Colora? Juist, ja: de verfwinkel. Al is colora veel meer dan the place to be om je muren een likje verf te geven. De bekende verfketen zet namelijk volop in op expertise en advies. Voor al je vragen over verven - van de juiste kleur tot de beste verftechniek - kan je bij colora terecht. Die adviserende rol speelt het bedrijf uit in zijn e-mailmarketing. "Dat advies is in onze mails zelfs belangrijker dan onze producten."
Die opvallende uitspraak komt van online content marketeer Kimberly. Zij werkt voor zowel colora als BOSS Paints, het familiebedrijf achter colora. Als Belgische speler produceren zij al meer dan 77 jaar verf en hebben ze 60 colora-verfwinkels, waaronder ook drie in Nederland. Kimberly praatte ons in geuren maar vooral kleuren bij over de nieuwsbrieven en mails die colora verstuurt. En welke rol Flexmail daarin speelt.
Die opvallende uitspraak komt van online content marketeer Kimberly. Zij werkt voor zowel colora als BOSS Paints, het familiebedrijf achter colora. Als Belgische speler produceren zij al meer dan 77 jaar verf en hebben ze 60 colora-verfwinkels, waaronder ook drie in Nederland. Kimberly praatte ons in geuren maar vooral kleuren bij over de nieuwsbrieven en mails die colora verstuurt. En welke rol Flexmail daarin speelt.
Over colora
De verfwinkel van BOSS Paints
Waar je altijd welkom bent voor een pot verf en een woordje uitleg, sinds 1981. Dit vandaag de dag in meer dan 50 winkels over heel België en zelfs enkele in Nederland. En stoppen met groeien doen ze niet… colora is dé retail formule van BOSS Paints, een Belgisch familiebedrijf waarbij ondertussen al de derde generatie professionele verf en kwalitatieve toebehoren ontwikkelt.Doelgroepen die benaderd worden via Flexmail
- Voor BOSS Paints, de verffabrikant: de vakman in België (Vlaanderen en Wallonië) en Nederland
- Voor colora, de verfwinkel: de particulier in België (Vlaanderen en Wallonië) en Nederland
Wie wil verven, moet aan colora denken
We moeten op het juiste moment in de gedachten van onze klanten zittenIn één adem met je product genoemd worden, top of mind zijn ... Dat is het ultieme streefdoel van heel wat bedrijven. colora doet dat door naast winkel vooral 'verfadviseur' te zijn. "We bieden uiteraard kwalitatieve verf aan, we hebben zelfs onze eigen kleuren", begint Kimberly. "Maar ons echt onderscheiden, doen we door onze klanten te adviseren en te helpen."
Nieuwe klanten en doorwinterde doe-het-zelvers vinden makkelijk hun weg naar de winkels van colora. Daar krijgen ze het beste advies. "Die unieke service willen we laten doorstromen naar onze online communicatie. Onze e-mails via Flexmail zijn daar een belangrijk onderdeel van. Wie op onze mailinglist staat, krijgt bijvoorbeeld verftips, stappenplannen of antwoorden op vaak gestelde verfvragen."
Al blijft het daar niet bij. Integendeel. colora spreekt zelf over e-mail 'waves' waarmee ze hun verschillende acties onder de aandacht brengen. Denk maar aan promotieweken of kleuradviesacties. "Al linken we onze nieuwsbrieven de laatste tijd veel meer aan thema's zoals bijvoorbeeld het buitenseizoen. Dan kunnen we onze klanten inspireren met passende tips en tricks", zegt Kimberly. "Zo vermijden we dat onze mails een allegaartje van verschillende onderwerpen zijn. De juiste mix tussen informatie en inspiratie is belangrijk."
Opvallend: de verschillende producten van colora komen niet expliciet op de voorgrond in die mails. "Nee, we willen onze klanten vooral ondersteunen in hun verfproject. In eerste plaats met inspiratie en advies. We geloven dat we op die manier ook de verkoop online en in de winkels een boost geven", vertelt Kimberly.
Aparte mails naar de vakman
Onze e-letters naar professionals zijn vooral actiegericht en op productniveauAls het bedrijf op productniveau communiceert, dan doet het marketingteam dat via e-letters van BOSS Paints naar professionele schilders. "In die e-letters focussen we inderdaad meer op onze producten en nieuwigheden", aldus Kimberly.
"In die mails naar professionelen staan onderwerpen die we niet naar de particuliere klanten sturen. Bijvoorbeeld interviews met andere vakmannen of -vrouwen. Zo willen we laten zien wat voor moois je kan maken met onze producten."
Trouw aan Flexmail
Als we vragen of problemen hebben, kunnen we bij Flexmail altijd rekenen op persoonlijk contactBij colora weten ze maar al te goed dat betrouwbare e-mailmarketing software even belangrijk is als een uitstekende schilder. Het verfbedrijf is dan ook al een tiental jaar trouw aan Flexmail. Blijkt dat vooral de uitstekende support en het persoonlijk contact enorm belangrijk zijn voor het bedrijf.
"Daarom gebruiken we jullie platform al van toen het nog Addemar heette", weet Kimberly. "Onze e-mails zijn een belangrijk onderdeel van onze contentstrategie. Klanten kunnen zich inschrijven in de winkels, of laten hun mailadres achter op de website."
Bij colora sturen ze om de twee weken nieuwsbrieven uit. Al kunnen hun waves die frequentie soms verhogen. Het klantenbestand bestaat uit drie grote groepen: Vlaanderen, Wallonië en Nederland. Hoewel het marketingteam nog niet tot in detail segmenteert, hebben heel wat van de colora-mails volgens Kimberly wel een lokaal tintje.
"Neem nu onze evenementen. Als een bepaalde winkel een specifieke workshop organiseert, sturen we vanuit die winkel een mail naar klanten die daar winkelen. Die mails personaliseren we met een foto van de winkel zelf of van het team dat daar werkt. Zo weten onze klanten meteen over welke winkel het gaat."
In ons kenniscenter lees je waarom segmentatie belangrijk is voor het succes van jouw e-mailcampagnes. Hoe gericht mail jij?
Durf experimenteren
We zijn nog een beetje zoekende en proberen nieuwe dingen uitDankzij de handige rapportagetools in Flexmail, durven ze bij colora al eens te experimenteren met hun e-mailcommunicatie. Kimberly: "De inhoud van onze mails moet mooi aansluiten bij wat onze klanten willen lezen. Dus dan moet je af en toe eens iets nieuws uitproberen. Via Flexmail zien we meteen waarop veel geklikt is of welke open rates aan de lage kant liggen. Mails die we op de middag versturen, scoren vaak het beste van allemaal!"
Hoewel ze soms iets nieuws uittesten, willen ze in de nabije toekomst nog meer aan automation doen met Flexmail. “Je wint daar heel veel tijd mee. Want alles manueel opvolgen en versturen, daar kruipt heel veel werk in. Zo komt ook meer tijd vrij om te werken op segmentatie en personalisatie.”
Met automation win jij tijd en laat je Flexmail het harde werk doen. Zo krijg je meer output en betere resultaten!
Dé tip van Kimberly over e-mailmarketing:
Verstuur mails waar je doelgroep iets aan heeftAls bedrijf heb je veel te vertellen en dus te communiceren. Maar zitten je (nieuwe) klanten, je doelgroep dus, daar wel op te wachten? Die vraag moet je jezelf als marketeer blijven stellen, volgens Kimberly.
"Kom te weten waar je klant écht naar op zoek is, wat hij nodig heeft en hoe je daar als bedrijf een antwoord kan op bieden. Probeer je content ook behapbaar en simpel te houden. Het is niet altijd nodig om dingen moeilijker te willen maken dan nodig. Wat je wil vertellen moet duidelijk, to the point en relevant zijn. Bij elke mail die we versturen, is dat voor ons het belangrijkste."
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis