E-mailmarketingstrategie uitbouwen met Flexmail

Als B2B-onderneming communiceerde Televic voordien al naar haar rechtstreekse klanten: de audiovisuele integratoren en distributeurs van hun apparatuur. Daarnaast leefde de behoefte om ook te communiceren met andere stakeholders, waaronder consultants, architecten, IT-verantwoordelijken en eindgebruikers. Televic zocht dus in Flexmail een manier om al die contacten te segmenteren in duidelijk gedefinieerde doelgroepen en efficiënt naar die doelgroepen te communiceren.

Van contacten kiezen tot contacten laten kiezen

“Gaandeweg beseften we dat bepaalde content interessant was voor verschillende doelgroepen en voor andere dan weer niet. Als ik dat manueel beheerde, zou dat de zaak nogal complex maken. We laten dus de ontvanger zélf beslissen welke informatie hij wilt ontvangen (en welke niet). Dat verlaagt bovendien niet alleen de irritatie, het verhoogt ook het engagement. Daar biedt het Preference Center van Flexmail een perfect afgestemd antwoord”, vertelt Kristoff Henry, Freelance Marketing Manager bij Televic Conference.

Met het Preference Center segmenteert Televic haar e-mailcommunicatie nu op inhoud, in plaats van op doelgroep. Televic laat vanaf nu elke bestemmeling zelf kiezen wat hij ontvangt. Doordat elk contact zijn voorkeuren kan bijwerken, is de content op elk moment relevant.
“De communicatietypes die wij onderscheiden zijn bijvoorbeeld: persmededelingen, productnieuws, nieuwsfeiten en evenementen, technische productinformatie … Op die manier moeten we geen e-mails gaan samenstellen voor een bepaalde doelgroep en eventueel content gaan herhalen indien deze voor meerdere doelgroepen interessant is.”
Kristoff Henry,
Freelance Marketing Manager
Televic Conference

Het resultaat

Voor Televic heeft het beginnen werken met het Flexmail platform een aantal gevolgen gehad. “In de eerste plaats verloopt de communicatie nu een stuk gestroomlijnder. Over de vorm moeten we ons niet veel zorgen maken: doordat we in Flexmail zelf onze templates kunnen ontwerpen met de Smart Builder, ziet elk e-mailbericht er professioneel uit, zonder tussenkomst van iemand met HTML- kennis. Dit laat iedere medewerker toe snel op de bal te kunnen spelen”, verduidelijkt Kristoff.

“Hierdoor is de frequentie van de communicatie gestegen, wat weer zorgt voor een nauwer contact met ons doelpubliek. Dankzij de uitgebreide rapportering kunnen we ook zien welke communicatie meer of minder aanslaat. Zo blijven we op een constante basis evalueren en bijsturen.”

Automatische opvolging

“Ook de registratie voor bepaalde evenementen, zoals onze jaarlijkse distributeursmeeting, verloopt nu een stuk eenvoudiger en meer gestructureerd. Flexmail laat op een zeer gebruiksvriendelijke manier toe om zelf marketing automation scenario’s uit te werken. We kunnen op basis van wie bij de eerste uitnodiging niet heeft gereageerd automatisch reminders sturen, inschrijvingen registreren, informatie laten downloaden, en na het evenement via de enquêtemodule onmiddellijk een survey lanceren. Door het gebruiksgemak van de Flexmail enquêtemodule versturen we nu ook onze jaarlijkse tevredenheidsenquête op dezelfde manier.”

De samenwerking

“Het Flexmail platform werkt zeer betrouwbaar en we kunnen altijd rekenen op de uitstekende aflevering van de e-mailberichten”, besluit Kristoff.

“Wat ons bij Flexmail echter vooral charmeert is de klantvriendelijke en bijzonder snelle respons bij vragen. Zelfs de gewone “Hoe doe ik dit nu weer precies met Flexmail” vragen worden zeer snel en accuraat beantwoord. Je hebt het gevoel dat er bij Flexmail altijd iemand klaar staat om te helpen, ook al is het platform op zich al bijzonder gebruiksvriendelijk. De persoonlijke aanpak en het advies maken voor ons echt het verschil.”