Op basis van 122 miljard verzonden e-mails verzonden in 2021 en 2022, afkomstig van 13 deelnemende ESP’s uit 69 landen stelden de Global Data & Marketing Alliance (GDMA) en de Nederlandse Vereniging voor Data & Marketing (DDMA) de GDMA International Email Benchmark samen. In dit uitgebreide, interactieve dashboard kan je waardevolle inzichten verkrijgen en jouw campagneresultaten aftoetsen.
Welke resultaten vallen het meeste op?
Welke resultaten vallen het meeste op?
Trend 1. Hogere open rates als gevolg van de introductie van Apple’s Mail Privacy Protection (AMPP)
Een opmerkelijke trend in de benchmarkgegevens is de toegenomen Unique Open Rates, toe te schrijven aan de introductie van Apple’s Mail Privacy Protection (AMPP).Sinds de lancering van Apple Mail met iOS15 in september 2021 wordt elke mail die wordt ontvangen door een gebruiker van Apple Mail die AMPP heeft geactiveerd automatisch geregistreerd als een ‘open’.
Het wereldwijde gemiddelde open rate zag een opmerkelijke stijging van 22% in 2021 naar 31% in 2022, een toename van 9 procentpunt. Deze positieve verschuiving is duidelijk zichtbaar in alle landen die zijn opgenomen in de International Email Benchmark gedurende de afgelopen 2 jaar.
Hoewel de open rate historisch gezien altijd de belangrijkste focus is geweest, wordt de betrouwbaarheid van deze metric nu in twijfel getrokken.
Support tip
Enkel focussen op je open rate kan je een vertekend beeld geven. Kijk dus verder: het klikratio geeft je een belangrijk inzicht in de meerwaarde van je content. Neem daar meteen ook je linkmap en doelgroepen bij: waarom scoort een specifieke link? En wat kan je meenemen naar volgende campagnes?
Enkel focussen op je open rate kan je een vertekend beeld geven. Kijk dus verder: het klikratio geeft je een belangrijk inzicht in de meerwaarde van je content. Neem daar meteen ook je linkmap en doelgroepen bij: waarom scoort een specifieke link? En wat kan je meenemen naar volgende campagnes?
Trend 2. Privacyregels beïnvloeden deliverability en engagementniveaus
De tweede trend legt de impact van privacywetgeving op deliverability én vertrouwen van ontvangers bloot.In de cijfers zie je een duidelijke impact van nationale privacywetgeving op deliverability en engagementniveaus, zoals open rates en clicks. Westerse markten, waaronder Europa en Canada/VS, hebben lagere Bounce Rates behaald in vergelijking met Latijns-Amerikaanse landen.
Dit verschil kan worden toegeschreven aan nationale wettelijke regels en culturele perspectieven, waar privacy meer gestandaardiseerd en gehandhaafd wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van feedback loops, double opt-ins en een meer algemene focus op mailinglijsten van hoge kwaliteit.
In tegenstelling hiermee sluiten sommige Latijns-Amerikaanse landen Hard Bounce Rates (HBR) niet direct uit voor toekomstige verzendingen. In Europa en Canada/VS is naleving van strikte wettelijke regels essentieel om mogelijke economische gevolgen, zoals GDPR-boetes, of sociale risico’s zoals rechtszaken te vermijden.
Deze regionale verschillen hebben niet alleen invloed op de deliverabilitypercentages, maar beïnvloeden ook engagement metrics, zoals open rates en clicks. Met name West-Europese landen hebben bovengemiddelde scores behaald op het gebied van Open Rates, Click Through en Click To Open Rates.
Support tip
Het meenemen van privacy in je communicatie, en doordacht daarmee omgaan in je strategie, werkt duidelijk zijn vruchten af. Onderhoud een schone mailinglijst en focus op meerwaarde, segmentatie en sterke content. Dat heeft een duidelijke impact op je afleverbaarheid, reputatie én het engagement van je campagnes.
Het meenemen van privacy in je communicatie, en doordacht daarmee omgaan in je strategie, werkt duidelijk zijn vruchten af. Onderhoud een schone mailinglijst en focus op meerwaarde, segmentatie en sterke content. Dat heeft een duidelijke impact op je afleverbaarheid, reputatie én het engagement van je campagnes.
Over de 2023 GDMA International Email Benchmark
Wil je zelf een kijkje nemen in de cijfers? Vanaf dit jaar kan je nu ook zelf door de benchmark navigeren via interactieve functies. Gebruik de filters aan de zijkant om data te filteren en kruip verder in de details via de navigatie bovenaan. Het dashboard vind je hier.De data
De resultaten van de benchmark van 2023 zijn afgeleid van geanonimiseerde campagnegegevens uit 2022 en 2023, afkomstig van 13 deelnemende ESP’s uit 69 landen in de regio’s: Canada/VS, Oost-Europa, Zuid-Europa, West-Europa en Latijns-Amerika.De GDMA International Email Benchmark is een jaarlijks onderzoek en organisaties wereldwijd worden uitgenodigd om deel te nemen en bij te dragen aan de uitbreiding ervan. Hoe meer campagnegegevens we verzamelen, des te robuuster, inzichtelijker en waardevoller wordt de benchmark. Deelname aan het onderzoek is gratis. Geïnteresseerd om mee te doen? Neem contact op met Robin de Wouters via rdewouters@fedma.org.
Over de GDMA
De GDMA (DDMA’s koeporganisatie) is een organisatie die 28 data- en marketingverenigingen wereldwijd vertegenwoordigt, ondersteunt en verenigt, met de focus op datagestuurde marketing. De vereniging promoot wereldwijde initiatieven gericht op het verstrekken van kennis omtrent global trends, thought leadership en knowhow over datagestuurde marketing in alle sectoren, disciplines en kanalen. Via de verenigingen van haar leden biedt de GDMA toegang tot het grootste netwerk van datagestuurde marketingorganisaties en invloedrijke personen ter wereld.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis