan ook nooit kwaad. Ook in de body geldt de regel kort en bondig. Langdradige teskten worden niet uitgelezen. Zo bespaar je jezelf ook de tijd en moeite.
Fijn voor JOU, maar hoe helpt MIJ dat?
Is misschien een vraag die je zelf vaak hebt gesteld wanneer een bedrijf je een mail stuurde over hoe geweldig hun laatste product was. Misschien heeft iemand anders je deze vraag gesteld toen jij ze een mail stuurde? Hoe dan ook, focus altijd op de voordelen van je lezers om ze zo te laten inzien welke meerwaarde jij hebt in hun leven. Die meerwaarde moet de trigger zijn om in actie te schieten en op je CTA te klikken.We hebben eerder al aangehaald dat mensen een tekst niet lezen, maar scannen. Hoe kun je het makkelijker voor hen maken? En misschien wel belangrijker, hoe kan je het oog vangen? Maak lijstjes, bullets, titels, zet woorden in het vet,... Dit allemaal om een goed overzicht te schetsen in je mail. Ook witruimtes zijn een must, ze scheppen orde in chaos en maken het aangenamer om te scrollen.
De call to action, de ster van je mail
En het belangrijkste hielden we voor het laatst, dé call to action. Dit is waar je hele mail uiteindelijk om draait en naar toe zal leiden.De omgekeerde piramide methode
Essentieel is dat je toewerkt naar je CTA. Eerst zorg je ervoor dat je de aandacht te pakken krijgt met een aantrekkelijke titel, afbeelding, illustratie... je kiest zelf wat werkt voor jou. Laat de aandacht van je lezers niet los en probeer hem vast te houden met een ferme body. Bouw hier verwachtingen op en leidt je lezers uiteindelijk naar die verwachtingen, namelijk je CTA.Belangrijk is dat je je lezers niet overweldigt met allerlei knoppen en links waarvan je hoopt dat ze er misschien -weliswaar per ongeluk- op gaan klikken.
- Voorzie één opvallende knop die de lading dekt. Hou het simpel!
- Gebruik actieve woorden en wees specifiek. Best geef je ook aan wat er gaat gebeuren als ze klikken, mysterie is nergens voor nodig.
- Maak emoties los, een saaie “lees hier” gaat niet voldoen want zoals we al eerder hebben aangehaald lezen mensen niet zo graag. Wees niet bang om creatief te zijn!
Hoe schrijf je interessante copy?
Nog een paar leidraadjes om af te ronden, want een mens kan toch nooit te veel tips krijgen?Lees altijd je tekst hardop na. Of laat het aan iemand anders lezen. Het kan zijn dat je tekst er prima uitziet, maar moeilijk leest of niet overtuigend klinkt. Soms is herschrijven een betere optie. Je wilt ver uit de buurt blijven van clichés en overbodigheden.
Tenslotte geven we je de 10 S’en mee, namelijk:
- Stop
- Steel
- Stel uit
- Speel
- Structureer
- Spuw het eruit
- Schaaf bij
- Slaap er een nachtje over
- Spreek
- Send
Verbeter elke e-mail tot het precies zegt wat jij wil overbrengen - niet meer, niet minder.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis