Wist je dat gemiddeld 76% van de contacten een welkomstmail verwacht na een inschrijving? Een welkomstmail is dus het ideale moment om een eerste contact te maken en je voor te stellen. Laat deze kans niet aan je voorbij gaan!
You never get a second chance to make a first impression.De eerste mails die je lezer ontvangt na een inschrijving krijgen doorgaans de hoogste open ratio’s. Krijg je hun aandacht in die eerste welkomstmail gevangen, dan is de kans veel groter dat ze ook je volgende mails gaan openen.
Maar hoe kan je je welkomstmail nu zo aantrekkelijk mogelijk maken? Zie je welkomstmail niet als een gewone bevestigingsmail, maar als de start van een klantenrelatie. Je begint dus best zo vroeg mogelijk waarde terug te geven voor het krijgen van hun e-mailadres. Wij laten je de 10 elementen zien voor een geslaagde welkomstboodschap.
1. Timing
De meeste nieuwe contacten verwachten een mail na de inschrijving en zijn benieuwd naar wat je te zeggen hebt. Laat ze dus zeker niet te lang wachten. Een handige manier om je contacten na de inschrijving een welkomstmail te verzenden is door gebruik te maken van automation. Hier lees je precies hoe je dat in Flexmail kan opzetten. Zo ben je altijd zeker dat ze je welkomstmail op tijd ontvangen en jij hoeft je geen zorgen te maken dat je iemand vergeten bent.2. Onderwerpregel
Het eerste wat het contact ziet in zijn mailbox is het onderwerp van je mail. Je moet er dus voor zorgen dat je opvalt tussen alle andere berichten. Een “welkom” in het onderwerp geeft aan dat het om een welkomstmail gaat en zet het contact aan om te kijken wat je te vertellen hebt. Ook een emoji in je onderwerp trekt zeker de aandacht.Naast het onderwerp is het afzenderadres ook belangrijk. Gebruik een herkenbare naam en gebruik deze naam vervolgens ook bij je volgende campagnes zodat je contacten je onmiddellijk herkennen.
3. Persoonlijke aanspreking
Bij een eerste contact gebruik je uiteraard een persoonlijke aanspreking zodat de contacten het gevoel hebben dat de mail persoonlijk aan hun gericht is en ze zich welkom voelen. Vraag de naam dus ook zeker bij de inschrijving zodat je deze kan gebruiken. Hoe persoonlijker de mail, hoe belangrijker het contact zich voelt en dat is precies wat je wilt bereiken met je welkomstboodschap.
Gratis E-mailmarketing Masterclass
Ontdek doorheen 5 modules hoe je e-mailcampagnes opzet waarmee je elke keer je doel behaalt.
Start vandaag4. Verwachtingen
Je contacten schrijven zich in en hebben bepaalde verwachtingen. Laat hun dus niet op hun honger zitten.Maak duidelijk
- Wie je bent en wat je doet
- Welke informatie ze kunnen verwachten
- Wanneer je de campagnes zal verzenden (dagelijks, wekelijks, maandelijks,…)
- Of ze bepaalde onboarding stappen moeten doorlopen
Onderstaand voorbeeld van Commonry slaagt er heel goed in om uit te leggen wat hen zo uniek maakt:
5. Afbeeldingen
A picture is worth a thousand words.Je kan een bericht maken met eindeloos veel tekst, maar de kans dat je contacten dit allemaal gaan lezen is zeer klein. Maak de tekst wat korter en toon welke producten je aanbiedt of voeg een afbeelding toe die duidelijk maakt waar het over gaat. Trek de aandacht door een passende afbeelding te plaatsen in je bericht en je tekst meer kracht bij te zetten. Sowieso zorg je best wel altijd voor een goed evenwicht tussen tekst en afbeeldingen.
6. Duidelijke CTA
Met een welkomstmail wil je je contacten welkom heten, maar je wilt natuurlijk ook dat ze interesse hebben in je producten. Zorg er dus voor dat je een duidelijke call to action in je bericht hebt staan die uitnodigt om verder te klikken.Maak een goed zichtbare knop met een tekst die duidelijk aangeeft wat ze kunnen verwachten wanneer ze hierop klikken.
Kijk eens naar het volgende voorbeeld. De knop geeft duidelijk aan wat je kan verwachten en de afbeelding spreekt voor zich, zelfs als je de tekst niet gelezen hebt:
7. Social media
Gebruik je Social Media? Voeg deze kanalen dan zeker toe in je welkomstmail zodat je contacten je ook via deze weg kunnen volgen.8. Uitschrijflink en interesses
Ook bij een welkomstmail moet je rekening houden met de GDPR wetgeving en een uitschrijflink voorzien. Maar dit hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je contacten onmiddellijk gaan uitschrijven na een eerste welkomstmail. Maar door interesses toe te voegen aan je uitschrijflink of updatelink, geef je je contacten wel de mogelijkheid om aan te geven waar ze interesse in hebben in plaats van volledig uit te schrijven en jij hebt meer informatie over je contact om zo je campagnes nog beter af te stemmen. Een win-win dus.9. Geef een cadeau
Wie krijgt er nu niet graag een cadeau, iedereen toch?Geef je contacten een whitepaper als bedankje of toon hoe blij je bent dat ze deel worden van je contactenlijst door een korting mee te sturen.
10. Adresboek
En last but not least, vraag aan je contacten om jouw adres toe te voegen aan hun adresboek. Dit zorgt ervoor dat jouw mails niet per ongeluk in hun junkmail terechtkomen waardoor ze al jouw interessante informatie moeten missen. Bovendien worden je afbeeldingen dan standaard meteen weergegeven.
Klaar om Flexmail uit te proberen?
Ontwerp mails op maat van jouw behoeften, bereik je doelgroep en leer van de juiste resultaten.
Probeer het gratis