In de wereld van e-mailmarketing is het versturen van generieke, onpersoonlijke berichten niet langer voldoende om de aandacht van je ontvangers te trekken. Wil je opvallen en je doelgroep betrekken? Dan is het essentieel om jouw contacten te segmenteren en deze persoonlijk te gaan mailen.
In dit artikel verkennen we niet enkel de voordelen van personalisatie maar ook de mogelijke personalisatie- en segmentatiestrategieën die jij kan gebruiken. En hoe deze leiden tot verhoogde betrokkenheid, conversies en loyaliteit.
In dit artikel verkennen we niet enkel de voordelen van personalisatie maar ook de mogelijke personalisatie- en segmentatiestrategieën die jij kan gebruiken. En hoe deze leiden tot verhoogde betrokkenheid, conversies en loyaliteit.
Durf persoonlijk worden
Als we praten over gepersonaliseerde mails denk je misschien enkel en alleen aan de voornaam van je klant bovenaan je bericht of in de onderwerpregel. Maar personalisatie is veel meer als dat… Je gaat eigenlijk de focus leggen op het segmenteren van je potentiële markt in kleinere doelgroepen om hen door een beknopte en effectieve salesfunnel te leiden.Hoe persoonlijk je zal zijn, hangt af van het type e-mails dat je gaat verzenden. In B2C communicatie ga je je focussen op de interesses van een contact. Waar het bij B2B communicatie belangrijk is dat je informatie geeft die voor hen noodzakelijk is om efficient te kunnen werken.
De mate waarin je gaat personaliseren en welke data je daarvoor nodig hebt is dus sterk afhankelijk van het soort campagnes dat je wilt verzenden.
Verzamel relevante gegevens
Gaandeweg heb je waarschijnlijk al heel wat data verzameld van je contacten. Kijk eens kritisch naar de data die je verzameld hebt en wat je hiervan kan gebruiken om te personaliseren.Bij een inschrijving van een contact kan je vragen naar de naam, geboortedatum en de interesses. Heb je een webshop, dan kan je ook hier heel wat informatie in terugvinden. Welke aankopen hebben ze in het verleden gedaan, welke producten vinden ze interessant, … Deze data kan je dan gebruiken om hun nieuwe producten voor te stellen.
Give the people what they want
Alle relevante informatie voor je e-mailcampagnes kan je opslaan bij je contacten. Zodra je alle informatie verzameld hebt die je nodig hebt, moet deze op een zo eenvoudig mogelijke manier opslaan en sorteren in je database. Zo maak je het voor jezelf gemakkelijker om de juiste campagnes naar de juiste contacten te verzenden en deze te personaliseren naar hun wensen en noden.
Gebruik Zapier om je contactdata uit andere softwareprogramma’s automatisch toe te voegen aan Flexmail.
Waarop kan je segmenteren?
Om je e-mailcommunicatie te personaliseren heb je natuurlijk data nodig van je contacten. Met die data kan je dan segmenten gaan aanmaken. Door je segmentatie hierop te baseren, ga je veel eenvoudiger gerichte campagnes kunnen verzenden.Goed om te weten: door je database op te delen in verschillende segmenten zorg je er voor dat je contactdata altijd up to date is. Hoezo? Contacten kunnen altijd en overal hun persoonlijke gegevens inkijken en aanpassen indien nodig. Wijzigt er iets in je contactdata en voelt een contact hierdoor niet meer aan de voorwaarden van een bepaald segment, dan zal het contact automatisch in het juiste segment geplaatst worden.
You can’t do personalisation without effective data management
Segmenten kan je opdelen in verschillende criteria. We sommen de belangrijkste even op:
Demografische criteria
Dit kan zijn: geslacht, leeftijd, inkomen, gezinssamenstelling, burgerlijke staat, …Deze informatie kan je gebruiken om relevante content te verzenden. Pas hiermee wel op, aangezien je zeer persoonlijke informatie vraagt van je contacten. Bekijk dus zeker eerst of dit noodzakelijke gegevens zijn voor de content die je wilt versturen.
Geografische criteria
Een andere manier om te segmenteren is op basis van geografie. Denk hierbij aan land, gemeente, provincie, …Heb je bijvoorbeeld verschillende filialen, dan kan het zeer interessant zijn om te weten waar je contacten wonen. Op deze manier kan je nuttige informatie geven over een filiaal in hun buurt.
Psychografische criteria
De meest waardevolle informatie om te gebruiken is de informatie die je rechtstreeks van je contacten krijgt. Vraag hen naar hun interesses, wat ze graag willen ontvangen of waar ze nood aan hebben. Dit helpt je om de juiste boodschap te versturen en je contacten geëngageerd te houden.Gedragscriteria
Nog een belangrijke is de gedragscriteria. Welke mails opent je contact, op welke links in je bericht klikt hij/zij, …Hou er wel rekening mee dat je contacten ook andere interesses krijgen na verloop van tijd. Zorg er dus altijd voor dat deze data up to date is en blijft. Omdat een jonge moeder 5 jaar geleden op een link van babyartikelen heeft geklikt, wilt het niet zeggen dat zij daar nu nog interesse in heeft. Want deze baby is ondertussen al een kleuter geworden.
Naast deze 4 segmentatie types, zijn er nog heel wat mogelijkheden en criteria waarop je kan gaan segmenteren. Wil je er graag meer over weten? Bekijk dan zeker alle segmentatie types voor e-mailmarketing.
Efficiënt segmenteren
Efficiënt segmenteren is een cruciale stap om achteraf je e-mailcampagnes te personaliseren.Stel duidelijke doelstellingen
Definieer duidelijke doelstellingen voor je campagnes. Dit kan het bevorderen van herhaalaankopen zijn, het stimuleren van betrokkenheid bij nieuwe producten of het delen van waardevolle inhoud. Door specifieke doelstellingen te hebben, kun je je segmentatie beter afstemmen op deze doelen.Identificeer relevante segmentatiecriteria
Analyseer de verzamelde gegevens om relevante segmentatiecriteria te identificeren. Dit kunnen factoren zijn zoals aankoopgedrag, interesses, demografische kenmerken of zelfs gedragsgegevens zoals interacties met je e-mails of website.Maak segmenten op basis van gemeenschappelijke kenmerken
Verdeel je contacten in verschillende doelgroepen op basis van gemeenschappelijke kenmerken die relevant zijn voor je doelstellingen. Dit kunnen bijvoorbeeld segmenten zijn zoals "terugkerende klanten", "potentiële klanten" of "geïnteresseerd in product X". Zorg ervoor dat de segmenten ook voldoende omvang hebben om effectieve communicatie mogelijk te maken.Test en optimaliseer
Voer regelmatig A/B testings uit om de effectiviteit van je segmenten en gepersonaliseerde campagnes te evalueren. Analyseer de resultaten en pas je segmentatiecriteria aan waar nodig om de beste resultaten te behalen.Personaliseer je communicatie
Gebruik de segmenten om gepersonaliseerde content te leveren aan je contacten. Pas de inhoud, aanbiedingen en call-to-actions aan op basis van de kenmerken van elk segment.Efficiënt segmenteren stelt je in staat om je e-mailmarketinginspanningen te optimaliseren, de relevantie te vergroten en betere resultaten te behalen. Door de juiste segmenten te identificeren en gerichte communicatie te leveren, kun je de betrokkenheid en conversies verhogen, wat uiteindelijk leidt tot een succesvolle e-mailmarketingstrategie.
Creëer een persoonlijke touch
Als je je contacten beter leert kennen kan je meer persoonlijke berichten verzenden. Zo bouw je gelijktijd een betere band op. Je contacten zullen er naar uitkijken om je campagnes te ontvangen omdat ze weten dat deze nuttige informatie zal bevatten dat afgestemd is op hun behoeften.Er zijn namelijk verschillende manieren waarop je gepersonaliseerde berichten kan gaan versturen:
Placeholders
Het gebruik maken van placeholders is de meest voor de handliggende manier. Je kan eigen velden aanmaken waar je bepaalde data van je contacten in gaat plaatsen. In je bericht (of onderwerpregel) heb je dan de mogelijkheid om deze data - via de placeholders - te vermelden. Dit kan natuurlijk de voornaam zijn maar ook een klantennummer of de gegevens van hun vertegenwoordiger.Door placeholders toe te voegen kan je elke data uit de database weergeven in je bericht.
Dynamic content
Je kan je bericht ook personaliseren door bepaalde onderdelen ervan al dan niet te tonen aan een bepaalde doelgroep.Stel, je hebt een bericht aangemaakt over dierenvoeding maar je wilt geen promotie voor kattenvoeding versturen naar een hondenliefhebber. Daarbij komt Dynamic content goed van pas. Je kan een bericht aanmaken met zowel een promotie voor honden- als kattenvoeding. Maar je toont enkel de promo voor kattenvoeding aan katteneigenaars en die van hondenvoeding aan hondeneigenaars.
Op deze manier verstuur je dus enkel relevante content naar de contacten die er echt over willen lezen.
Segmentatie als krachtigste wapen
Een eenvoudige manier om aan personalisatie te doen, is segmentatie natuurlijk. Met segmentatie zorg je er niet enkel voor dat je contacten ontvangen waar ze echt interesse in hebben. Je krijgt ook een duidelijk overzicht van je contacten om snel en gemakkelijk de juiste doelgroepen te kunnen selecteren voor je campagnes.Laat contacten aangeven waar ze wonen, waar ze interesse in hebben, welk soort informatie ze willen ontvangen. Deel je contacten vervolgens op in verschillende doelgroepen en verstuur hun de content die ze verwachten. Dit zorgt ervoor dat je contacten minder snel zullen uitschrijven. Bovendien verhoogt het ook de open en click ratios omdat ze net die informatie krijgen die bij hun past.
Stel, je wilt verschillende campagnes verzenden. Een nieuwsbrief, wekelijkse acties en informatie over aankomende evenementen. Verdeel je contacten dan in verschillende doelgroepen afhankelijk waarin ze interesse hebben. Laat hun dit aangeven via hun profielpagina of bij de inschrijving vanop je website.
Door een segment aan te maken op basis van de interesses die zij aangegeven hebben, zullen ze altijd in het juiste segment zitten en bijgevolg ook altijd de juiste communicatie krijgen. Wijzigt hun interesse? Geen probleem, dan wordt het contact automatisch verplaatst naar het juiste segment waardoor jij geen manuele acties moet uitvoeren.
Het resultaat telt
Niet alleen een duidelijke onderverdeling in doelgroepen of campagnes op maat van jouw contacten zijn belangrijk. Het is het uiteindelijke resultaat wat telt voor jou!Het gebruik van segmentatie en personalisatie heeft al heel wat positieve resultaten opgeleverd.
- Verhoogde betrokkenheid en interactie: Door berichten persoonlijker en relevanter te maken, stimuleer je een hogere betrokkenheid van ontvangers. Dit zorgt voor een hoger open ratio, evenals een verhoogde interactie met de inhoud van je e-mails, zoals klikken op links en afbeeldingen.
- Hogere conversiepercentages: Door berichten af te stemmen op de interesses, behoeften en voorkeuren van je ontvangers, verhoogt het de kans op conversie. Ontvangers zijn eerder geneigd om te reageren op aanbiedingen, aanbevelingen of gepersonaliseerde inhoud die specifiek op hen is afgestemd.
- Verbeterde klanttevredenheid en loyaliteit: Door een gepersonaliseerde ervaring te bieden, voelen ontvangers zich gewaardeerd en begrepen. Dit kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en een grotere loyaliteit aan je merk. Tevreden klanten zijn ook meer geneigd om voor positieve mond-tot-mondreclame te zorgen.
- Lagere uitschrijfpercentages: Het verzenden van irrelevante berichten kan leiden tot frustratie en ervoor zorgen dat ontvangers zich zullen uitschrijven voor al je e-mailcommunicatie. Door te segmenteren en personalisatie toe te passen, verminder je de kans op ongewenste communicatie en minimaliseer je het aantal uitschrijvingen.
- Betere ROI en marketingprestaties: Door gerichtere berichten te sturen en de relevantie te vergroten, kun je je Return on Investment (ROI) verbeteren. Segmentatie en personalisatie helpen je om je marketinginspanningen beter te benutten en zorgen dan ook vaak voor een hogere conversieratio en betere marketingprestaties in het algemeen.
Conclusie
Je database segmenteren en personalisatie toe passen is dus van cruciaal belang om je ontvangers te betrekken en je conversies te verhogen. Door gerichte en relevante berichten te versturen, creëer je een betere gebruikerservaring en bouw je langdurige relaties op met je doelgroep(en). En tot slot, blijf experimenteren, analyseren en optimaliseren om het maximale potentieel uit je e-mailcampagnes te halen.Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis