De kans is klein dat je nog nooit van Black Friday hebt gehoord. Hoewel dit oorspronkelijk een Amerikaanse traditie is, is het bij ons ook een periode om mooie deals te scoren. Black Friday valt dan ook net voor de dure decembermaand en is ideaal om je sales een boost te geven.
Ben je van plan om ook een Black Friday actie te lanceren? Check dan zeker onze tips om van je promotie een succes te maken.
Ben je van plan om ook een Black Friday actie te lanceren? Check dan zeker onze tips om van je promotie een succes te maken.
Waarom Black Friday en Cyber Monday belangrijk zijn voor je bedrijf
We naderen het drukste koopseizoen van het jaar. Het budget van je klanten is niet ongelimiteerd en ze zijn op zoek naar manieren om dat zo optimaal mogelijk te spenderen. Door op het juiste moment de juiste promo aan de juiste mensen te tonen, kan je hen overtuigen om bij jou te kopen, en niet bij je concurrent.2020 was een bizar jaar. Consumenten zijn het nu nog meer gewoon om online tot aankoop over te gaan. Om je verkopen in het Black Friday weekend te maximaliseren is e-mailmarketing essentieel. Maar je hebt wel een goede strategie nodig om te kunnen concurreren met alle andere mails in de inbox.
Er zijn nog een aantal bijkomstige voordelen:
- Je bedrijf is deel van een vrij groot online 'event' en zou opgenomen kunnen worden in lijstjes met een samenvatting van de beste deals.
- Het is een ideaal moment om oude voorraden op te ruimen.
- Kortingen geven een leuke incentive om twijfelende potentiële klanten over de drempel te trekken en geeft je ook de kans om extra waardering aan je bestaande klanten te tonen.
- Black Friday en Cyber Monday zijn gekend om sensationele kortingen. Hierdoor kan het lijken alsof je de waarde van je eigen product naar beneden haalt.
- Bestellingen kunnen snel oplopen, waardoor je veel extra werkdruk aan je medewerkers kan opleggen.
- Er gaan zo veel promoties en mails rond, dat jouw aanbod wat verloren kan gaan.
- Het is moeilijker om echte koopjesjagers om te zetten in terugkerende klanten. Een goed aankoopproces is één ding, een top customer experience en ondersteuning is nog steeds super belangrijk.
1. Alles begint bij een goede planning
Allereerst heb je je deal nodig. Op welke producten of diensten ga je een korting geven? En hoe hoog gaat die korting dan zijn?10% is in de ogen van veel mensen geen korting. Bij sommige bedrijven krijgen je klanten dit al wanneer ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
Ga je je deal enkel aanbieden op Black Friday, Cyber Monday, of neem je meteen de hele week mee? Of eindigt je sale wanneer je voorraad op is? Wees daarbij transparant in je communicatie.
Bied je diensten aan en weet je niet goed wat je aan kan bieden, dan geven we je graag wat ideeën:
- Een gratis cadeau wanneer iemand binnen die periode klant wordt. Best is dat iets dat je al in je arsenaal hebt zitten, en wat je normaal gezien bijvoorbeeld betalend aanbiedt.
- Een korting op een pakket van jouw producten voor een tijdelijke periode.
- Een korting op bijkomende diensten wanneer je klant je aanneemt voor je hoofdzakelijke aanbod (tuinadvies bijvoorbeeld). Is je aanbod heel niche of klein, geef dan geen korting op je hoofdactiviteit. Dat kan het idee geven dat je normaal gezien te duur bent.
Deze e-mail van Wildist legt heel duidelijk uit hoe hun deal in elkaar zit, verleidt lezers met enkele interessante cursussen en zet wat extra overtuigingskracht in door reviews van andere deelnemers toe te voegen:
2. Verhoog tijdelijk je frequentie
Het is altijd een uitdaging om op te vallen in de inbox. Doorgaans doe je dat door een goede frequentie aan te houden en transparant te zijn in je afzendgegevens én onderwerpregel. Maar rond deze periode is de inbox nog drukker dan gewoonlijk. Om de kansen te verhogen dat mensen op de hoogte zijn van je promo, wil je echt meerdere mails sturen.De balans is cruciaal: zorg dat je je ontvanger meerdere kansen geeft om je promo te zien, zonder hen lastig te vallen. Een dagelijkse mail specifiek voor Black Friday is echt te veel. Te vroeg is ook niet goed: je wil niet dat je klanten massaal wachten met kopen tot je promo er eindelijk aan komt.
