Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

De nieuwe afzendervereisten van Gmail en Yahoo: alles wat je moet weten

Michelle Michelle Dassen
09-01-2024 • 
Leestijd is ongeveer 7 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
De nieuwe afzendervereisten van Gmail en Yahoo: alles wat je moet weten
    Vanaf februari 2024 zullen Yahoo en Gmail strengere eisen stellen voor professionele e-mailafzenders. Waarom? Ze zijn erop gebrand om spam buiten de deur te houden en ervoor te zorgen dat jouw legitieme e-mails terechtkomen waar ze thuishoren – in de inbox!

    Om ervoor te zorgen dat jouw e-mails blijven scoren, moet je je wel even vertrouwd maken met deze nieuwe regels. Maak je geen zorgen, als Flexmail-gebruiker geven we je graag een duwtje in de rug en staan we klaar om je door eventuele ontbrekende stappen te loodsen.

    Gelden deze vereisten ook voor mij?

    Eerst het goede nieuws: de regels van Google en Yahoo zijn al een tijdje bekend als industriestandaarden. En wees maar zeker dat andere providers snel zullen volgen. Ben je eerder een B2B kampioen of mail je maar heel occasioneel naar Google of Yahoo e-mailadressen, dan zal je je dus toch mee moeten aanpassen als je wil dat jouw mails blijven schitteren in de inbox.

    En let op, als je wordt beschouwd als een bulkafzender (5.000+ e-mails per dag), zijn er wat extra regels in het spel!

    Wanneer ben je een bulk afzender? Als je minstens één keer 5.000 mails of meer hebt gestuurd binnen een periode van 24 uur. Hierbij tellen niet alleen e-mails die zijn verzonden via Flexmail, maar alle e-mails die zijn verzonden via jouw primaire verzenddomein.

    Wat zijn nu deze nieuwe vereisten?

    Hoe zorg je ervoor dat je in 2024 wordt beschouwd als een legitieme afzender?

    Wat moeten alle afzenders doen:

    1. Authenticeer je domein met SPF en DKIM

    Als je Flexmail gebruikt, wordt standaard een SPF-record van Flexmail gebruikt. Maar hé, ga die extra mijl en stel je eigen SPF record in.

    Daarnaast heb je ook een DKIM-record nodig – dit fungeert als een ondertekende brief om de oorsprong van de e-mail te verifiëren.

    Controleer je accountinstellingen om er zeker van te zijn dat alles in orde is. Nog niet in orde? Dan vind je in dit artikel alle achtergrondinformatie die je nodig hebt. Zorg dat je authenticatie in orde is tegen 1 februari 2024.

    2. Zorg dat je spam rates onder 0,3% blijven in Postmaster Tools

    Via Gmail's Postmaster Tools. kan je precies analyseren of het spamratio van je mails onder de 0,3% blijft. Gaan jouw spamklachten hier regelmatig boven, dan is de kans groot dat je mails in de spamfilter terechtkomen.

    Heb je nog geen Postmaster Tools account opgezet, dan moet je dat eerst doen. Je kan er je spam rate voor Gmail en andere waardevolle data raadplegen. Daarnaast moet je ook je spam complaint rates van andere providers via je Flexmail campagnerapporten in het oog houden.

    Ga je toch boven deze grens? Dan moet je dringend algemene e-mail best practices rond afleverbaarheid opfrissen.

    3. Stuur geen professionele mails vanuit een @gmail.com of @googlemail.com e-mailadres

    Stuur professionele mails altijd uit via je eigen - geauthenticeerde - domein. Dat staat professioneel, komt betrouwbaar over én is beter voor je afleverbaarheid.

    Heb je nog geen eigen domein? Check dan zeker onze vrienden bij Combell. Zodra je een eigen domein aangekocht hebt, zet je je authenticatie op via de uitleg in punt 1.

    Aanvullende vereisten voor afzenders met 5.000+ ontvangers:

    1. Authenticeer je domein ook met DMARC

    DMARC bouwt verder op je SPF- en DKIM-record. Je geeft aan de mailbox provider mee hoe ze moeten omgaan met mails die claimen van jou te komen, maar waarbij SPF en/of DKIM ontbreekt. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat het gaat om een spoofing mail.

    Afhankelijk van je vertrouwen in je authenticatie heb je twee opties:
    1. Laat mails zonder SPF en/of DKIM gewoon door naar de ontvanger, maar ontvang zelf ook een rapport via de rua tag. Zo kan jij opsporen of je ergens nog ongeauthenticeerde e-mails verstuurt, of iemand zich effectief als jou probeert uit te geven.
    2. Ben je vrij zeker dat jouw authenticatie op punt staat? Dan kan je strenger optreden door ongeauthenticeerde e-mails die van jou lijken te komen in quarantaine te zetten of helemaal te weigeren.
    Meer informatie over de verschillende DMARC-instellingen die je kunt toepassen, vind je in dit artikel

    2. Stem het e-mailadres dat je gebruikt om e-mails te versturen af met het domein waarvoor je authenticatie hebt ingesteld

    Het domein in het e-mailadres van de afzender van je campagnes moet uiteindelijk ook echt overeenkomen met het domein waarop je SPF en DKIM hebt toegevoegd. Deze alignment zorgt ervoor dat al je e-mails ook naar het juiste domein teruggebracht kunnen worden.

    We raden je aan om eventueel zelfs met subdomeinen te werken voor nog meer controle (bv. john@notifications.jouwbedrijf.com en john@marketing.jouwbedrijf.com)

    Hoe weet ik of alles correct is ingesteld?

    • Het dashboard geeft een waarschuwing als je afzenderdomeinen hebt toegevoegd die niet aan alle vereisten voldoen.
    • Controleer onder je accountinstellingen bij "Verzenden > Afzenders toevoegen of verwijderen" of je SPF- en DKIM-records het groene licht geven. Nog niet in orde? Je vindt de juiste instructies op dezelfde pagina.
    • We hebben daar ook een DMARC-controle toegevoegd. Geen DMARC-beleid ingesteld? Ook daar vind je de benodigde instructies.
    • De eerste stap van de campagnewizard geeft je een waarschuwing als je gekozen afzender niet voldoet aan de nieuwe normen.
    • Heb je meer dan 5.000 contacten in je database? Vanaf februari laten we je geen niet-geauthenticeerde e-mails meer versturen.

    Zijn er nog andere dingen die je moet weten?

    Jouw belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat jouw authenticatiespel sterk is en jouw e-mails relevant zijn voor je ontvanger. En omdat je met Flexmail werkt, zorgen wij nog voor het volgende:

    • De e-mails die je met Flexmail verstuurt voldoen aan de Internet Message Format standard (RFC 5322).
    • Flexmail ondersteunt one-click unsubscribe en verplicht een zichtbare uitschrijflink in alle buitengaande marketing e-mails.
    Het doel van deze regels? Een veiliger internet voor iedereen. Door te focussen op e-mailvalidatie worden ongewenste spam en louche afzenders buitengesloten. Stel een DMARC-beleid in en je geeft je e-mails een VIP-pas voor de inbox.

    Heb je graag een gedetailleerd overzicht van de exacte voorwaarden, dan kan je hier de guidelines van beide partijen terugvinden: Google's email sender guidelines en Yahoo's sender best practices.

    Hulp nodig?

    Ons supportteam is slechts een klik verwijderd. Klik op de widget onderaan je account of stuur ons een e-mail op support@flexmail.be. We zijn er voor jou! 😊
    Contacteer ons


    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Stel dynamische doelgroepen op met de nieuwe Flexmail segmentatie
    PRODUCT
    07-07-2023
    Stel dynamische doelgroepen op met de nieuwe segmentatie
    Leestijd is ongeveer 5 minuten
    Integreer Flexmail met jouw favoriete applicaties dankzij Zapier
    PRODUCT
    16-06-2022
    Boost je e-mailmarketing met Zapier integraties
    Leestijd is ongeveer 6 minuten
    Voorbeeld e-mail met een goede welkomstmail
    PRODUCT
    15-02-2022
    Nieuwe targetingmogelijkheden in Flexmail
    Leestijd is ongeveer 9 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk