Flexmail logo
  • Marketing
    • Email marketing
      Slimme e-mailmarketing
      Emails in 1-2-3
    • Automation
      Automatische mailflows
      Bouw gepersonaliseerde scenario's
    • CRM
      Marketing CRM
      Persoonlijke mails op grote schaal
    • Reports
      Real-time rapporten
      Dataverrijking voor iedereen
    • Interests
      Interesses
      Stuur mails die boeien
    • Forms
      Formulieren en enquetes
      Verzamel feedback
    • Integrations
      Integraties
      Connecteer je favoriete tools
    Snel overzicht van het Flexmail Platform
    Ontwerp mails op jouw maat en leer van de juiste resultaten
    Arrow icon
    Marketing
    • Slimme e-mailmarketing
    • Automatische mailflows
    • Marketing CRM
    • Real-time rapporten
    • Interesses
    • Formulieren en enquetes
    • Integraties
    • Transactionele e-mail
  • Transactioneel
  • Prijs
  • Resources
    Email marketing
    Masterclass
    Schrijf je in en ontvang 5 weken lang elke week een nieuwe les
    Integrations
    Downloads
    Templates en downloads die jouw e-mails beter maken
    • Email marketing
      Blog
    • Automation
      Webinars
    • Integrations
      Cases
    • Integrations
      Krijg support
    Resources
    • Masterclass
    • Downloads
    • Blog
    • Webinars
    • Cases
    • Krijg support
  • Partners
InloggenProbeer het gratis

colora kleurt zijn communicatie met inspirerende en adviserende e-mailmarketing

Jasper Jasper Van Biesen
26-10-2023 • 
Leestijd is ongeveer 8 minuten
Share via EmailShare on FacebookShare on X
colora kleurt zijn communicatie met inspirerende en adviserende e-mailmarketing
    Colora? Juist, ja: de verfwinkel. Al is colora veel meer dan the place to be om je muren een likje verf te geven. De bekende verfketen zet namelijk volop in op expertise en advies. Voor al je vragen over verven - van de juiste kleur tot de beste verftechniek - kan je bij colora terecht. Die adviserende rol speelt het bedrijf uit in zijn e-mailmarketing. "Dat advies is in onze mails zelfs belangrijker dan onze producten."

    Die opvallende uitspraak komt van online content marketeer Kimberly. Zij werkt voor zowel colora als BOSS Paints, het familiebedrijf achter colora. Als Belgische speler produceren zij al meer dan 77 jaar verf en hebben ze 60 colora-verfwinkels, waaronder ook drie in Nederland. Kimberly praatte ons in geuren maar vooral kleuren bij over de nieuwsbrieven en mails die colora verstuurt. En welke rol Flexmail daarin speelt.

    Over colora

    Flexmail

    De verfwinkel van BOSS Paints

    Waar je altijd welkom bent voor een pot verf en een woordje uitleg, sinds 1981. Dit vandaag de dag in meer dan 50 winkels over heel België en zelfs enkele in Nederland. En stoppen met groeien doen ze niet… colora is dé retail formule van BOSS Paints, een Belgisch familiebedrijf waarbij ondertussen al de derde generatie professionele verf en kwalitatieve toebehoren ontwikkelt.

    Doelgroepen die benaderd worden via Flexmail

    • Voor BOSS Paints, de verffabrikant: de vakman in België (Vlaanderen en Wallonië) en Nederland
    • Voor colora, de verfwinkel: de particulier in België (Vlaanderen en Wallonië) en Nederland
    Verfwinkel
    Verfwinkel

    Verfwinkel

    Verfwinkel
    Kleuradvies
    Kleuradvies

    Kleuradvies

    Kleuradvies

    Wie wil verven, moet aan colora denken

    We moeten op het juiste moment in de gedachten van onze klanten zitten
    In één adem met je product genoemd worden, top of mind zijn ... Dat is het ultieme streefdoel van heel wat bedrijven. colora doet dat door naast winkel vooral 'verfadviseur' te zijn. "We bieden uiteraard kwalitatieve verf aan, we hebben zelfs onze eigen kleuren", begint Kimberly. "Maar ons echt onderscheiden, doen we door onze klanten te adviseren en te helpen."

    Nieuwe klanten en doorwinterde doe-het-zelvers vinden makkelijk hun weg naar de winkels van colora. Daar krijgen ze het beste advies. "Die unieke service willen we laten doorstromen naar onze online communicatie. Onze e-mails via Flexmail zijn daar een belangrijk onderdeel van. Wie op onze mailinglist staat, krijgt bijvoorbeeld verftips, stappenplannen of antwoorden op vaak gestelde verfvragen."

    Al blijft het daar niet bij. Integendeel. colora spreekt zelf over e-mail 'waves' waarmee ze hun verschillende acties onder de aandacht brengen. Denk maar aan promotieweken of kleuradviesacties. "Al linken we onze nieuwsbrieven de laatste tijd veel meer aan thema's zoals bijvoorbeeld het buitenseizoen. Dan kunnen we onze klanten inspireren met passende tips en tricks", zegt Kimberly. "Zo vermijden we dat onze mails een allegaartje van verschillende onderwerpen zijn. De juiste mix tussen informatie en inspiratie is belangrijk."

    Onderwerp: Tijd om het buitenhout aan te pakken
    Onderwerp: Tijd om het buitenhout aan te pakken

    Onderwerp: Tijd om het buitenhout aan te pakken

    Onderwerp: Tijd om het buitenhout aan te pakken
    Campagnecijfers


    Opvallend: de verschillende producten van colora komen niet expliciet op de voorgrond in die mails. "Nee, we willen onze klanten vooral ondersteunen in hun verfproject. In eerste plaats met inspiratie en advies. We geloven dat we op die manier ook de verkoop online en in de winkels een boost geven", vertelt Kimberly.

    Aparte mails naar de vakman

    Onze e-letters naar professionals zijn vooral actiegericht en op productniveau
    Als het bedrijf op productniveau communiceert, dan doet het marketingteam dat via e-letters van BOSS Paints naar professionele schilders. "In die e-letters focussen we inderdaad meer op onze producten en nieuwigheden", aldus Kimberly.

    "In die mails naar professionelen staan onderwerpen die we niet naar de particuliere klanten sturen. Bijvoorbeeld interviews met andere vakmannen of -vrouwen. Zo willen we laten zien wat voor moois je kan maken met onze producten."

    Onderwerp: Ontdek onze actie op binnenmuren
    Onderwerp: Ontdek onze actie op binnenmuren

    Onderwerp: Ontdek onze actie op binnenmuren

    Onderwerp: Ontdek onze actie op binnenmuren
    Campagnecijfers

    Trouw aan Flexmail

    Als we vragen of problemen hebben, kunnen we bij Flexmail altijd rekenen op persoonlijk contact
    Bij colora weten ze maar al te goed dat betrouwbare e-mailmarketing software even belangrijk is als een uitstekende schilder. Het verfbedrijf is dan ook al een tiental jaar trouw aan Flexmail. Blijkt dat vooral de uitstekende support en het persoonlijk contact enorm belangrijk zijn voor het bedrijf.

    "Daarom gebruiken we jullie platform al van toen het nog Addemar heette", weet Kimberly. "Onze e-mails zijn een belangrijk onderdeel van onze contentstrategie. Klanten kunnen zich inschrijven in de winkels, of laten hun mailadres achter op de website."

    Bij colora sturen ze om de twee weken nieuwsbrieven uit. Al kunnen hun waves die frequentie soms verhogen. Het klantenbestand bestaat uit drie grote groepen: Vlaanderen, Wallonië en Nederland. Hoewel het marketingteam nog niet tot in detail segmenteert, hebben heel wat van de colora-mails volgens Kimberly wel een lokaal tintje.

    "Neem nu onze evenementen. Als een bepaalde winkel een specifieke workshop organiseert, sturen we vanuit die winkel een mail naar klanten die daar winkelen. Die mails personaliseren we met een foto van de winkel zelf of van het team dat daar werkt. Zo weten onze klanten meteen over welke winkel het gaat."

    Onderwerp: Schrijf je nu in voor onze workshops omtrent buiten schilderen.
    Onderwerp: Schrijf je nu in voor onze workshops omtrent buiten schilderen.

    Onderwerp: Schrijf je nu in voor onze workshops omtrent buiten schilderen.

    Onderwerp: Schrijf je nu in voor onze workshops omtrent buiten schilderen.
    Campagnecijfers


    In ons kenniscenter lees je waarom segmentatie belangrijk is voor het succes van jouw e-mailcampagnes. Hoe gericht mail jij?


    Durf experimenteren

    We zijn nog een beetje zoekende en proberen nieuwe dingen uit
    Dankzij de handige rapportagetools in Flexmail, durven ze bij colora al eens te experimenteren met hun e-mailcommunicatie. Kimberly: "De inhoud van onze mails moet mooi aansluiten bij wat onze klanten willen lezen. Dus dan moet je af en toe eens iets nieuws uitproberen. Via Flexmail zien we meteen waarop veel geklikt is of welke open rates aan de lage kant liggen. Mails die we op de middag versturen, scoren vaak het beste van allemaal!"

    Hoewel ze soms iets nieuws uittesten, willen ze in de nabije toekomst nog meer aan automation doen met Flexmail. “Je wint daar heel veel tijd mee. Want alles manueel opvolgen en versturen, daar kruipt heel veel werk in. Zo komt ook meer tijd vrij om te werken op segmentatie en personalisatie.”

    Met automation win jij tijd en laat je Flexmail het harde werk doen. Zo krijg je meer output en betere resultaten!


    Dé tip van Kimberly over e-mailmarketing:

    Verstuur mails waar je doelgroep iets aan heeft
    Als bedrijf heb je veel te vertellen en dus te communiceren. Maar zitten je (nieuwe) klanten, je doelgroep dus, daar wel op te wachten? Die vraag moet je jezelf als marketeer blijven stellen, volgens Kimberly.

    "Kom te weten waar je klant écht naar op zoek is, wat hij nodig heeft en hoe je daar als bedrijf een antwoord kan op bieden. Probeer je content ook behapbaar en simpel te houden. Het is niet altijd nodig om dingen moeilijker te willen maken dan nodig. Wat je wil vertellen moet duidelijk, to the point en relevant zijn. Bij elke mail die we versturen, is dat voor ons het belangrijkste."
    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Klaar om Flexmail uit te proberen?

    Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.

    Probeer het gratis

    Gerelateerde berichten

    Marketing Congress Casual talks podcast: Re-think  e-mailmarketing met Flexmail
    CASE
    07-11-2023
    Marketing Congress Casual talks podcast: Re-think e-mailmarketing met Flexmail
    Leestijd is ongeveer 4 minuten
    Customer Case Ilse Van der Schraelen
    CASE
    18-08-2022
    Hoe een broekenspecialist Flexmail gebruikt voor e-mailmarketing op maat
    Leestijd is ongeveer 14 minuten
    Hoe Wilms uit de schaduw treedt met snelle ad hoc communicatie
    CASE
    12-05-2022
    Hoe Wilms uit de schaduw treedt met snelle ad hoc communicatie
    Leestijd is ongeveer 14 minuten

    E-mail tips missen?
    Niet met Flexmail.

    E-mails die van jou een betere e-mailmarketeer maken*.
    Schrijf je in en ontvang onze beste content in je mailbox.

    *Gebaseerd op onwetenschappelijk maar kei accuraat onderzoek
    Flexmail logo
    Email marketing
    made easy
    • NL
    • EN
    • FR
    • DE
    Platform
    • E-mailmarketing
    • Drag & Drop builder
    • Automation
    • Integraties
    • Prijs
    • Flexmail versus Mailchimp
    • Flexmail versus MailerLite
    • Ons product
    Flexmail
    • Over ons
    • Jobs
    • Partners
    • Privacy policy
    • Anti-Spam Policy
    • Algemene voorwaarden
    • Cookie Statement
    • Acceptable use policy
    • Data processing Agreement
    • Generatieve AI policy
    Leren
    • Blog
    • E-mailmarketing Masterclass
    Ondersteuning
    • Contact
    • FAQ
    • Training
    • Help documentatie
    • Voor developers
    • Status
    FacebookLinkedInXInstagramYouTubePinterest
    Copyright ©2025 Flexmail nv
    Alle aangeduide prijzen zijn exclusief btw.
    ISO-27001 logo
    ISO-27701 logo
    IaBelgium logo
    Feweb logo
    BTW BE0835 786 642
    Jaarbeurslaan 29 bus 31, 3600 Genk