Bekijk dus je huidige frequentie en ga voor de balans. Dat zou er als volgt kunnen uitzien:
E-mail 1: Black Friday "teaser"
Boodschap: Licht een tipje van de sluier of geef aan dat er "iets" gaat aankomen. Wordt nog niet te specifiek.Wanneer: De laatste zaterdag voor Black Friday
E-mail 2: Black Friday "sneak peek"
Boodschap: Wordt iets concreter. Geef bijvoorbeeld een idee over welke type producten in aanmerking komen voor je promo of dat je iets speciaals voor deze doelgroep in petto hebt.Wanneer: Maandag voor Black Friday
E-mail 3: Black Friday countdown
Boodschap: Stuur een countdown dat je deal er bijna aan komt. Deze mail kan niet ontbreken wanneer er bij jou sprake is van een beperkte oplage. Zet dit feit dan ook heel duidelijk in de kijker.Wanneer: Woensdag of donderdag voor Black Friday
E-mail 4: Lanceer je promotie
Boodschap: Verstuur de effectieve promo. Vergeet daarbij niet eventuele coupon code of hoe ze specifiek van je actie gebruik kunnen maken.Wanneer: Wanneer je lezers effectief kunnen bestellen
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaagE-mail 5: Herlanceer je promo
Boodschap: De inbox is heel vol op Black Friday. Herlanceer enkele uren (of een dag) later naar iedereen die je mail niet geopend heeft.Wanneer: Black Friday
E-mail 6: "Laatste kans"
Boodschap: Herinner je abonnees aan het feit dat je actie bijna ten einde loopt. Hebben ze geklikt maar niet gekocht? Laat hen dan weten wat de voordelen zijn van je product en dat ze je promo nog enkele uren langer kunnen gebruiken.Wanneer: Maandag of dinsdag na Black Friday
Onderstaand voorbeeld van Tinker weet heel goed de spanning op te bouwen met een sneak peek. Ze zetten meteen goed in de verf dat ze een limited edition lanceren voor Black Friday:
Bij Rapha krijg je als lid niet alleen eerder toegang, maar kan je ook op voorhand bekijken welke artikels in de sales zullen staan:
3. Spendeer extra aandacht aan je onderwerp
Een goed onderwerp tijdens Black Friday heeft voor 50% te maken met geluk en 50% met skills. Als je onderwerpregels niet sterk genoeg zijn zullen ze - zeker nu - verloren gaan in de chaos. Er zijn tal van manieren om een interessant onderwerp op te stellen: gebruik humor, stel een vraag of vermeld meteen je deal.Urgentie toevoegen is een goede manier om op het gevoel van je lezer te spelen. Vermeld dus zeker de tijdsgevoeligheid van je promo. De clou is om de waarde van je e-mail in zo weinig mogelijk tekens over te brengen.
Insider tip: Ga nooit zomaar voor de eerste onderwerpregel die je te binnen schiet. Brainstorm er minstens 5 (liefst zelfs 20, met verschillende combinaties) per e-mail. Misschien ga je nog terug naar je allereerste versie, maar kiezen uit opties is altijd beter.
Enkele zeer originele die we voorbij zagen komen:
🍗 Put Down the Drumstick. Black Friday Starts NOW.
Helemaal in Amerikaans Thanksgiving thema, maar misschien ook voor jou toepasselijk. Het valt op, laat lezers stoppen met scrollen, en door het selectieve hoofdlettergebruik succesvol om mensen actie te laten ondernemen.
👇 Better Than Their Deals ☝️
Dit merk weet heel goed dat ze niet de enige zijn met Black Friday deals, en laat dat ook zien. De emoji's trekken ook de aandacht. Lef tonen kan heel goed werken. Wel hopen dat jouw deal inderdaad zo sterk is.
⏰ Tick. Tock. Cyber Monday Sale Ends Soon: Save Up To 65% Off
Every Friday is Black Friday when your eyes are closed. Because you’re napping
WARNING: you're gonna want everything.
4. Ga nu echt voor één enkele call to action
Hou je content gefocust en kort. Elke zin die je ontvanger leest moet binnenkomen als een mogelijke reden waarom ze op je knop moeten klikken. Of als ze daar nog niet klaar voor zijn: de volgende e-mail moeten openen. Hoe korter hoe beter.Daarnaast moet je natuurlijk wel duidelijk zijn: vertel wat je aanbiedt, waarom dat NU voor hen interessant is en hoe lang je aanbieding beschikbaar blijft. Als ze een specifieke actie moeten nemen, zoals een promo code invullen, maak dat dan super super duidelijk.
Maar het allerbelangrijkste: wat staat er op je knop (dat is geen afbeelding!) en waar gaat hij naartoe? Hier vertel je wat je lezer moet doen.
Een sterke call to action is kort, onmiddellijk te begrijpen en onmiddellijk zichtbaar.
5. Denk na over afbeeldingen en kleurgebruik
Black Friday e-mails zijn uniek qua design. Voor je gebruikelijke mailings hou je normaal vast aan een bepaald kleurpatroon. Voor Black Friday e-mails mag je daar voor een keer echt van afwijken.Zo zal een bijna volledig zwarte mail met enkele kleuraccenten goed opvallen. Of je kan spelen met accenten. Focus met je afbeeldingen daarentegen echt op het in de verf zetten van je korting en/of product. Vaak zie je het kortingspercentage in een groot lettertype afgebeeld. Zo ben je er zeker van dat dat het eerste is dat je ontvanger ziet. Daarnaast kan je bekijken of animated gifs bij jouw branding passen. Alles om jouw deal echt memorabel te maken.
In dit voorbeeld van Wild+Co worden meer verschillende artikelen via een animatie getoond:
Uiteraard zorg je ervoor dat je design ook op mobiel goed overkomt.
6. Nu is het moment om AB Testing in te zetten
Twijfel je over je onderwerp, afbeeldingen of call to action? Nu is het moment om AB testing in te zetten. Zo hoef je niet terug te vallen op enkel buikgevoel, en stuur je de beste versie automatisch naar je ontvangers.7. Zet de interesses van je bestaande klanten in
Heb je weet van specifieke voorkeuren of favoriete artikelen van je klanten? Personaliseer je content dan op zo'n manier dat ze je tijdelijke deal onmogelijk aan zich voorbij kunnen laten gaan. Via Dynamic Content bepaal je per blok in je e-mail welke doelgroep het te zien mag krijgen.In onderstaand voorbeeld zie je dat VIP klanten een dag eerder toegang krijgen tot Black Friday deals:
8. Val op met een andere aanpak
Past Black Friday niet helemaal in jouw straatje? Je kan deze periode toch gebruiken om extra aandacht op je waarden te richten of wat extra sales te generen. Misschien vind je wel inspiratie in de volgende voorbeelden.- Giving Tuesday is een leuk alternatief voor Black Friday. Dit is in Amerika de eerste dinsdag na Thanksgiving en staat in het teken van goede doelen. Je kan acties opzetten om iets voor het goede doel te doen bij elke aankoop of samenwerking met een vzw.
- Skincare merk DECIEM sluit op Black Friday elk jaar zijn website en winkels met de volgende boodschap:
“We no longer feel comfortable being involved in a single day so heavily focused around hyper-consumerism.”
In plaats daarvan moedigen ze hun klanten aan om bewust en "traag" te kopen. De hele maand november zetten ze elk product in de sale. Zo halen ze de tijdsdruk van Black Friday weg en proberen ze hun klanten zo goed mogelijk te informeren om de juiste keuze te maken:
“Black Friday is not an earth or consumer-friendly event as it encourages excessive purchasing of items, that consumers might not necessarily purchase if items weren’t discounted” - In 2019 lanceerde Raeburn voor Black Friday hun ‘buy nothing, repair something’ campagne. Alle winkels sloten een hele dag, maar ze nodigden hun klanten uit om een bestaand kledingstuk binnen te brengen en te laten aanpassen of repareren.
Bij Ikea kon je in geselecteerde landen je bestaande producten terug verkopen aan Ikea. Daarnaast kreeg je ook 25% korting op deze tweedehands meubels.
Als je besluit om een Black Friday actie op te zetten, focus je dan zeker op bovenstaande tips en vergeet niet je resultaten te analyseren voor je volgende promoties!
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis